خبرهای داغ:
حجت الاسلام پناهی:

تحلیل تاریخی هفتم ماه صفر بنا به روایات و سیره علما

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه دالاهو گفت: از لحاظ اسناد تاریخی مرحوم شیخ کفعمی هفتم صفر را زمان شهادت امام حسن مجتبی (ع)اعلام کرده و لذا اکثر علمای قم و شیعیان هفتم صفر را شهادت امام مجتبی (ع) می دانند و در این روز به اقامه عزا می پردازند.
کد خبر: ۸۷۷۳۶۷۹
|
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱

حجت الاسلام پناهی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه دالاهو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از دالاهو درباره اینکه هفتم صفر شهادت امام حسن مجتبی (ع) می باشد یا ولادت امام موسی کاظم (ع) بیان کرد: مرحوم شیخ کفعمی که از علمای برجسته قرن نهم در کتاب((مصباح بلدالامین))هفتم صفر را شهادت امام حسن مجتبی(ع) دانسته است.

 

وی افزود قبل از دولت صفویه در تمام جهان تشیع خصوصا عراق، هفتم صفر تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع)بوده: اما از زمان دولت صفویه به بعد به علت به  رسمیت شناخته شدن مذهب تشیع در ایران و تدوین تقویم وتعطیلی ایام سال براساس مناسبتهای مذهبی طبق مشورت علمای عصر دولت صفویه، تصمیم گرفته شدکه به جهت شکوهمندی وعظمت برپایی عزاداری، رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) (طبق روایت  قوی تر)وامام رضا(ع) در آخر ماه صفر اعلام گردد.

لذا این رویه ادامه پیدا کرد و از زمان صفویه تاکنون28ماه صفر به عنوان شهادت امام حسن مجتبی(ع) اعلام گشت.

 

پناهی در مورد اینکه آیا هفتم صفر میلاد حضرت موسی ابن جعفر (علیهماالسلام) است یاخیر؟خاطر نشان کرد: نظر مرحوم علامه شوشتری صاحب قاموس الرجال در مورد میلاد امام موسی کاظم(ع) به این تعبیر است که(لم یعین احد شهره)یعنی هیچ کس حتی ماه ولادت ایشان را معین نکرده است چه برسد به اینکه روز مشخصی بعنوان ولادت ایشان مطرح باشد.

 

حجت الاسلام پناهی در ادامه افزود:  البته بنا بر روایتی در کتاب مناقب آل ابی طالب نوشته ابن شهر آشوب، روز هفتم صفر را روز ولادت حضرت موسی ابن جعفرعلیهماالسلام  عنوان شده است.

 

حجت الاسلام پناهی در مورد اینکه در روز هفتم ماه صفر آیا اقامه ی عزا کنیم یا اینکه در این روز برای حضرت امام کاظم(ع)جشن برپاکنیم بیان کرد: مبنای ما مبنای500ساله ی علمای شیعه است که از زمان صفویه پایه گذاری شده و آن هم اقامه ی عزا  برای امام حسن مجتبی(ع) است به علاوه آنچه که در برپایی جشن ها مرسوم است فقط برای میلاد حضرت رسول و امام علی(ع) وامام حسین (ع) و البته امام صادق(ع)و امام رضا (ع)  وامام زمان (عج) جشن گرفته می شود و از زمانی که تشیع رسمیت یافته فقط برای این بزرگواران جشن برپا می شود.

 

 

ایشان در پایان خاطر نشان کرد: همان طوری که گفته شد از مرحوم شیخ کفعمی نقل شده که شهادت امام حسن(ع) در هفتم صفر می باشد لذا گر چه روایتی که مضمون آن  شهادت امام حسن (ع)  در هفتم صفراست  نسبت به روایتی که شهادت ایشان را  28صفر عنوان کرده است ضعیف تر می باشد؛ اما در مورد اقامه جشن یا عزاداری درروز هفتم ماه ماه صفر ، اقامه عزاداری اولویت و ارجهیت دارد.

 

 

 

ارسال نظرات