خبرهای داغ:

مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت الله نجفی(ره) در قم برگزار شد

مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره)، پنجشنبه شب با حضور جمعی از فضلا و طلبه های حوزه علمیه قم، مسئولان و قشرهای مختلف مردم در حسینیه این فقیه عالیقدر در قم برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۷۲۵۳۰
|
۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  استاد حوزه علمیه قم در این مراسم با اشاره به مقام و جایگاه ویژه فقیهان از دیدگاه اسلام، اظهار داشت: در روایت ها و احادیث به جای مانده از امامان معصوم کلمه فقیه زیاد ذکر شده است به گونه ای که اگر همه آنها را جمع کنیم تبدیل به یک کتاب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا افزود: در مورد تفسیر و شرح کلمه فقیه سخنان زیادی مطرح شده است که باید مورد بازنگری قرار گیرد. 

وی کلمه فقیه را بر اساس تفاسیر روایت های دینی به معنای اسلام شناس عنوان و اضافه کرد: یک فقیه برغم خواندن علوم مختلف طولی و عرضی و طی نمودن یک سری از مقدمات تا زمانی که حب و بغض او برای خدا نباشد و محرمیت با خدا پیدا نکند و متخلق به اخلاق اسلامی نیز نباشد، هرگز یک فقیه واقعی محسوب نمی شود. 

استاد حوزه با اشاره به تلاش آیت الله نجفی در ایجاد وحدت بین مسلمانان جهان، خاطرنشان کرد: آن عالم ربانی همانند آیت الله بروجردی در عین این که ذوب در ولایت بود، با دارالتقریب مذاهب اسلامی در مصر همراهی می کرد و برای وحدت بین شیعه و سنی اهتمام فراوانی از خود نشان می داد.

فاطمی نیا با بیان این که آیت الله نجفی به شیخ الاجازات شهرت پیدا کرده بود، تصریح کرد: این عالم ربانی از نخستین شخصیت هایی بود که به فکر ایجاد وحدت اسلامی افتاد و در این راه اجازات زیادی از علمای سنی دریافت کرد و در کتابخانه کشور تونس کتابی پیدا شده که در آن در مورد کسب اجازه این مرجع تقلید از یکی از علمای اهل سنت برای بیان روایت مطالبی نقل شده است. 

وی هم چنین یادآور شد: آیت الله مرعشی نجفی، 327 اجازه از علمای شیعه، 150 اجازه از علمای اهل سنت،17 اجازه از علمای زیدی و 2 اجازه از علمای اسماعیلی دریافت کرده و مجموع این اجازات در کتاب المسلسلات فی الاجازات گردآوری شده است.

آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی در 31 تیر ماه 1276 هجری شمسی مصادف با بیستم صفر سال 1315 قمری در نجف اشرف متولد شد.

وی تحصیلات حوزوی خود را زیر نظر استادان برجسته حوزه های علمیه نجف، سامرا، کاظمین، تهران و قم گذراند و از معدود علمایی بود که از استادان زیادی بهره مند شد و در سن 27 سالگی به مرجعیت رسید.

وی در طول 70 سال تدریس دروس حوزوی، شاگردان زیادی از جمله شهید حاج آقا مصطفی خمینی، شهید مرتضی مطهری، شهید محمد مفتح و شهید سید محمد بهشتی را تربیت کرد. 

کتابخانه آیت الله مرعشی در قم از آثار به جا مانده از وی است که علاوه بر نسخ چاپی، نسخ خطی کم نظیری در آن به چشم می خورد و مورد توجه نویسندگان، دانشمندان، طلبه ها، علما و مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر جهان است.

این مرجع تقلید در هفتم شهریور ماه سال 1369 برابر با هفتم صفر 1411 قمری در سن 96 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت و بنا به وصیتش در کتابخانه اش به خاک سپرده شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار