ععل شکست طرح اقتصادی دولت در گفتگوی «بسیج» با شیخی:
عبدالمجید شیخی با بیان اینکه نرخ سود کارت اعتباری با تورم مغایرت داشت افزود: سود این تسهیلات آنقدر بالا بود که کمتر قشری توان استفاده از آن را داشت.
کد خبر: ۸۷۷۴۰۰۸
|
۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۴

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به عدم استقبال مردم از کارت‌های اعتباری اظهار داشت: به منظور خروج از رکود و تحریک تقاضا از طرح کارت‌های اعتباری با مبالغ مختلف رونمایی شد، اما اکنون مشاهده می‌شود که هماهنگی لازم برای ارائه این خدمت انجام‌ نشده است. کارت‌های اعتباری چندمین طرح برای خروج از رکود است که با استقبال حداقلی روبه‌رو شده است.

وی با بیان اینکه نرخ سود کارت اعتباری با تورم مغایرت داشت افزود: کارت‌های اعتباری هم مانند طرح‌های دیگر خروج از رکود با استقبال کمی از‌سوی مردم روبه‌رو شد، به این دلیل که سود این تسهیلات آنقدر بالا بود که کمتر قشری توان استفاده از آن را داشت. ضمن این‌که نرخ سود این کارت‌ها با تورم اعلامی، مغایرت زیادی داشت. نهادهای آماری اعلام می‌کنند که تورم در کشور به زیر 10 درصد رسیده، اما نرخ تسهیلات بانک‌ها متناسب با آن کاهش نیافته که همین امر نشان‌دهنده ابهامات در بخش تورم است.

شیخی گفت: کارت‌های اعتباری هزینه سنگینی را بر دوش مردم تحمیل می‌کرد و نرخ سود 18 درصد که برای کارت اعتباری در نظر گرفته شده است با شرایط رکود اقتصادی و تورم مطابقت ندارد، در شرایطی که در بازار تقاضایی وجود نداشت و مردم هم از کارت اعتباری استقبال نکردند؛ شرایط بازار به نحوی است که بسیاری از فروشندگان بدون گرفتن نرخ سود، اقدام به  نسیه فروشی بر اساس  قیمت مبنا داشتند و این طرح قبلا توسط بازاریان اجرا و پیاده سازی شده است. ولی متقاضیان فاقد انگیزه برای تهیه کارت اعتباری بودند. در اینصورت عملا برای کارت اعتباری به شکل خود به خود تقاضایی وجود نداشت و طبیعی است که کارت اعتباری به شکل فلسفی حذف می‌شود.

این اقتصاددان بیان داشت: در شرایط رکود اقتصادی که قدرت خرید مردم کم و بیکاری رو به افزایش است و رونق اقتصادی وجود ندارد، مسلم است بازپرداخت این کارت‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی، وقتی رکود وجود داشته باشد، تولید کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن شاهد کاهش اشتغال و افزایش بیکاری خواهیم بود. از طرف دیگر، وقتی بیکاری افزایش پیدا کند، قدرت خرید کم می‌شود. همچنین با توجه به فشارهای تورمی چند سال گذشته درآمد خانوارها بسیار کاهش داشته است. بنابراین حمایت از بخش‌های ضعیف جامعه و کمک به آنها با چنین تسهیلاتی می‌توانست قدرت خرید شهروندان را بالا ببرد، اما نمی‌توانست بر تولید اثرگذار باشد، مگر آنکه ما مشکل عرضه نداشته باشیم . اما مشکل اصلی اقتصاد در شرایط کنونی فقط تقاضا نیست. تجربه نشان داده ما مشکل تقاضا نداریم. به دلیل آنکه کالاهای خارجی در بازار به وفور دیده می‌شود. این بدان معناست که تقاضا وجود دارد که کالای خارجی وارد می‌شود.

 شیخی در خاتمه افزود: در نتیجه، به نظر می‌رسد کارت اعتباری نمی‌توانست تاثیری در تولید و برون‌رفت از رکود داشته باشد.
ارسال نظرات