ظرف سال هاي 93 تا 95 با پرداخت نزديك به 24 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي توسط بسيج سازندگي، 2 هزار و 300 واحد توليد گياهان دارويي در كشور راه اندازي شده است.
کد خبر: ۸۷۷۳۰۷۴
|
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی بسیج سازندگی، توليد و كشت گياهان دارويي از سابقه اي چند هزار ساله در ميان تمدن هاي اصلي بشر برخوردار است. تاريخ تمدن بشر در ايران، چين، مصر و يونان با كشت گياهان دارويي و تهيه عصاره ها و عرقيات متنوع از آن ها عجين است. بشر در طول قرون متمادي تجربيات انباشته تاريخي خود درباره خواص گياهان دارويي را سينه به سينه و نسل به نسل منتقل مي كرد و به درمان بيماري هاي خويش مي پرداخت.

با پيشرفت سريع طب نوين بويژه در دو سه قرن اخير، استفاده از مردم در نقاط گوناگون دنيا از گياهان دارويي رو به افول گذاشت. اما به مرور با روشن شدن عوارض خطرناك ناشي از مصرف داروهاي صنعتي و شيميايي، بويژه طي دهه اخير جهان با موج بازگشت مردم به مصرف گياهان دارويي روبروست و بازار آن لحظه به لحظه رو به گسترش است.

ايران علاوه بر اينكه خود مهد طب سنتي است، از جمله مناسب ترين اقليم ها براي توليد و پرورش گياهان دارويي محسوب مي شود. وجود اين مزيت ها به اضافه تقاضاي رو به رشد براي مصرف گياهان دارويي موجب شده است كه اين حوزه از ظرفيت هاي بالايي براي اشتغالزايي و صادرات برخوردار شود. عرقيات يكي از پرطرفدارترين شكل‌هاي استفاده از گياهان دارويي است. در ايران ده ها نوع نوع گياه وجود دارد كه عرق گيري شده و به صورت طبي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

بر اساس گزارش قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج، ظرف سال هاي 93 تا 95 با پرداخت نزديك به 24 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي توسط بسيج سازندگي، 2 هزار و 300 واحد توليد گياهان دارويي در كشور راه اندازي شده است. استان فارس با راه اندازي 171 واحد توليد گياهان دارويي در كشور پيشتاز ست.


اين گزارش حاكي است، راه اندازي اين تعداد واحد توليدي گياهان دارويي و عرقيات گياهي، قريب به 6 هزار شغل پايدار به صورت مستقيم و غير مستقيم در كشور ايجاد كرده است.

عرقيات يكي از پرطرفدارترين شكل‌هاي استفاده از گياهان دارويي است. در ايران ده ها نوع نوع گياه وجود دارد كه عرق گيري شده و به صورت طبي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. عرقيات طبي، اسانس هاي گياهي يا داروهاي معطري هستند كه به آب اضافه مي شوند و مي‌تواند گيرنده‌هاي عصبي بويايي را تحريك كرده و بر روند ساخته شدن هورمونها، درجه حرارت و سوخت و ساز بدن، سطح هورمون‌هاي استرس و جنسي، سامانه دفاعي بدن، افكار و رفتارهاي عاطفي و جسماني تاثيربگذارند.

اين مواد معطر با تحريك مغز و ترشح انتقال دهنده‌هاي عصبي موجب پديد آمدن حالات رواني خاصي در انسان مي‌شود و احساس سلامت، سرخوشي، خوشنودي و خرسندي را به وجود مي‌آورند. مصرف عرقيات مي‌تواند تا حدودي درد را كاهش داده و موجب تعادل عاطفي شود. از جمله عرقيات پرمصرف مي‌توان به گلاب، عرق نعنا، عرق بهارنارنج و عرق بيدمشك اشاره كرد.

با عنايت به نقش مصرف عرقيات گياهي در سلامت عمومي جامعه و نيز ظرفيت هاي اشتغالزايي آن، توليد عرقيات گياهي نيز به عنوان يكي از عرصه هاي اشتغالزايي مورد توجه و حمايت قرار گرفته است.

سازمان بسيج سازندگي براي كمك به اشتغالزايي و حمايت از توليد در عرصه هاي اقتصاد مقاومتي، متعهد به ارائه آموزش هاي تخصصي در عرصه هاي توليدي و پرداخت وام اقتصاد مقاومتي به داوطلبان واجد شرايط است.

علاقمندان به فعاليت در عرصه هاي توليدي اقتصاد مقاومتي كه نيازمند حمايت هستند، مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به رده هاي استاني بسيج سازندگي در سراسر كشور مراجعه كنند.


ارسال نظرات