قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کردستان فعالیت خود را در روستاهای محرم استان آغاز نموده است.
کد خبر: ۸۷۷۱۵۳۱
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان،  بسیج به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای دولتی و مردمی موجود درکشور از ظرفیتهای فراوانی برای حضور در عرصه‌های مختلف برخوردار است، زیرا نه‌تنها تمام جغرافیای کشور را در کلیه نقاط شهری و روستایی تحت پوشش قرار داده، بلکه از تنوع مأموریت و تعدد و گستردگی فراوان رده‌های وابسته در اقشار و صفوف مختلف و در موضوعات گوناگون نیز برخوردار است.

این قابلیت سبب شده تا بسیج به ‌عنوان یک نیروی بازدارنده قوی با محوریت آمادگی دفاعی به یک سازمان چند منظوره فعال در تمامی عرصه‌هایی که کشور بدان نیاز دارد مبدل شود، از همین رو دامنه انتظارات از بسیج نیز باید متناسب با این توانمندی‌ها تعریف و مشخص ‌شود.

حضور در عرصه سازندگی ومحرومیت‌زدایی نیز، یکی از دهها و بلکه صدها موضوعی است که از همان ابتدا در دستور کار بسیج قرار داشته و در مقطع کنونی نیز در ردیف مهمترین مأموریتهای بسیج قرار دارد، زیرا این موضوع یعنی محرومیت‌زدایی همواره در رأس شعارهای نظام جمهوری اسلامی قرار داشته و اگر چه حضور بسیج در این عرصه با دستاوردهای شگرفی همراه بوده، اما عوامل مختلفی مانند جنگ تحمیلی، تابحال مانع از تحقق کامل این هدف شده است و لذا با توجه به اینکه موضوع توسعه همه جانبه بویژه توسعه روستایی درصد بالایی از نیاز کشور را شامل می‌شود، ماموریت سازندگی و محرومیت زدایی همچنان به عنوان محور اصلی فعالیت های سپاه و بسیج مطرح می‌باشد.

راه اندازی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در استان ها

تشکیل و راه اندازی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه: این اقدام در راستای تحقق تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امر سازندگی، عمران، آبادانی، خدمت رسانی و محرومیت زدایی در مناطق دورافتاده و محروم کشور و نیز برقراری امنیت پایدار مردمی، بسترسازی خدمت رسانی بیشتر نظام و استفاده حداکثری از ظرفیت های استان ها صورت گرفت.

 

پیشرفت و آبادانی مناطق محروم کشور در ابعاد اشتغال زایی، فرهنگی، سلامت و زیرساخت‌های مورد نیاز از طریق توانمندسازی رشد و ارتقای ظرفیت های انسانی و طبیعی  مأموریت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه است و این مأموریت خطیر با مبنا قرار دادن اصول اقتصاد مقاومتی ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا با هدف توانمندسازی افراد و مورد توجه قراردادن ابعاد مختلف آن و نیز توجه به چرخه تولید، توزیع و مصرف با در نظر گرفتن ظرفیت های بومی - محلی  دنبال می‌شود.

با توجه به آغاز به کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی در کردستان طرح های محرومیت زدایی در روستاهای محرم استان با نام طرح شهید شوشتری در حال اجرا است.

 

سردار رجبی در خصوص اسم این طرح به نام شهید شوشتری گفته است با توجه به اینکه مدت پنج سال بعنوان معاون شهید شوشتری در مناطق محروم خدمت کرده ام و توجه ویژه این شهید معظم به مناطق محروم در استان کردستان و سیستان و بلوچستان این نام برای این طرح محرویت زدایی انتخاب شده است.

 

طرح شهید شوشتری برای ایجاد امنیت پایدار در مناطق شمال غرب و جنوب شرق کشور استفاده از نیروهای بومی برای تامین امنیت بود و این روند ادامه یافت به نحوی که امروز امنیت این مناطق توسط برادران اهل سنت و شیعه ایجاد می شود.

نورعلی شوشتری، شهیدی بود که جان خویش را بر سر اجرای فرمان ولی امر خویش داد و با قدم هایی استوار به سیستان و بلوچستان آمد و با عشق و امید برای آنها فعالیت کرد و در نهایت جان خویش را بر سر این پیمان داد. یکی از مهم ترین خدمات شهید شوشتری در سمت فرمانده قرارگاه قدس در جهت امن سازی منطقه جنوب شرق، رفع مشکل از مردم این منطقه محروم بود. از جمله محرومیت های این منطقه بحث بهداشت و درمان می باشد که ایشان با تلاش بسیار موفق شد آغازگر این جهاد برای مردم منطقه باشد.

 

سردار محمدحسین رجبی چندی پیش در جلسه شورای اداری با محوریت اجرای طرح شهید شوشتری؛ خواستار همت و مشارکت و اراده تمامی ادارات و مسوولان در اجرای طرح شهید شوشتری شد و گفت: این همکاری لازمه رفع بخشی از محرومیت استان است

 

به گفته رجبی، رهبر معظم انقلاب اسلامی سپاه را موظف کرده‌اند که در کنار مأموریت ذاتی خود که همان دفاع از ارزش‌های والای اسلامی و انقلاب است از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای محرومیت‌زدایی استفاده کند.

 

وی دلیل انتخاب نام به اسم شهید شوشتری برای این طرح را توجه ویژه این شهید به طرح‌های محرومیت‌زدایی در استان‌های محروم است

 

سردار رجبی بیان داشت: بیشترین فعالیت طرح شهید شوشتری در شهرستان بیجار است و بخشی از آن در تعدادی از روستاهای سروآباد است.

  

 

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان در جلسه ای دیگری با موضوع هفته پاسدار و برگزاری یادواره شهیدان نمکی در اردیبهشت ماه امسال؛ به اجرای طرح شهید شوشتری توسط سپاه کردستان اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح از خانواده آسیب دیدگان اوایل انقلاب در سطح استان دلجویی و برای رفع مشکلات آنان نیز تلاش می کنیم

 

چند روز گذشته نیز جلسه شورای اداری شهرستان بیجار با محوریت آغاز عملیات اجرایی طرح شهید شوشتری برگزار و این طرح به صورت رسمی در این شهرستان آغاز گردید.

فرمانده قرارگاه شهید شهرامفر کردستان خاطر نشان کرد: با عنایت ویژه فرمانده کل سپاه پاسداران، استان کردستان بعنوان منطقه ویژه جهت انجام طرح شهید شوشتری انتخاب شده است.

 

 فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان در نشست خبری رزمایش الی بیت المقدس نیز به آغاز به کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی در کردستان اشاره کرد و افزود: عقب ماندگی در کردستان زیاد است و به همین دلیل سپاه کردستان تعهدات بیشتری نسبت به سایر استان‌ها در قالب فعالیت‌ قرارگاه پیشرفت و آبادانی پذیرفته و قرار است عمده کار این قرارگاه در حوزه روستایی باشد.

 

وی افزود: فعالیت این قرارگاه از شهرستان بیجار و 40 روستای این شهرستان آغاز شده و همچنین 30 روستای سروآباد و 70 روستا در شهرستان های دیگر استان را نیز شامل می شود.

 

فاز اول طرح شهید شوشتری در 39 روستای شهرستان بیجار اجرا می شود

سید حسین محمودی مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان بیجار اظهار داشت: طرح شهید شوشتری طرح مهم سپاه کشور در راستای رفع محرومیت در روستاهای محروم و کم برخوردار است که استان کردستان بعنوان پایلوت اجرای طرح در کشور معرفی شده و در استان نیز دو شهرستان بیجار و سروآباد بعنوان مرکز اجرایی این طرح در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه طرح شهید شوشتری شامل 72 روستا از مناطق منتخب شهرستان های بیجار و سروآباد می شود،افزود:این طرح در دو فاز عمرانی و زیر ساختی که شامل 880 پروژه است انجام می گردد.

وی یادآور شد:احیای قنات ها ،رونق کشاورزی ،ایجاد زیر ساخت های لازم برای تثبت جمعیت در شهرستان از مهم ترین اهداف اجرای طرح شهید شوشتری در روستاهای محروم و کم برخوردار شهرستان بیجار است.

 

امید است با اقدامات محرویت زدایی و پروژه هایی از این دست، مشکلات توسعه‌نیافتگی، وضعیت نامناسب معیشت مردم و بیکاری استان کردستان مرتفع گردد و با رویکرد جهادی؛ پیشرفت و آبادانی در استان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

 

 

ارسال نظرات