استاندار اردبیل گفت: تجارت آزاد بین سه کشور ایران، مسکو و جمهوری آذربایجان برقرار می‌شود که انتظار می‌رود با ایجاد تجارت آزاد روابط تجاری بین این کشورها بیش از پیش باقوام بالا به کار خود ادامه دهد.
کد خبر: ۸۷۷۱۶۳۳
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از تسنیم، مجید خدابخش در تشریح دستاوردهای سفر اخیر خود و تیم اقتصادی استان به کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان در جمع نخبگان فرهنگی اردبیل اظهار داشت: سفر اخیر ما به همراه یک تیم اقتصادی مجرب از استان اردبیل به کشورهای جمهوری آذربایجان و مسکو 5 دلیل منطقی و از پیش تعیین شده داشت که مهم‌ترین آن‌ها تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به مبحث اقتصاد مقاومتی و صادرات بود.

وی یکی دیگر از اهداف سفر به کشورهای جمهوری آذربایجان و مسکو را دیدارهای مکرر مقامات جمهوری اسلامی ایران با این دو کشور در سالهای اخیر عنوان کرد و افزود: در حدود 3 سال گذشته مقامات دولتی ایران و جمهوری آذربایجان 7 دیدار در سطح بسیار عالی برای تحکیم روابط تجاری و اقتصادی داشتند که این امر یکی دیگر از دلایل سفر ما به جمهوری آذربایجان بود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: مثلث تشکیل تجارت آزاد بین سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان یکی از مباحثی بود که در سفر اخیر به طور اساسی به آن ساخته و پرداخته شد و انتظار می‌رود با ایجاد تجارت آزاد و در عین حال حذف گمرکات روابط تجاری و صادراتی بین بازار این سه کشور بیش از پیش باقوام بالا به کار خود ادامه دهد.

خدابخش با بیان اینکه مغان یک منطقه نمونه برای بسط و گسترش سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای و تجاری است، گفت: سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در حوزه آبی و خاکی در کشاورزی مغان می‌تواند فرصت خوبی برای ورود سرمایه‌گذارانی از کشورهای، آذربایجان و روسیه به استان اردبیل باشد که امیدواریم سفر اخیر مقدمه تحقق این امر باشد.

وی با اشاره به دیدار مقامات بلند پایه کشورهای روسیه و آذربایجان, نتیجه این سفر را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: ما در طی سفر به این کشور ها و در دیداری که با مقامات این کشورها تدارک دیده شده بود از دولت آن‌ها خواستیم تا عهده‌داری قسمت قابل توجهی از بازار مسکو را به ما محول کنند که این امر از سوی مقامات آن کشور مورد قبول و استقبال واقع شد.

استاندار اردبیل بیان کرد: مقامات آذربایجان ضرورت وجود راه ریلی و بندر را از لازمه‌های گسترش سرمایه‌گذاری‌ها و در نتیجه بهبود روابط تجاری بین کشورها دانسته و ورود سرمایه‌گذاران جدید روسی و آذری را نیز در سایه تحقق این امر محقق شده عنوان کردند.

گمرک اصلاندوز فعال و بندر خشک ایجاد می‌شود

خدابخش بازار کشور مسکو را یکی از ابربازارهای جهان دانست و گفت: قسمت عمده موادغذایی روسیه از بازار آذربایجان تهیه و صادر می‌شود که در همین راستا کریدور شمال و جنوب یا آستارا با عهده‌دار شدن بارهای بیش از 20 میلیون تنی 40 تا 50 مملکت را تحت پوشش خود قرار داده و نیز یکی از فوق مگاپروژه‌های محسوب می‌شود که با ورود ما به این بازار برای استان خیر و برکت در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به ایجاد بندر خشک تصریح کرد: احیای دوباره گمرک اصلاندوز نیز یکی دیگر از دستاوردهای این سفر بود که قرار بر این شد با تغییر مسیر شبکه را‌ه آهن آذربایجان و اتصال آن با احداث پل به بندر خشک در استان اردبیل, و حذف شبکه‌ای که قبلا توسط قره باغ قطع شده است و احیای دوباره آن از مسیر اصلاندوز, لازم است گمرک اصلاندوز مجددا فعال شود.

استاندار اردبیل وجود سردخانه، انبار و دیگر خدمات رفاهی و تجاری را در بخش اصلاندوز برای احیای دوباره گمرک این منطقه مهم برشمرد و افزود: خوشبختانه منطقه اصلاندوز از موقعیت جغرافیایی مطلوبی برخوردار است و باید با ایجاد بنادر خشک زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی آماده کنیم.

خدابخش از برنامه‌ریزی برای تصویب تجارت آزاد و ورود تجار آذربایجانی به اردبیل اظهار کرد: با تشکیل تجارت آزاد اقتصاد و تجارت استان اردبیل دچار تحول عظیمی شده که این در صورتی است که تصویب منطقه آزاد و یا عدم تحقق این امر هیچ تاثیری در کند کردن روند اقتصادی استان اردبیل نخواهد داشت.

ارسال نظرات