رئیس کارگروه سلامت استان با بیان اینکه سیستان و بلوچستان رکورداربیماری هپاتیت درکشور است گفت: افزایش مراکز درمانی و بسیج همگانی راهکار مقابله این بیماری می باشد.
کد خبر: ۸۷۷۲۹۳۹
|
۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان سیستان وبلوچستان :جلسه کارگروه سلامت استان جهت مقابله با بیماری هپاتیت با حضور سید مؤید علویان رئیس شبکه هپاتیت کشور و روسای دانشگاه علوم پزشکی و معاونین و کارشناسان شبکه بهداشت سراسر استان به همت بسیج جامعه پزشکی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، شبکه هپاتیت ایران، سازمان انتقال خون استان ، دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و زابل در مرکز بهداشت استان برگزار شد.
در حاشیه این جلسه اسحاق علی صابری رئیس کارگروه سلامت استان درگفت و گو با خبرنگار بسیج با بیان اینکه این جلسه هر چند ماه یک بار با حضور روسای دانشگاه سراسر استان جهت مقابله با معضلات مهمی که در بخش سلامت استان است، برگزار می شود گفت: در جلسه امروز در بحث راهکارهای مقابله با بیماری هپاتیت برگزار شده است که علی رغم تلاش های زیادی که درکل کشور داشتیم آمار این بیماری در استان نسبت به کشور بالاتر است.
وی با اشاره به آمار بالای این بیماری در استان های سیستان و بلوچستان و گلستان ،ادامه داد: در تلاشیم که راهکاری بومی برای مقابله با این بیماری در استان بیابیم و زنجیره انتقال آن را قطع کنیم.
 وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان جوان ترین استان کشور است، تصریح کرد: قطعا رفتارهای پرخطر نیز همچون اعتیاد و ارتباطاتی که مرتبط با سن جوان است در استان بیشتر می باشد و با توجه به افزایش موالید نیز قطعا آمار جوانان در استان همچنان بالا خواهد ماند که باید از هم اکنون جهت مقابله با این بیماری راهکاری ارائه شود.
صابری در ادامه افزود: باید برای مقابله با این بیماری یک بسیج همگانی انجام و مردم همه بسیجی وار پای کار بیایند و همانطور که آمار بیماری هایی همچون فلج اطفال، سرخک و مالاریا را به حداقل و صفر رساندیم این بیماری را هم از بین ببریم.
رئیس کارگروه سلامت استان با اشاره به آمار بالای این بیماری در استان اظهار داشت: مراکز درمانی در استان باید توسعه یابد و با همکاری مسئولین رده بالای استانی و افزایش مراکز تخصصی و فوق تخصصی و تجهیز و تاسیس این مراکز آمار مبتلایان به این بیماری را کاهش دهیم.
در ادامه این جلسه محمود رضا میری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سیستان وبلوچستان به بیان ویژگی های استان  پرداخت و گفت: سیستان و بلوچستان وسیع ترین استان کشور است که ۱۱ درصد وسعت کشور را دارد و جمعیتی بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یعنی ۳ درصد جمعیت کشور دارد.
وی ادامه داد: فاصله شهرها و آبادی های استان زیاد است به طوری که فاصله شمالی ترین و جنوب ترین نقطه استان بیش از یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر است.
وی با بیان اینکه بیشترین آبادی های کشور با تعداد ۶ هزار و ۵۵۰ آبادی در استان سیستان و بلوچستان است خاطر نشان کرد:  ۵۸ درصد آبادی های استان با جمعیت زیر ۱۰ خانوار است که اگر تعداد آبادی های اندک را حساب نکنیم ما کمترین تعداد آبادی را درکشور داریم.
میری  افزود: حدود ۱۱ درصدجمعیت استان سیستان و بلوچستان جمعیت سیار است .
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه بیش از یک هزار و ۵۸۰ کیلومتر مرز بین المللی داریم گفت: بیشترین مرز بین المللی به این استان اختصاص دارد که همجواری با ۲ کشور معضل دار سلامت همچون افغانستان و پاکستان و مرز غیر قابل کنترل نتوانستیم از ورود انسان ها ، میکروب ها و ویروس ها  جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه این جلسه بابی است برای مقابله و کاهش این بیماری، افزود: کشور ایران از نظر شیوع این بیماری جز کشورهای در حد پایین است اما استان سیستان و بلوچستان و گلستان در حد متوسط هستند و به گونه ای شیوع در حد بالاست.
میری با بیان اینکه سل هم بالاترین شیوع را دارد ، گفت: از سال ۷۲ واکسیناسیون هپاتیت جز برنامه های کشوری است با این حال اقدامات مهمتر از این هم است که باید انجام شود تا اینکه گذر ما به سمت شیوع کمتر باشد که امیدواریم پایان این جلسه یک پروتکل مشخص برای این بیماری ارائه شود.

ارسال نظرات