با تأیید وزارت کشور و گروه کارشناسی که هفته آینده به اردبیل می‌آیند دوباره شاهد فعال شدن گمرک اصلاندوز و برطرف شدن مشکلات پیش آمده در این حوزه خواهیم بود.
کد خبر: ۸۷۷۲۱۱۷
|
۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز به نقل از ارس تبار، مجید خدابخش در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: ما در هفته گذشته با همراهی تیم اقتصادی و تجاری بخش خصوصی به مسکو، داغستان و آذربایجان سفر کردیم که این سفر با توجه به یکی از بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی که بر برون‌گرایی و صادرات تأکید دارد، انجام شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت تدبیر و امید بیش از یک میلیارد دلار در شمال استان اردبیل سرمایه‌گذاری می‌کند تا در حوزه آب و خاک 6 هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل شود، افزود: ما نیازمند تقویت و توانمندسازی زنجیره تولید در شمال استان هستیم تا در قالب کشت و صنعت‌های متعدد رونق تولید در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی را شاهد باشیم.

استاندار اردبیل گفت: با تأیید وزارت کشور و گروه کارشناسی که هفته آینده به اردبیل می‌آیند دوباره شاهد فعال شدن گمرک اصلاندوز و برطرف شدن مشکلات پیش آمده در این حوزه خواهیم بود.

خدابخش تلاش برای تصویب منطقه آزاد تجاری در مجلس و همچنین ایجاد ظرفیت مضاعف در صادرات محصولات را به کشورهای آسیای میانه و روسیه یادآور شد و گفت: رؤسای جمهور ایران و آذربایجان در این سه سال هفت بار با هم دیدار کرده که این خود نشان از عمق تعهدات و پیوند سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران با جمهوری آذربایجان است.

رئیس شورای اداری استان اردبیل ادامه داد: در ملاقاتی که رئیس جمهور کشورمان با رؤسای جمهور آذربایجان و روسیه داشتند بر راه‌اندازی تجارت آزاد تأکید کردند که این موضوع متفاوت از منطقه آزاد تجاری است که می‌تواند به تقویت و توسعه تجارت و بازرگانی ایران، آذربایجان و مسکو کمک کند.

خدابخش عنوان کرد: ما باید در حال حاضر برای صادرات به روسیه 36 درصد تعرفه تجارت پرداخت کنیم در حالی که در تجارت آزاد این تعرفه‌ها حذف خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نظریه پایه توسعه‌ای استان دو محور جدید به بخش کشاورزی و گردشگری افزوده شده است تا تجارت و صنعت نیز در این استان رونق بگیرد، گفت: اگر صنعت در خدمت کشاورزی نباشد کشاورزی خود به تنهایی زمینه‌ساز توسعه نیست در حالی که خلق ثروت با ارزش افزوده تولیدات وابسته به توسعه صنعت است.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را در استان اردبیل به عنوان زمینه‌ساز ارکان توسعه تجاری یادآور شد و افزود: اگر در اولویت توسعه ما توجه و دقت کافی را داشته باشیم بازار روسیه حتی از بازار آذربایجان برای ما مهمتر است، از این رو روز هفته گشته با همراهی 25 نفر از مدیران و فعالان بخش خصوصی و کارآفرین استان اردبیل در سه گروه کاری به روسیه داغستان و آذربایجان سفر کردیم که در این نشست‌های فشرده و مشترک و تبادل نظر داشتیم و تا زمینه برای رونق تجاری فراهم آید.

خدابخش توجه به توسعه کشت گلخانه‌ای و کشت و صنعت‌های بخش کشاورزی، راه‌اندازی دفتر تجاری ایران در مسکو و باکو به همت اتاق بازرگانی اردبیل، تلاش برای تجارت مواد غذایی به بازار روسیه و آذربایجان از عمده پیگیری‌ها و اقدامات مشترک اعلام کرد.

وی بیان کرد: خواسته اصلی مسؤولان روسیه و آذربایجان در تقویت روابط تجاری راه‌اندازی بندر و راه‌آهن بود که ما نسبت به راه‌اندازی بندر خشک در اصلاندوز قول مساعد دادیم تا به طول 2 کیلومتر از آن سوی مرز راه‌آهن آذربایجان به کشور ما متصل شود و فضایی ایجاد تا امکان دور زدن و تخلیه بار از این طریق فراهم آید.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل یادآور شد: در کنار این امر تکمیل راه‌آهن اردبیل – میانه نیز به همراه اتصال به شمال استان از ضرورت‌ها است که قطعاً پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.

خدابخش از پیگیری فعال شدن گمرک اصلاندوز خبر داد و گفت: در وزارت کشور و در کار گروه مرز این موضوع به تصویب رسید و ما در هفته آینده میزبان اکیپ‌های وزارت کشور خواهیم بود تا با بازدید از گمرک اصلاندوز دوباره با تصویب هیأت دولت شاهد افتتاح این مجموعه باشیم.

ارسال نظرات