به دنبال نظرسنجی چند هفته پیش یک سازمان نظرسنجی از اسراییلی ها نتیجه شگفت انگیز بود :حد اکثریت قالب توجهی خواهان پیروزی هیلاری کلینتون هستند
کد خبر: ۸۷۷۲۴۷۷
|
۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج،چند هفته پیش یک سازمان نظرسنجی از اسرائیلی‌ها پرسید که از کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت می‌کنند. نتیجه شگفت‌انگیز بود: اسرائیلی‌ها با اکثریت قابل‌توجهی گفتند که خواهان پیروزی هیلاری کلینتون هستند.
شاید این نتیجه برای رأی‌دهندگان آمریکایی که معتقدند کلینتون، انتخاب اشتباهی است و نگران امنیت آتی اسرائیل هستند، غافلگیرکننده باشد. اما واقعیت این است که اسرائیلی‌ها، ازجمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم با وزیر خارجه سابق آمریکا کاملاً راحت هستند. افشاگری‌های اخیر ویکی لیکس، اگر واقعیت داشته باشد، نشان داد که نتانیاهو واقعاً به کلینتون علاقه و اعتماد دارد.

کلینتون گفته که از ایجاد یک دولت فلسطینی حمایت می‌کند و اسرائیلی‌ها می‌دانند که ممکن است او آن‌ها را به این مسیر سوق دهد. اما آن‌ها باور ندارند که او به رویکرد دولت اوباما که مقابله علنی با اسرائیل را در پیش‌گرفته بود و از دید آن‌ها، دیگر مسائل در همسایگی‌شان را به‌درستی اداره نکرده را ادامه دهد.

انتخاب میان دونالد ترامپ و کلینتون، انتخاب دشواری است. ترامپ به شکل غیرقابل‌پیش‌بینی وعده می‌دهد. هیچ‌کس نمی‌داند دیدگاه او در مورد اسرائیل دقیقاً چیست. او اظهارات مبهم و گیج‌کننده‌ای دارد و می‌گوید در مذاکرات توافق صلح با فلسطینی‌ها به‌نوعی بی‌طرف خواهد بود و می‌گوید که واقعاً اسرائیل را دوست دارد.

اما ترامپ همان مردی هم هست که کمپین او رفتارهای ضدیهودی و نظریه‌های توطئه دارند. ضمن اینکه سخنرانی ضداسلامی ترامپ، جهان را برای اسرائیلی غیرامن تر می‌کند. جای تعجب ندارد که وقتی ترامپ خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به  آمریکا شد، نتانیاهو به‌شدت با آن مخالفت کرد.

و نگرانی آمریکایی‌هایی که عاشق اسرائیل هستند، ریشه در این باور دارد که کلینتون مسئول سیاست‌های اوباما است و بنابراین در همان مسیر به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اما شواهد حاکی از آن است که کلینتون به‌شدت تغییر مسیر خواهد داد.

منبع :پژوهشگاه مطالعات جهان(به نقل از نشریه «میامی هرالد»)
ارسال نظرات