خبرهای داغ:
روستای گزخت قدیم از توابع شهرستان زیرکوه دو شهید تقدیم انقلاب کرده است اما به علت مهاجرت مردم از این روستا این روزها گرد و غبار غربت بر گلزار مطهر این دو شهید نقش بسته است.
کد خبر: ۸۷۷۱۶۴۱
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، عزت و سربلندی ایران اسلامی در عصر حاضر مرهون خون پاک شهدای والامقامی است که خالصانه جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا آرامش و آسایش و اقتدارو امنیت را به ایران اسلامی هدیه دهند.

در این میان و در اوج بهبوهه جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران جوانانی از سراسر ایران اسلامی و حتی دور ترین و محرومترین نقاط این آب و خاک به پا خواستند و در راه دفاع از ایران اسلامی لباس شهادت پوشیدند.

روستای گزخت در فاصله 80 کیلومتری مرکز شهرستان زیرکوه و در همسایگی مرز شرقی ایران با کشور افغانستان نیز از این حیث بی نصیب نبود و دو جوان گلگون کفن تقدیم انقلاب کرد.

آن روزها روستای قدیم گزخت شور و حال خاصی داشت و صدای کار و تلاش و زندگی از کوچه پس کوچه های پر پیچ و خم این روستا شنیده می شد و شهدای این روستا نیز احساس غربت نمی کردند.

اما زلزله ویرانگر اردیبهشت 76 این روستا را به تلی از خاک تبدیل کرد و ساکنین این روستا مجبور به ترک وطن و اقامت در نقطه ای جدید با فاصله حدودا ده کیلومتری از روستای گزخت قدیم شدند و پیکر پاک این دو شهید در همان روستای قدیم به یادگار ماند.

اگر چه آن روزها توجه ویژه ای به قبور مطهر این دو شهید گلگون کفن شده بود و محوطه گلزار شهدای این روستا سنگ فرش گردید اما با کم شدن رفت و آمد ساکنین و زائرین، این روزها گرد و غبار غربت بر گلزار پاک این دو شهید نشسته است و بارگاه این دوشهید در حال تخریب است.

بازسازی گلزار شهدای گزخت در دستور کار قرار خواهد گرفت

سرپرست بنیاد شهید زیرکوه در این خصوص گفت: به علت آب و هوای نامساعد شهرستان و گرما و سرمای شدید، گلزار شهدا در معرض تخریب قرار دارد بنابراین ماموریت بنیاد شهید شهرستان در هفته ای دو روزبه سرکشی و بازدید از گلزار شهدای شهرستان اختصاص یافته تا از نزدیک در جریان امور قرار داشته باشیم.

سمیه ملتانی خاطرنشان کرد: ساخت و ساز گلزار شهدا تا قبل از سال 90 در دست بنیاد شهید بوده است اما از سال 90 این اقدام زیر نظر بسیج سازندگی انجام می شود .

سرپرست بنیاد شهید زیرکوه با اشاره به گلزار شهید فلاحی در روستای متروکه آهنگران ،بیان کرد:به عقیده بنده دررسیدگی به گلزار شهدای تک مزاری و دو شهید کم کاری صورت گرفته است و گلزار این شهید نیز که بازسازی ان به اتمام رسیده است هنوز نیاز به کار دارد و باید اقدامات بیشتری برای این گلزار انجام گیرد.

وی بابیان اینکه حفاظت از گلزار شهدا بر عهده حافظین گلزار است،گفت: بعد از ساخت و ساز و تکمیل گلزار مطهر شهدا در هر روستا یک نفر،دهیار،رئیس شورا یا یک فرد معتمد به عنوان حافظ گلزار تعیین می شود و مراقبت و ساماندهی بعد از ساخت بر عهده حافظین گلزار است.

سرپرست بنیاد شهید زیرکوه بیان داشت:علاوه بر بازدید های میدانی از گلزار شهدا،گزارش وضعیت گلزار مطهر شهدا به صورت ماهانه یا دو ماه یکبار از طریق حافظین گلزار در اختیار بنیاد شهید شهرستان قرار می گیرد و چنانچه تخریب یا مشکلی در گلزار شهدا صورت گرفته شود نسبت به رفع آن اقدام می شود.

وی خاطرنشان کرد:روستای گزخت و چشمه بید دو روستایی است که تا کنون ساماندهی نشده است و هیچ اقدامی برای مرمت گلزار شهدای این دوروستا انجام نگرفته است که البته برای بازسازی گلزار شهدای روستای چشمه بید درسال 95 اعتباراتی در کمیته برنامه ریزی شهرستان پیشنهادداده شده و مصوب شده است و دردستور کار قرار دارد.

ملتانی با اشاره به وضعیت گلزار شهدای روستای گزخت،گفت:امیدواریم با هماهنگی هایی که با استان انجام خواهد شد ،از طریق اعتباراتی که برای روستاهای تک شهید شهرستان اختصاص داده شود،بتوانیم جهت ساخت آن اقدام کنیم.

بازسازی گلزار شهدای گزخت هنوز پیشنهاد نشده است

مسول بسیج سازندگی شهرستان نیز در خصوص مرمت گلزار شهدای روستای گزخت گفت:تا کنون پیشنهادی از جانب بنیاد شهید در خصوص مرمت گلزار شهدای این روستا به استان داده نشده است واعتباری برای این روستا اختصاص نیافته است.

صمدی خاطرنشان کرد:بر اساس اعتباراتی که برای بازسازی گلزار شهدا اعلام می شود،بنیاد شهید می تواند بازسازی گلزار شهدا را انجام دهد یا به بسیج سازندگی واگذار کند که تا کنون بازسازی همه طرح های مصوب شهرستان بر عهده بسیج سازندگی است.

وی تصریح کرد:بنیاد شهید به عنوان دستگاه بهره بردار باید پیشنهاد ساخت گلزار شهدای روستای گزخت را به استان بدهد و بعد از واگذاری به بسیج سازندگی در خصوص مرمت آن اقدام خواهد شد اما تا کنون هیچ اعتباری برای بازسازی گلزار شهدای این روستا اختصاص نیافته است.

مسول بسیج سازندگی شهرستان زیرکوه بااشاره به بازسازی گلزار شهدای شهرستان گفت:در حال حاضرساخت گلزار شهدای افین در دست اقدام است و گلزار شهدای روستای اردکول نیزبه مراحل پایانی رسیده است.

صمدی بیان داشت:برای ساخت گلزار شهدای روستای چشمه بید نیز 15 میلیون تومان در کمیته برنامه ریزی شهرستان مصوب شده است که بعد از تخصیص عملیات ساخت آن آغاز خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها