رمز موفقیت ما در جنگ با آمریکا محرم و مجالس روضه است

خبرگزاری بسیج: عاشورا یک حادثه نیست بلکه واقعه ای است که موجب شده انسانهای بسیاری در طول چهارده قرن در این مکتب تربیت شده و انسانهای بسیاری با حضور در مجالس روضه خوانی متحول شده اند و مسیر زندگی آنها دگرگون شده است.
کد خبر: ۸۷۷۲۷۸۱
|
۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ محرم به زندگی معنا می بخشد، محرم ماه توبه و ماه بازگشت به خدا و ماه پیدا کردن حقیقت و راه درست زندگی کردن است. محرم بهترین شیوه زندگی و مرگ با عزت را به انسان می آموزد. محرم اوج فضایل اخلاقی است؛ محرم درس وفا داری و آزادگی و درس عزت به انسان ها می آموزد.

بسیاری از کسانی که گرفتار گناه هستند و به آنها خو گرفته اند این عادات خود را به حرمت محرم کنار می گذارند و آمارها موید عظمت این ماه عزیز است و نشان می دهد که در این ایام میزان وقوع جرایم در سطح کشور به پایین ترین حد خود می رسد؛ برای همین است که غرب به دنبال تضعیف و تحریف محرم است.

 محمد حاج ابوالقاسمی دولابی، پیرغلام حسینی در اهمیت محرم می گوید: امام خمینی(ره) فرمودند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است؛ وی ادامه می دهد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی که آمریکا ایران را به تحریم اقتصادی تهدید کرد، امام خمینی در پاسخ به این سخنان فرمود: ما فرزند رمضانیم، روزه می گیریم و در کشور خودمان فقط یک استان مشهد را کشاورزی کنیم خرج زندگی ما را تامین می کنیم و نیازی به شما نداریم.

وقتی دشمن ما را به حمله نظامی تهدید کرد، امام فرمودند: ما فرزند محرم هستیم. محرم یک فضای آموزشی است و به واسطه محرم ما می توانیم هم جامعه را زنده کنیم و هم اسلام را زنده نگه داریم ما باید بدانیم که به همین اندازه که محرم و مجلس روضه امام حسین برای ما مهم است به همین اندازه هم برای دشمن مهم است. بنابر این جوانان سعی کنند که از محرم استفاده کنند، محرم درس های زیادی برای مردم دنیا دارد مخصوصا عاشورا درس زندگی و اطاعت از پدر و مادر، درس دلداگی پدر و مادر به فرزندان و کانون زندگی است، عاشورا درس مقاومت در سختی های زندگی است.

وقتی امام حسین و حضرت رباب از علی اصغر خجالت کشیدند که نتوانستند برای او آب تهیه کنند این درسی است که فرزندان ما باید بدانند که هر کدام طفلی بودیم تا بزرگ شدیم بارها مادران ما غصه ما را خوردند و از بیماری ها و نداری ها خجالت کشیدند. ما باید از عاشورا درس بگیریم که از پدر و مادر اطاعت کنیم. عاشورا درس چگونه زندگی کردن است. امام حسین کانون زندگی خودش را گرم نگه داشت وقتی می خواست برای احیای دین جدش امر به معروف و حرکت نوینی داشته باشد از مدینه به مکه و کربلا هجرت کرد و می دانست پایان این حرکت کشته شدن و شهادت است.

امام حسین(ع) چون در زندگی خوب عمل کرده بود برای همسرش خوب همسر داری کرد و برای بچه ها خوب پدری کرده بود همه هم با او بودند و با او حرکت کردند در کربلا نزدیکان امام از جمله برادر زاده 9 ساله و 12 ساله او و پسر جوانش حضرت علی اکبر تقاضای رفتن به میدان می کنند و کشته شدن در این راه را شیرین تر از عسل می دانند.

 آیا امروز همسران و شوهران و فرزندان با پدران خود هماهنگ هستند؟ مسیر زندگی پدران با فرزندان متفاوت است پدر خانواده یک تفکر دارد و فرزندان در مسیر دیگری سیر می کنند و تفکر دیگری دارند، همه متفرق هستند اینها از محرم و محتوای محرم دور هستند. اینها پیام محرم است.

 چند سالی است که برخی مداحان برای جذب مخاطب و مطرح شدن در بین مردم، نوحه ها را بر روی آهنگ های معروف آن سوی آب پیاده می کنند که متاسفانه اخیرا یکی از مداحان مطرح کشور هم دقیقا ترانه ای را که یکی از خواننده های زن قبل از انقلاب خوانده بود اجرا کرده است، با این تفاوت که خواننده آن سوی آبی اشعار را به شکل شاد اجرا کرده اما مداح مورد اشاره همان اشعار را با لحن غمگین خوانده است که این کلیپ در فضای مجازی دست به دست شده و ضمن اینکه این حرکت مداح مورد نظر را مذمت کرده اند؛ خاطر نشان شده است که وی با دوستانش شرط بندی کرده که این آهنگ را در مراسم عزاداری بخواند.

 حاج ابوالقاسمی دولابی، ضمن تقبیح این اقدامات، بر انتخاب اشعار معتبر و سبک نوحه خوانی تاکید می کند و می گوید: جوانان بدانند دشمن می خواهد آنها را از محتوای محرم دور کند؛ من شعرایی را می شناختم و با آنها در ارتباط بودم که اشعار نوحه را از آنها می گرفتم از جمله شادروان حاج مهدی خرازی یکی از شعرای معروف بازار تهران و مرحوم حاج احمد آرام که برای کسبه بازار نوحه می گفتند.

وی بر اهمیت محرم و مداحی، خاطر نشان می کند: دست هایی برای کم رنگ کردن رسالت و ارزش مداحی تلاش می کنند که مردم را از محتوای اسلامی و معنوی آن دور کنند.

حاج محمد ضمن افتخار به نوکری اهل بیت بر نقش مداحی و روضه خوانی در دوران دفاع مقدس به عنوان رمز موفقیت و پیروزی رزمندگان اشاره می کند و می گوید: آنهایی که در جبهه ها حضور پیدا می کردند و شهدا تربیت شده همین هیات ها و پای منبر ها و روضه خوانی ها بودند. امام خمینی مساجد را سنگر می دانستند دشمن هم از مساجد وحشت دارد مردم به واسطه همین روضه ها قدم در نهضت سیدالشهدا(ع) گذاشتند و از شهادت استقبال می کنند و در این راه از هم سبقت می گیرند چون راه سیدالشهدا در خون و رگ آنها است.

 حاج ابوالقاسمی تاکید می کند که روضه یکی از ابزارهای مهم دشمن ستیزی است و اسلام به واسطه هیات ها زنده نگه داشته شده امام خمینی می فرمایند: حیات ملت به همین روضه خوانی ها، اجتماعات و دسته جات عزاداری امام حسین (ع) است.

این پیرغلام امام حسین(ع) تصریح می کند: رمز موفقیت ما در جنگ با آمریکا و ایادی آمریکا ارتباط با امام حسین و مجالس روضه است؛ اگر آمریکا به طور مستقیم بگوید دنبال امام حسین نروید، کسی گوش نمی کند، اما با برنامه های نفوذ و هجم های فرهنگی و جنگ نرم کاری می کند که اثر روضه کم رنگ شود؛

 آنها تلاش می کنند به بهانه به روز خواندن و اجرای سبک های جدید، نوحه ها بر اساس ترانه های بی محتوا و آن طرف آبی کپی برداری شود و جوانان را به مطالبی که مهم نیست توجه می دهند.

مقام معظم رهبری در دیدار مداحان فرمودند: اینکه شما در شعرها و نوحه های خود قد و بالای حضرت ابوالفضل(ع)، چشم و ابروی او و زیبایی اش را توصیف کنید چه مشکلی را از جامعه بر طرف می کند؟ اشعار شما در نوحه باید صفات خوب حضرت ابوالفضل(ع) مانند امام شناسی، استقامت، اطاعت و پیروی از امام را متذکر شود. دشمن هم در بعضی جاها موفق شده سبک خواندن را منحرف کند یا محتوای شعر را کم کند.   

حاج ابوالقاسمی با بیان حدیثی از امام رضا (ع) در مورد اهمیت روضه خوانی و گریه کردن برای ایشان و گرم کردن مجلس عزای اهل بیت، می گوید: کسی که در ماتم شهادت امام حسین و شهدای کربلا و مصیبتی که بر خاندان پیامبر(ص) وارد شد، بگرید یا دیگران را بگریاند بهشت بر او واجب است.

وی اظهار می دارد: ما در عمل شاهد بوده ایم که نوحه خواندن ها و گریه ها قدرتی به انسان می دهد همراه با بصیرت که انسان هدف درست و صف دشمن را بشناسد. در زمان جنگ امام خمینی را حسین زمان و صدام را یزید زمان می دانستیم.

روضه خوانی در جبهه ها یکی از ابزار پیروزی رزمندگان بود و به رغم اینکه در دوران جنگ 8 ساله، 64 کشور دنیا از عراق حمایت و پشتیبانی می کردند و تجهیزات پیشرفته جنگی شامل موشک های دور برد، هواپیمای جاسوسی آواکس، سلاح های مختلف پیشرفته و اطلاعاتی که توسط ماهواره های جاسوسی در اختیار صدام قرار می دادند، این در حالی بود که رزمندگان ما اسلحه سازمانی به تعداد کافی در اختیار نداشتند و به نیروهایی که وارد خط می شدند اسلحه برنو و اسلحه شکاری می دادند و به بقیه هم سرنیزه تحویل می دادند و می گفتند عراقی ها را بکشید و از اسلحه آنها استفاده کنید؛ حتی سیم خاردار برای استفاده در معبر ها نداشتیم اما با دست خالی در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادیم و مجهز به سلاح ایمان بودیم که در پرتوی برگزاری مراسم معنوی و روحانی روضه خوانی، به دست می آوردیم.

 در جبهه به طور دائم صبح ها بعد از نماز صبح تمام گردان ها زیارت عاشورا می خواندند، جمعه ها دعای ندبه و در کنار آن توسل به ائمه بود. شب های چهارشنبه و جمعه دعای توسل داشتیم بین دعا روضه و توسل بود. اما ایام خاص مثل فاطمیه محرم و صفر هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء در جبهه ها و در مساجد صحرایی دور هم جمع می شدیم و عزاداری و سینه زنی می کردیم در شب های عملیات قبل از حرکت به سمت خط مقدم مداحی و سینه زنی می کردیم این روضه خوانی ها، توسلات و عزاداری ها در شب عملیات به رزمندگان ما روحیه و قدرت می داد. بچه ها هر کدام خودشان را به عنوان یکی از اصحاب امام حسین (ع) می دیدند که درِ کربلا به روی آنها باز شده  و امتحان می دهند. آنها نهایت قدرت خودشان را در جنگ نشان می دادند. 

هر وسیله ای اگر درست مورد استفاده قرار نگیرد برای انسان خطر آفرین است، چاقو برای استفاده در آشپزخانه و پوست گرفتن میوه است اما اگر درست استفاده نشود دست انسان را می برد؛ باروت و دینامیت برای تخریب معدن و استفاده اقتصادی به کار می رود اما رژیم کودک کش آل سعود همین مواد انفجاری را بر سر مردم مظلوم یمن می ریزد. استفاده از تلگرام و فضای مجازی هم خوب است اما به شرطی که از آن استفاده درست شود و در جهت انعکاس مطالب، عکس ها و فیلم های مفید بهره بگیریم نه اینکه مطالب مستهجن و مبتذل را منتشر کنیم. می توانیم اشعار و نوحه های خوب را برای هم بفرستیم. در یکی از مجالس عزاداری یکی از دوستان فیلم این مراسم را از طریق تلگرام برای رفیق خود در سوئد فرستاد و او هم پاسخ داد که گویی من در هیات شما حضور داشتم و از دیدن این مراسم منقلب شدم و استفاده کردم؛ خوب ثواب این کار به این دوست ما هم می رسد. در مقابل اگر استفاده منفی از این وسیله بکنیم هر چقدر که باعث انحراف دیگران شود ما هم در گناه آن شریک هستیم.

 حاج ابوالقاسمی با بیان خاطره ای از دوران دفاع مقدس می گوید: در عملیات فتح المبین مجروح شده بودم؛ دشمن منطقه ما را به شدت زیر آتش گلوله و خمپاره گرفته بود از ذوق اینکه توفیق مجروح شدن پیدا کرده بودم یک دور دعای توسل را که حفظ بودم خواندم. کمی آن طرف تر متوجه جوانی شدم که مجروح شده و بر روی زمین افتاده بود. خیلی کم سن و سال بود و صورتش هنوز محاسن نداشت، شدت مجروحیت او بیشتر از من بود، بی رمق شده و سفیدی چشمهایش بالا می آمد نفس جوان به سختی بیرون می آمد؛ احساس دیدم که می خواهد با من صحبت کند و حرفی بزند به سختی و کشان کشان خودم را کنار او رساندم با خودم گفتم لابد درد می کشد و ناراحت است که مجروح شده و از مردن می ترسد، تلاش کردم به او روحیه بدهم گفتم صبر کن برادر کمی طاقت بیاور الان آمبولانس می رسد و نیروهای امداد تو را به بیمارستان منتقل می کنند و حالت خوب می شود، نگران نباش ... اما احساس کردم با حرکت چشمهایش اشاره می کند که صدایم بالا نمی آید بیا جلوتر با تو حرف دارم. وقتی گوشم را جلو تر بردم و نزدیک دهان او گذاشتم، به من گفت: برادر چرا من شهید نشدم! او ناراحت بود و از من می خواست برایش دعا کنم شهادت روزی اش شود. این همان فرهنگ عاشورایی  بود که شهدا برای میدان رفتن از هم سبقت می گرفتند همه اینها از مجلس روضه اهل بیت قدرت می گرفتند. 

این رزمنده دوران دفاع مقدس می افزاید: قبل از انقلاب توفیق نوکری اهل بیت در سنگر مداحی را داشته ام در دوران جنگ علی رغم اینکه فرمانده گردان تخریب و مسئول ستاد اطلاعات تیپ 110 خاتم الانبیاء بودم افتخار مداحی و روضه خوانی اهل بیت را هم داشتم و از آن زمان تا کنون مدت 35 سال کلاس های مداحی دایر کرده ام که هنوز هم ادامه دارد و عده زیادی از مداحانی که امروز مطرح هستند در این کلاس ها تربیت شده اند. بیش از 300 شاگرد پرورش داده ام که بسیاری از آنها هم اکنون کلاس های آموزش مداحی دایر کرده اند.

   محل کلاس ها در حسینیه پیروان شهدای کربلا واقع در خیابان شهید غیوری، بالاتر از چهار راه خط آهن دایر است.

گفت و گو: مهدی خانلری
ارسال نظرات
آخرین اخبار