ترامپ يا كلينتون بر سر اقتصاد ايران چه می‌آورند

يك كارشناس اقتصادي مي‌گويد گرچه اگر ترامپ بيايد ممكن است براي برجام مشكل ايجاد كرده و در ورود سرمايه‌گذار خارجي به ايران موانعي به وجود بيايد...
کد خبر: ۸۷۷۳۰۰۷
|
۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، يك كارشناس اقتصادي مي‌گويد گرچه اگر ترامپ بيايد ممكن است براي برجام مشكل ايجاد كرده و در ورود سرمايه‌گذار خارجي به ايران موانعي به وجود بيايد و در نتيجه به دنبال آن ايران نيز استراتژي خود را تغيير داده و به اين ترتيب ترامپ براي ايران خطرناك‌تر از كلينتون باشد، ولي به هر حال اگر كلينتون نيز روي كار بيايد شرايط امريكا از حيث عمل به برجام و پايبندي به آن بهتر از زمان اوباما نخواهد شد.


امير جعفرزاده در پاسخ به اين سؤال كه با سر كار آمدن هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور در امريكا هر يك در اقتصاد ايران چه تأثيري خواهند گذاشت؟ بيان كرد: طبيعتاً طبق گفته ترامپ اگر وي بر سر كار بيايد قطعاً تلاش خواهد كرد قرارداد برجام را ضعيف كرده و از بين ببرد، به اين خاطر كه به نظر ترامپ قرارداد يك توافق برد- باخت به ضرر امريكا بوده و اين قرارداد فقط ايران را قوي‌تر كرده و باعث شده است كه در پسابرجام پول وارد ايران شود. ترامپ در اين زمينه گفته چنين اتفاقي باعث شده است كه ايران بتواند سياست‌هاي خصمانه خود را بهتر در منطقه پيگيري كند، بنابراين اگر ترامپ بر سر كار بيايد از همه امكاناتي كه دارد استفاده خواهد كرد كه برجام را زير سؤال ببرد.

او افزود: اين موضوع از اين جهت براي اقتصاد ما قابل توجه است كه ايران در پسابرجام براي باز شدن فضاي اقتصادي خود در عرصه بين‌الملل و ورود سرمايه‌گذار خارجي برنامه‌ريزي كرده است و هر قدر هم كه زمان بگذرد طبيعتاً فضا براي ايران در حوزه بانكي، ‌فروش نفت و... بازتر مي‌شود، ولي با حضور ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور امريكا طبيعتاً در بهبود شرايط بين‌المللي اقتصادي ايران ممكن است موانع جدي ايجاد شود.

اين پژوهشگر اقتصاد كلان همچنين بيان كرد: با اين حال شرايط بر سر كار آمدن كلينتون متفاوت است. او ادامه دهنده راه اوباما خواهد بود و اصل برجام را قبول خواهد داشت ولي با اين حال كلينتون نيز معتقد است اوباما كمي سهل‌گيري كرده است. از اين جهت گرچه اصل برجام زير سؤال نمي‌رود و اين موضوع براي ايران بهتر است ولي به هر حال با آمدن كلينتون هم وي از حضور سرمايه‌گذاران خارجي در ايران استقبال نخواهد كرد. با اين حال روند تعاملات اقتصادي ايران باثبات‌تر خواهد بود، گرچه با كندي ولي به مرور اوضاع روابط بين‌المللي اقتصاد ايران بهتر خواهد شد اما به هر حال بايد به اين هم توجه كرد كه شرايطي كه امروز ايران در زمينه برجام دارد در هر حالت و با روي كار آمدن هر يك از اين دو كانديدا (كلينتون و ترامپ) بهتر است.
وي افزود: لازم به ذكر است اقتصاد ايران در شرايط كنوني به سرمايه‌گذار خارجي در حوزه‌هايي كه ضعيف است - مثل نفت و گاز و زير ساخت‌هاي حمل و نقل - نياز دارد و به همين دليل براي حضور سرمايه‌گذار خارجي برنامه‌ريزي كرده است و طبيعتاً اگر شخصي مانند ترامپ بر سر كار آمده و نگذارد روند آنگونه كه توافق شده است پيش رود، ايران نيز ممكن است استراتژي خود در مورد برجام را تغيير دهد.

او همچنين بيان كرد: اختلاف كلي دو كانديدا يعني ترامپ و كلينتون بر سر روابط بين‌المللي امريكاست. ترامپ معتقد است زرادخانه هسته‌‌اي امريكا قديمي شده و اين موضوع باعث ضعف سياسي امريكا شده است، بنابراين با آمدن ترامپ بر سر كار اين پيام به سراسر دنيا خواهد رفت كه در دوران وي تنش و جنگ در دنيا بيشتر خواهد شد، حتي اگر كار خاصي هم نكند فقط با انتخاب وي به رياست جمهوري امريكا اين پيام به دنيا خواهد رفت. اين مسئله باعث مي‌شود بي‌ثباتي در دنيا ايجاد شود و اين احساس بي‌ثباتي در قيمت طلا و نفت تأثير خواهد گذاشت.
اين اقتصاددان بيان كرد: طلا هميشه مأمن سرمايه‌گذاران در برابر شوك‌هاي خارجي خواهد بود و سرمايه‌گذاران به سمت سرمايه‌گذاري در طلا رفته و باعث گران شدن آن خواهند شد و همچنين در زمينه نفت نيز بايد بگويم كه اين منبع طبيعي با آمدن ترامپ و احساس بي‌ثباتي از بعد عرضه تحت تأثير قرار گرفت. به اين معنا كه با توجه به اينكه نفت در مناطق ژئوپلتيك خاصي عرضه مي‌شود، اگر جنگ ايجاد شود امنيت عرضه نفت به خطر مي‌افتد. ممكن است جهش قيمت نفت را هم در دوره ترامپ ببينيم ولي كلينتون به قدرت نرم و مذاكره اعتقاد دارد و برخلاف ترامپ به متحدان امريكا هم پايبند است، در نتيجه با آمدن كلينتون شاهد ثبات در قيمت نفت و طلا خواهيم بود.

جعفرزاده درباره تأثير انتخابات امريكا بر نرخ ارز نيز بيان كرد: نرخ ارز بستگي به توان امريكا در رشد اقتصادي و نرخ بهره‌ امريكا دارد و كمتر از روي كار آمدن رياست جمهوري تأثير مي‌گيرد، البته اگر ترامپ بيايد به اين دليل كه بازارهاي سهام و شركت‌هاي توليدي سيگنال منفي مي‌گيرند از اين جهت كه اغلب اينترنشنال هستند و در مراوده با شركت‌هاي خارجي هستند، (از اين جهت كه به نظر مي‌رسد ترامپ به متحدان پيشين خود مثل اروپا و جنوب شرق آسيا و... چندان متعهد نيست و ممكن است بخواهد از تعاريف سنتي خارجي به سمت روابط جديد پيش برود وجود دارد)، در كوتاه‌مدت بر اثر جو رواني باعث تضعيف دلار مي‌شود ولي اگر كلينتون بيايد اتفاق خاصي نمي‌افتد چون با اندكي تفاوت راه اوباما و حفظ روابط گذشته سياسي خارجي خود خواهد رفت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار