دوره جدیدی در خط و خوشنویسی

با توجه به جایگاه اقتصاد هنر در شکوفایی آن در عصر حاضر، حراجی باران به عنوان اولین حراجی تخصصی خط و خوشنویسی، می تواند سرآغاز دوره جدیدی در هنر خطاطی باشد.
کد خبر: ۸۷۷۱۵۱۲
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، قبل از سده بیستم هر گاه سخن از اقتصاد به میان می آمد، همه فکرها به سمت صنعت و کشاورزی و تجارت سوق داده می شد و تولیدکنندگان مصنوعات صنعتی و بازرگانان، موضوع کلام بودند. اما در دنیای جدید، معادلات تغییر کرده و حوزه های متعددی به این خیل اضافه شده اند.
 
دیگر سخن گفتن از اقتصاد ورزش، اقتصاد فرهنگ، اقتصاد هنر و اقتصاد سینما و ده ها زمینه دیگر نه تنها مطلب غریب و ناآشنایی نیست بلکه بسیار اهمیت یافته و نهادها و کمپانی ها و حتی دولت ها و سازمان های چند ملیتی برای آن برنامه ریزی و اقدام می کنند.
 
در واقع می توان مدعی شد در عصر حاضر شکوفایی و توسعه هر حوزه ای ارتباط مستقیم و نزدیکی با وضعیت اقتصادی آن بخش دارد و بر سیاستگذاران فرهنگی ضروری است تا نسبت به تقویت و رشد اقتصاد بخش های فرهنگی و هنری تدارک ببینند و برنامه ریزی کنند.
سیاستگذاری اقتصاد فرهنگ، مبتنی بر بافت فرهنگی و هنری
 
البته در هر کشور با توجه به بافت فرهنگی و پیشینه هنری آن، این مساله متفاوت است و اولویت بندی ها تغییر می کند. ممکن است در کشوری سینما بیشتر مورد توجه باشد و در جای دیگر موسیقی اهمیت بیشتری داشته باشد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و ادامه روند پرافتخار هنر ایرانی بسته به تقویت و رشد اقتصاد هنر در کشور است. از آنجایی که در بین حوزه های هنری موجود برخی اصیل تر و دارای پیشینه غنی تر هستند می توان آن ها را به عنوان مزیت و اولویت سیاست های مدیریت فرهنگی دانست.
 
خط و خوشنویسی اصیل ترین هنر ایرانی
 
از جمله این هنرها که با توجه به گذشته آن نیازمند توجه بیشتری است، هنر خط و خوشنویسی است که به عنوان اصیل ترین هنر ایرانی، جزو مفاخر ملی ما محسوب می شود و قرن ها تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی را با خود، به همراه دارد.
 
اهمیت خط و خوشنویسی از آن حیث است که یکی از منابع غنی هنری و فرهنگی ایران شناخته می شود و مبتنی بر دو تمدن ایرانی و اسلامی بنا نهاده شده است. از این رو هنرمندان بسیاری در گذشته و اکنون در این حوزه مشغول بوده و هستند.
 
هنر خطاطی در بطن خود مواردی چون ادبیات، آیات و روایات، کتابت نسخ خطی و مباحث غنی علمی را در بر می گیرد و ضمن ارزش هنری، ارزش تاریخی و محتوایی داشته است. از این رو است که پرداختن به آن شاید بیش از هر حوزه دیگر اهمیت داشته باشد.
 
چنانچه پیش تر هم تاکید شده شکوفایی این هنر در گرو تقویت اقتصاد آن است و شاید یکی از سریع ترین و موثر ترین شیوه ها برای این منظور، برگزاری حراجی های تخصصی خط و خوشنویسی باشد. از این مسیر است که با عرضه آثار فاخر ضمن درآمد زایی برای صاحبان آثار، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، بازار مناسبی برای عرضه، معرفی و فروش شکل می‌گیرد که در نهایت ماه عسل آن تعالی این هنر است.
برگزاری اولین حراجی تخصصی خط
 
خوشبختانه طی هفته های گذشته خبر های خوبی از برگزاری اولین حراجی تخصصی خط و خوشنویسی در کشور منتشر شد که از استقبال خوب هنرمندان و علاقه مندان به هنر خطاطی و سرمایه گذاران بهره مند شد. این یعنی جای خالی چنین برنامه هایی در هنر خطاطی وجود داشته و هنرمندان کشور نیز همیشه از این مساله گلایه مند بودند.
 
حراجی باران به عنوان نماینده بخش خصوصی در هنر خطاطی با برگزاری اولین حراجی تخصصی – که طبق برآوردها ضمن ارائه آثار فاخر خط، از حیث اقتصادی هم موفقیت آمیز بود- توانست این خلا را پر کند که البته کافی نیست و این تنها آغاز یک حرکت ارزشمند خواهد بود.
 
تا پیش از این، حراجی های مختلفی در بخش های مختلف هنری برپا بوده اما متاسفانه هیچ گاه به صورت تخصصی به خط پرداخته نشده بود.
 
خبر خوش دیگر این بود که رئیس این حراجی از ادامه این حرکت خود در ماه های آینده خبر داده و اعلام کرده طی ماه های آینده دومین حراج تخصصی خط و خوشنویسی نیز برگزار خواهد شد که با استقبال هنرمندان و سرمایه گذاران روبرو شده است.
 
سرمایه گذاران و هنرمندان بسیاری هستند که مترصد فرصتی مناسب برای ارائه یا خریداری آثار هنری هستند و تا پیش از این، معمولا در محیط های غیر حرفه ای و غیر تخصصی و به صورت پراکنده این اتفاق می افتاد اما اکنون با این اقدام حراج باران می توان امیدوار بود ضمن سازمان مند شدن عرضه محصولات نفیس خطاطی کشور، به دلیل تقویت اقتصاد این حوزه، هنرمندان بیشتری به این سمت ترغیب گردند و شاید سرآغاز دوره جدیدی در هنر خط و خوشنویسی کشور شود.
ضرورت حمایت مسئولان از حراجی‌ها در راستای تقویت اقتصاد هنر
 
البته مشکلات هم فراروانند و بخش خصوصی هم با محدودیت هایی روبرو است و از این رو ضروری است مسئولان ضمن حمایت بیشتر از فعالان هنر خطاطی با حواشی برخورد کنند.
 
متاسفانه در دوره های گذشته نسبت به هنر خطاطی و اقتصاد آن کم توجهی و حتی بی مهری هایی صورت گرفته که امید است با تدبیر مسئولان فعلی و حمایتشان، فضا تغییر کند و بار دیگر هنر خطاطی ایرانی رونق یابد. خصوصا آنکه با توجه به تکثر هنرمندان فعال در این حوزه و پتانسیل های موجود، رونق حراجی خطاطی می تواند ضمن اشتغال زایی و کارآفرینی، نماینده شایسته ای از هنر و تمدن ایرانی و اسلامی باشد.
 
سخن پایانی اینکه امروز با این اقدام حراجی باران، نیاز به حمایت از طرف مسئولین، نهادها و ارگان ها بیش از پیش احساس می شود تا این نهال به درخت تنومندی تبدیل شود. این حمایت ها از کمک های مادی و اداری در برگزاری حراجی ها آغاز می شود تا پشتیبانی معنوی که مهم تر  می باشند. برای این منظور لازم است متولیان در مواضع، سیاستگذاری ها، سخنرانی ها و مصوباتشان جایی را برای حمایت از حضور بخش خصوصی در اقتصاد هنر باز کنند.
 
 
 
منبع: بازار نیوز
ارسال نظرات
آخرین اخبار