مسئول سازمان بسیج علمی مازندران در دفتر تسنیم:

مدیران پژوهش سراهای دانش آموزی مازندران مایل به همکاری با بسیج نیستند

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه کربلای مازندران با تاکید بر ارتقا شاخص‌های علمی در استان گفت: مدیران پژوهش سراهای دانش آموزی مازندران مایل به همکاری با بسیج نیستند.
کد خبر: ۸۷۷۲۱۲۵
|
۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴


به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، پرورش سرمایه‌های انسانی و ایجاد زیرساخت‌ها برای پروش استعدادهای علمی از اهداف توسعه‌ای در هر جامعه‌ای محسوب شده و بسیاری از کشورها در این زمینه برنامه‌ریزی‌های کلانی در آموزش استعدادهای حداکثری انجام می‌دهند.

برای این منظور و با هدف آشنایی بیشتر با فعالیت سازمان بسیج علمی مازندران، محمد هادی موذن مسئول این سازمان در استان مهمان تسنیم مازندران شده است که ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با وی را در زیر می‌خوانید.

سابقه فعالیت بسیج علمی به مرکز حمایت از مخترعان در سازمان بسیج برمی‌گردد که قبل از سال 87 تشکیل شد و اساس شکل‌گیری سازمان بسیج علمی حمایت از مخترعان بسیجی مبتکر بود. در آن سالها فعالیت بسیج علمی و پژوهشی آغاز شد. در کنار بسیج علمی نیز پژوهشکده مطالعات بسیج فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

بالغ بر 1300 نفر از فعالان علمی استان در بسیج علمی عضویت پیدا کرده و به صورت میانگین سن اعضا 25 سال و از سن 14 تا 15 سال تا سنین 90 سال در بسیج علمی عضویت دارند.

برای جذب جوانان لازم است برنامه‌های جذاب تدارک دیده شود چرا که خواسته جوانان امروز با گذشته بسیار متفاوت است و امروز جوانی که فوق لیسانس نانو دارد و یا نخبه مکانیک سیالات است به سمتی گرایش دارد که استفاده از امکانات مناسب را خواستار است و به همین دلیل خواسته جوانان متفاوت است.

سرمایه‌های فکری ما جوانانی هستند که سرمایه مملکت هستند و از مدرسه تا دانشگاه با انجام فعالیت‌های علمی مشغول فعالیت و تلاش هستند.

در دانشگاه گرایش‌ها و رشته‌های مختلفی در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد و باید این سؤال را طرح کنیم که آیا بسیج علمی توانسته است در جذب همه انواع رشته‌ها و گرایش‌ها موفق عمل کند؟ پاسخ به این سؤال این است که دقیقا بسیج علمی در جذب همه گرایش‌های مختلف نیاز به کمک و همیاری دارد تا بتواند چتر پوشش خود و حمایت از نخبگان را افزایش دهد.

در زمینه علوم انسانی با وجود اینکه در کشور سرمایه‌های فکری منحصر به فرد زیاد داریم اما این پرسش وجود دارد که چه تعداد فرد دانشجو داریم که در راستای اهداف انقلاب اسلامی توانسته باشد کتاب تالیف کند یا به جای تدریس فلسفه غرب در دانشگاه‌ها آیا فردی که شالوده فکری خوب در کشور داشته باشد نسبت به تالیف کتاب اقدام کرده است؟

سئوال مهمی دارم و آن این است که چرا اساتید ما در تالیف کتب ایرانی و ترجمان اندیشه ایرانی اسلامی تلاش نمی‌کنند؟ پاسخ ساده است یا باید گفت اعتقادی ندارند تا در این زمینه کارهای اساسی و زیربنایی انجام شود و یا اینکه شالوده علمی خود را خوب نشناخته‌اند. در علوم انسانی حداقل 100 سال عقب ماندگی داریم و در این زمینه‌ها اندیشمندان بزرگ نداریم ولی اگر غربی‌ها فرضیه‌ای را طرح می‌کنند شالوده علمی خود را خوب شناخته و بر آن اساس که نوعی انسان محوری است نظریه‌پردازی می‌کنند.

اما در خدامحوری تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌ایم ؟ اساتید دانشگاهی ما دائما با ترجمه کتاب‌های غربی تدریس انجام می‌دهند و نمی‌دانند در این زمینه حوزه‌های علمی باید وارد شوند و یا دانشگاه‌ها اما در هر صورت باید به صورت بنیادین اندیشه‌ها را بارور کرد.

بسیج علمی می‌تواند ولی مهم تر از همه اینها بسیج اساتید است تا با ورود در این حوزه‌ها موثر باشد و از همه مهم تر بسیج طلاب است که می‌تواند اثرگذارتر باشد.

در رشته فیزیک برای مثال قوانین مشخص وجود دارد و یا در علوم انسانی بن مایه هستی مورد توجه قرار گرفته است ولی هدف در علوم مختلف متفاوت است و در علوم طبیعی امکان اجرائیات بیشتری وجود دارد. در کشور علوم انسانی از پروژه‌های اساسی است و در اروپا نخستین رشته مهم پزشکی و پس از آن تاریخ است که اهمیت علوم انسانی را نشان می‌دهد.

بسیج علمی تلاش کرده تا در جنبش علمی مورد تاکید مقام معظم رهبری فعالیت کند؛ در بسیج علمی مازندران برنامه‌ای داریم که برای پیشرفته شدن استان و کشور کارآمد باشد.

هم اکنون اگر هر فردی با یک ایده به نهاد و یا یک سازمان مراجعه کند با این مسئله روبه‌رو می‌شود که ایده اولیه را بسازید و تا جایی که اطلاع داریم حمایت مالی ندارند اما بسیج علمی این نقص را رفع کرده و زنجیره مکملی سایر نهادها شده است و اگر هر فردی ایده‌ای داشته باشد پس از داوری توسط داوران اگر تشخیص داده شود که نمونه قابل عملیاتی شدن است تا سقف سه میلیون تومان کمک بلاعوض اعتبار به فرد پرداخت می‌شود و اگر قالب بندی نداشته باشد به ازای ساخت نمونه صنعتی امکانات کمک 5 میلیون تومانی وجود دارد.

علاوه بر این به ازای ساخت نمونه صنعتی در مراکز رشد امکانات مکان و کمک مالی تا سقف 5 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

در صورتی که فرد به مبالغ بیشتری برای هزینه نیاز داشته باشد در تهران داوری‌ها انجام می‌شود و پس از آن 10 تا 20 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.

تاکنون در شش ماهه اول 30 طرح با 60 میلیون تومان اعتبار اختصاص پیدا کرد؛ در بسیج علمی به این موضوع توجه نمی‌کنیم که حتما فرد دریافت کننده بسیجی باشد و بیشتر طرح‌ها ملاک قرار می‌گیرند و بسیجی کسی است که در راه اعتلای کشورش کمک بکند و سعی داریم تا افراد بیشتر بتوانند با فعالیت‌های بسیج علمی آشنا بشوند.

سال گذشته چهاردهمین جشنواره بسیج مخترعان بود و 70 مخترع با 107 طرح شرکت کردند و بزرگ‌ترین نمایشگاه کشوری در استان‌ها در مازندران برگزار شد و جایگاه ما در بسیج علمی کشور جایگاه نخست بود و امسال بنا داریم تا نمایشگاه برگزار کنیم.

مشکل اساسی نخبگان بسیجی بحث کارآفرینی است و تمامی مشکلات پس از صنعتی شدن ایده‌ها این است که طرح‌ها در صنعت و یا در بروکراسی‌های اداری به نتیجه مطلوب و گسترده نمی‌رسد.

اما یک موضوع لازم است مدنظر مخترعان قرار بگیرد و آن این است که صنعتگران برای خرید یک دستگاه نیاز به اعتماد دارند و سود اقتصادی در کار تولیدی حرف نخست صنعتگران است؛ اما در ادارت دولتی با وجود اطمینان سازی حاضر می‌شوند یک جنس خارجی خریداری کنند اما جنس تولید شده را استفاده نمی‌کنند. در مازندران بسیاری از تولیدات دانش بنیان با اولویت نیاز استانی تهیه می‌شود اما تعداد اندکی استفاده می‌شود و برای حمایت از مخترعان توجه به خرید تولیدات آن‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

به همه مخترعان پیشنهاد می‌کنم طرح‌های خود را به مدت یکسال به صورت آزمایشی مورد ارزیابی قرار دهند و سودآوری آن را ارزیابی کرده تا اطمینان بخشی در فضای بهتری میان مخترعان و صاحبان ایده و صنعت انجام شود.

موذن: با پژوهش سراهای دانش آموزی ارتباط خاصی نداریم و با وجودی که بارها برای گسترش همکاری‌ها مراجعه کردیم اما مدیران مجموعه مایل به فعالیت با بسیج نیستند.

در حمایت از استعدادها خیلی نیاز به فعالیت‌های دنباله‌دار و مکمل است اما متاسفانه موازی کاری در زمینه حمایت از نخبگان علمی در مقاطع مختلف دانش آموزی و دانشجویی زیاد است و همدیگر را کامل نمی‌کنند. همه ابزارهای شناسایی استعدادها را در اختیار داریم و از هرگونه جلسه با آموزش وپرورش حمایت کرده و از همین تریبون برای شناسایی استعدادها دعوت به عمل می‌آوریم تا بتوانیم اقدامات مکمل را سرعت بخشیم.

شعار "ما می توانیم" با حرف زدن تحقق نمی‌یابد بلکه به اقدام و عمل نیاز دارد. مگر در سامانه‌های موشکی تحریم نبودیم؟ چه چیز باعث شد بتوانیم در این زمینه رشد کنیم و سلاح علم را در میدان عمل بکار بگیریم؟

چرا در زمینه‌های نظامی ایران به این درجه از اقتدار رسیده است؟ آیا با حرف به این نقطه رسیدیم؟ آیا شهید تهرانی مقدم فقط حرف زد یا اقدام و عمل کرد؟ او نخست توکل کرد پس از آن به آنچه اعتقاد داشت عمل کرد بنابراین به شعار "ما می توانیم" باید اعتقاد داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار