یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج»مطرح کرد:

کارت اعتباری مرابحه نتوانست جایگزین تسهیلات خرد بانکی شود

یک اقتصاددان گفت: کارت اعتباری نتوانست جایگزین خوبی برای سایر تسهیلات خرد بانکی و جایگزین مناسبی برای همه کالاها باشد بلکه به شکل غیر مستقیم به سمت کالاهای خارجی رفت.
کد خبر: ۸۷۷۳۷۲۳
|
۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰

دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: کارت اعتباری محصول نوین نظام بانکی کشور که بر پایه عقد مرابحه صادر می‌شود، به تدریج جایگزین تسهیلات خرد بانک‌ها شده و با این ابزار فاکتورهای صوری برچیده می‌شود. بر این مبنا عملیات بانکی با دقت، شفافیت و امنیت بیشتر انجام خواهد شد.  مزیت دیگر کارت اعتباری، کاهش میزان مطالبات معوق تسهیلات خرد خواهد بود.

 این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که چرا وام قرض الحسنه ایرانی برای کالاهای خارجی بازار ایجاد کرد افزود: وام قرض الحسنه نباید با سود حداقلی 18 درصد محاسبه شود لذا مردم آگاهی خود را نسبت به این کارت‌ها بیشتر کنند این کارت نتوانسته جایگزین خوبی برای سایر تسهیلات خرد بانکی و جایگزین مناسبی برای همه کالاها باشد کارت اعتباری نه تنها امر تامین مالی خرد را تسهیل نمی‌کند بلکه به شکل غیر مستقیم به سمت کالاهای خارجی خواهد رفت که بازار خوبی برای خود در رقابت با کالاهای ایرانی کسب کرده اند.
ارسال نظرات