مدرس دانشگاه در گفتگو با«بسیج»:

بیکاری و تفریحات گران قیمت سن اعتیاد را در جامعه کاهش داده است

یک جامعه شناس گفت: خانواده ها برنامهدرستی برای فرزندان خود ندارند و برخی تفریحات هم به شدت گران قیمت است و متاسفانه دولت و خانواده ها اقدام عمیقی برای ایجاد تفریحات سالم و ارزان مختص نوجوانان انجام نداده اند.
کد خبر: ۸۷۷۱۷۳۴
|
۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به پایین آمدن سن اعتیاد و روابط نامتعارف در جامعه و دلایل آن اظهار داشت: نظام آموزشی کشور در جهت مقابله با انواع آسیب های اجتماعی آنطور که باید و شاید مهارت آموزی خوبی برای دانش آموزان انجام نداده است.

وی در توضیح این مطلب اضافه کرد: مردم طی 15 سال اخیر مشکلات عدیده ای را به لحاظ اقتصادی تجربه کرده اند و به همین دلیل تفریحات سالم و مختص سن نوجوانان و جوانان در جامعه ایجاد نشده است؛ لذا جوانان و نوجوانان ما در بلاتکلیفی اولیه و بدون برنامه ریزی به سر می برند.

این جامعه شناس با تاکید بر لزوم ایجاد تفریحات سالم و ارزان برای نوجوانان کشور خاطر نشان کرد: خانواده ها نیز در این میان برنامه عمیق و درستی برای فرزندان خود ندارند و برخی تفریحات هم به شدت گران قیمت است و متاسفانه در این زمینه دولت و خانواده ها کار خیلی عمیق و مناسبی برای ایجاد تفریحات سالم و ارزان مختص نوجوانان و جوانان انجام نداده اند.

شریفی یزدی با اشاره به نقش بیکاری در افزایش اعتیاد نوجوانان و جوانان یادآور شد: البته به طور کلی یک سری اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته اما در حد کفایت و رضایت نبوده است؛ لذا در چنین فضایی، رشد آسیب های اجتماعی برای جوانان و نوجوان امری کاملاً طبیعی است. عدم انطباق میان جمعیت و امکانات دانشگاهی و حتی ورزشی موجب شده جامعه دست به گریبان بیکاری عمیقی در 15 سال اخیر شود و همه این مسائل، زمینه های آسیب ها و معضلات اجتماعی را فراهم خواهد کرد.

این جامعه شناس با اشاره به راهکار های کاهش سن اعتیاد و روابط نامتعارف در جامعه تاکید کرد: اولین مرحله برای حل این معضلات اجتماعی آموزش خانواده هاست؛ خانواده ها باید برای فرزندان خود برنامه درستی داشته باشند و میزان روابط عاطفی خود را با فرزندان تقویت کنند. راهکار دوم به ساماندهی نظام آموزشی بر می گردد که باید فعالیت های مربوط به آموزش مهارت زندگی گسترده تر انجام شود و راهکار سوم نیز به عملکرد دولتمردان، سیاست گذاران و مدیران کلان اجتماع بر می گردد که باید سریعتر این عقب ماندگی 20 ساله را جبران کرده و برای مشکل کار و تفریح جوانان و نوجوانان جامعه امروز فکری اساسی کنند.

این مدرس دانشگاه در خاتمه سطح پایین نشاط اجتماعی را یکی دیگر از عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به سمت اعتیاد و روابط نامتعارف دانست و یادآور شد: مسئله نشاط اجتماعی در کشور ما یک مسئله ای است که کمتر به آن توجه می شود، متاسفانه کشو ما در رنکینگ نشاط اجتماعی جایگاه مناسبی در دنیا ندارد و لذا این یک امر بسیار مهمی است که حتماً مسئولان و کارگزاران فرنگی و سیاسی باید به آن بپردازند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار