از طراحي خودكار 3 متري تا ساخت مجسمه بي بي؛

گفتگو با آهنگر پارس آبادي كه با ضايعات آهن مجسمه های غول پیکر مي سازد

نه در دانشگاه مجسمه‌سازی خوانده و نه هرگز به كلاس‌های هنری رفته، اما اين آهنگر پارس آبادي با استعدادی كه دارد موفق شده ده‌ها مجسمه‌ی غول پیكر را طراحی و بسازد.
کد خبر: ۸۷۷۲۰۹۵
|
۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد به نقل از آران مغان، نه در دانشگاه مجسمه‌سازی خوانده و نه هرگز به كلاس‌های هنری رفته، اما آقای آهنگر با استعدادی كه دارد موفق شده ده‌ها مجسمه‌ی غول پیكر را در زمان‌های بیكاری، طراحی كند و بسازد. اين هنرمند خوش ذوق پارس آبادي با استفاده از ضایعاتی از آهن در كارگاه آهنگری خود چندین مجسمه آهنی ساخته است با ما همراه باشید تا از نزدیك با كارهاي این آهنگر خلاق آشنا شوید.

ایده‌ای از یك گزارش

ماجرای توحید نوری و مجسمه ساز شدنش داستان عجیبی دارد، خودش می‌گوید كه یك روز بعد از خواندن مطالبي در همشهری سرنخ كه درباره ساخت مجسمه‌های بزرگ آهنی بوده تصمیم گرفته كه ساخت مجسمه‌های غول پیكر را آغاز كند.

نوري علت مجسمه ساز شدنش را اينگونه بيان مي كند: «همیشه دوست داشتم اطلاعاتی از كارهای عجیب و غریب و یا بزرگی كه دیگران انجام می‌دهند داشته باشم. یك روز زمانی كه در حال خواندن مطالب نشریه همشهري سرنخ بودم به یك گزارش جالب رسیدم. در این گزارش، مردی كه كارش آهنگری و جوشكاری بود با استفاده از ضایعات آهنی موفق شده بود، مجسمه‌های بزرگ و زیبایی خلق كند. مصاحبه را بارها و بارها خواندم. با خودم گفتم من هم ایده‌های نو و جدیدی در این كار دارم و می‌توانم كارهای جالبی انجام بدهم پس چرا امتحان نكنم. مجله را بستم و روی میز گذاشتم از همان روز شروع كردم به ساخت مجسمه‌هایی با طرح و ایده‌هایی كه خودم خلق كرده بودم.

تقليد ممنوع

اين هنرمند خوش ذوق پارس آبادي كه شغلش آهنگري است از همان ابتدا با خودش قرار گذاشت كه هيچ وقت تقليد نكند و براي اولين بار سال گذشته شروع به ساخت يك سرباز نيروهاي ويژه كرد. «شغلم آهنگري است، يك شغل سنگين و تا حدي خشن، اما هر وقت كه مي خواهم به آرامش برسم نقاشي و طراحي مي كنم البته كلاس نرفته ام و تنها از روي علاقه نقاشي مي كنم بعد از خواندن آن گزارش تصميم گرفتم كه اولين مجسمه ام را بسازم. مي خواستم يك مجسمه آهني بسازم با چهره اي شبيه به مادرم كه «بي بي» صدايش مي كنيم؛ زني آذري با همان پوشش بومي كه زنان مغاني دارند.»

مجسمه اي به نام «بي بي»

او شروع كرد به ساختن مجسمه اي به شكل مادرش در ابعاد طبيعي، اين مجسمه فقط با چكش زني و جوشكاري ساخته شد. اين مجسمه را خيلي دوست دارم در دوراني كه مي خواستم آن را بسازم اعتماد به نفس خوبي به دست آوردم و زماني كه كار به اتمام رسيد باورم شد كه من هم مي توانم كسي باشم كه روزي خبرنگار سرنخ براي مصاحبه با من تماس بگيرد.

او بعد از ساخت مجسمه اي كه نامش را بي بي گذاشته است تصميم به ساخت مجسمه اي آهني به شكل پسرش مي گيرد «دومين مجسمه اي كه ساختم پسر بچه اي بود با 150 سانتي متر قد، چهره و اندام پسرم را روي يك ورق نقاشي كردم و شروع كردم به پيدا كردن آن هايي كه بتواند در اين كار به من كمك كند. اين مجسمه كه «كودك من» نام دارد نيز ساخته شد و حالا من ديگر مي دانستم كه مي توانم هر چيزي كه بخواهم را بسازم. راهش را ياد گرفته بودم بماند كه چندين بار در ساخت اين دو مجسمه طرح ساخته شده را ترميم كردم. بارها قسمتي از مجسمه را ساختم و خراب كردم و از نو ساختم تا كاملا متوجه شدم كه چگونه بايد با آهن و چكش كار كرد و چطور از هنر جوشكاري در ساخت مجسمه هاي غول پيكر استفاده كرد.»

كلاه كجي با كفش شماره 43

مجسمه يك مرد نظامي كه كلاه كجي به سر دارد يكي ديگر از مجمسه هاي مورد علاقه آقاي نوري است. «در سال 1376 به خدمت سربازي رفتم. دو سال در استان لرستان خدمت كردم. هميشه از نظامي هاي كلاه كج و سبك زندگي شان خوشم مي آمد به همين خاطر تصميم گرفتم يك جوان نظامي كلاه كج بسا. شروع كردم به ساخت مجسمه و توانستم در ابعاد واقعي كار را تمام كنم. يكي از جالب ترين نكاتي كه در اين كار برايم پيش آمد ساخت كفش هاي همين نظامي كلاه كج بود. با توجه به قد و وزن مجسمه برايش كفشي با شماره ي 43 طراحي كردم. اين كفش به صورتي است كه هر كسي كه شماره پايش 43 باشد مي تواند آن را بپوشد. چرا كه دقيقا از روي يك كفش نظامي طراحي شده است.»

ساخت عقاب غول پيكر يكي ديگر از طرحهايي كه بود آقاي آهنگر رو كرد. عقابي در ابعاد يك متر و 10 سانتي متر طول و يك متر و 20 سانتي متر عرض ساختم.

ساخت مجسمه اين عقاب بيش از دو هفته طول كشيد البته بايد اين رو هم بگويم كه من فقط زمانهايي كه وقت اضافه داشته باشم سراغ اين كار مي روم و اينطور نيست كه از صبح تا شب روي اين مجسمه ها كار كنم. ساخت اين مجسمه دو هفته طول كشيد با روزي نيم ساعت كار.

خودكار سه متري و سيب يك متري

نوري تعريف مي كند: بعد از اين كه چندين مجسمه ساخت همه آنها را در فضاي كارگاهش چيد تا اين كه يك روز يكي از مشتريانش با ديدن اين مجسمه ها به او ساخت يك خودكار غول پيكر را سفارش داد.

با ديدن اين مجسمه ها خيلي ها به من پيشنهاد كار مي دادند اما از آنجا كه براي دل خودم كار مي كردم و وقت زيادي هم نداشتم سفارش كار نمي پذيرفتم تا اين كه روزي يكي از مشتريان از راه رسيد و سفارش ساخت يك خودكار سه متري را داد. او مي گفت كه قرار است از اين خودكار سه متري در يك تيزر تبليغاتي استفاده شود. چند روزي روي اين خودكار كار كردم و موفق شدم غول پيكر ترين خودكار ايران را بسازم.

او ادامه مي دهد: بعد از ساخت اين خودكار، مجسمه يك «سيب» به سفارش شهرداري شهر پارس آباد در ابعاد (يك متر در يك متر) درست كردم كه اين مجسمه هم اكنون در پارك شهر نصب شده است.

من و غول پيكرهاي آهني

توحيد نوري در ميان كلكسيوني از مجسمه هاي غول پيكر در طول يك سال ساخته است و در ميان همه مجسمه هاي ساخته شده اش علاقه خاصي به مجسمه ي «بي بي» دارد. اين مجسمه از آنجا كه اولين مجسمه اي بود كه به دست من و تنها با سنگ فرز و ضايعات آهني ساخته شده است و يكي از دوست داشتني ترين مجسمه هايي است كه در كارگاهم نگه داري مي كنم و هر روز با ديدن اين مجسمه ها انرژي مي گيرم.

وي مي گويد: مجسمه هايش تا كنون مشتريان زيادي پيدا كرده، اما فعلا قصد فروش آنها را ندارد و اين مجسمه ها را به سختي و با عشق ساخت و شده هنگام ساخت آنها بارها دچار آسيب جسمي شدم. به همين خاطر اصلا قصد ندارم كه مجسمه هايم را به هر قيمتي بفروشم و ترجيح مي دهم جلوي چشمم باشند.

تمام صورتم سوخت

نوري از دوراني كه مجسمه هايش را مي سازد خاطرات تلخ و شيرين زيادي دارد و از سختيهايي كه ساخت مجسمه هايش به دوشش گذاشت، اينطور گفت: يك روز زماني كه داشتم تنديس نظامي كلاه كج را مي ساختم سنگ فرز دستم را بريد و باعث شد چند روزي نتوانم دستم را تكان بدهم به شدت درد داشتم و حتي از پس كارهاي ساده هم بر نمي آمدم.

اين مجسمه ساز پارس آبادي افزود: يك بار هم وقتي مي خواستم موهاي يكي از مجسمه ها را درست كنم صورتم بر اثر جوشكاري سوخت كه تا چند روز از سوزش اين درد نمي توانستم بخوابم و كارم به بيمارستان كشيد و مجبور شدم چند روزي از پماد سوختگي استفاده كنم.

نوري برنامه هاي زيادي براي خود دارد و يكي از اين برنامه هايش ساخت مجسمه هاي مشاهير است. شايد چند وقت ديگر به كارگاه او سرزده و از نزديك شاهد مجسمه هاي آهني از مشاهير ايران باشيم.

خاطره علی نسب


 

ارسال نظرات