مدرس حوزه و دانشگاه گفت: با اشاره به اینکه مداحی فقط تحریک احساسات نیست، بلکه هدایت ذهن‌‌هاست، افزود: چیزی که در عزداریها بسیار اهمیت دارد نحوه بیان یک مداحی و نحوه تاثیرگذاری آن بر روی عزاداران حسینی است چرا که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کد خبر: ۸۷۷۴۱۹۴
|
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶

حجت الاسلام ابراهیم پور حسین فر مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری بسیج از اردبیل، در رابطه با خرافه گویی درعزاداریها، گفت: خرافه گویی درعزاداریها و گرایش به خرافات از زمینه های تاریخی و روانی ،اجتماعی و دینی قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه بعد از دوران صفویه مداحان به هر نحو ممکن سعی کردند عزاداری را حتی با خرافه گویی هم که شده نگه دارند، افزود: این تفکر باعث شد کتابهایی که نوشته می شد پر ازخرافه گویی باشد.

وی با اشاره به اینکه مداحی فقط تحریک احساسات نیست، بلکه هدایت ذهن‌‌هاست، افزود: چیزی که در عزداریها بسیار اهمیت دارد نحوه بیان یک مداحی و نحوه تاثیرگذاری آن بر روی عزاداران حسینی است چرا که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پور حسین فر ادامه داد: یک مداحی درست واصولی باعث می شود تا مردم دید بهتری نسبت به مراسم عزاداری داشته و حضور گسترده تری داشته باشند .

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خرافات گویی عاشورا زیاد است، افزود: در قرآن کریم و در روایات بر عقل مداری وخرد مداری توصیه شده است، اعمالی که در آن از خرد ورزی خبری نیست باید از آن اعمال دوری شود. مسلمان متعقل باید بعضی وقایع تاریخی را بسنجد و اگر عقل قبول نکرد دوری کند.

وی نماد عاشورا را نماد فضیلت، دانست و افزود: عاشورا دارای ابعاد مختلفی همچون ابعاد انصاف، حماسی، اخلاقی ،مروت و جوانمردی و... می باشد که جامعه می تواند در هر عرصه ای از آن عبرت و الگو گیری کند.

وی با بیان اینکه عزاداری ها باید از انحرافات و خرافات به دور باشند، افزود: دشمن به دنبال ترویج خرافات و انحرافات در عزاداری هاست که در این زمینه لازم است همه هوشیار بوده و راه این توطئه را ببندیم.

مدرس حوزه ودانشگاه و معاون نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا باید در دانشگاهها ساری وجاری شود، گفت: باید فرهنگ ارزشمند عاشورا در بین دانشجویان تبیین شود.

وی با اشاره به اینکه مداحی فقط تحریک احساسات نیست، بلکه هدایت ذهن‌‌هاست، افزود: چیزی که در عزداریها بسیار اهمیت دارد نحوه بیان یک مداحی و نحوه تاثیرگذاری آن بر روی عزاداران حسینی است چرا که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پور حسین فر ادامه داد: یک مداحی درست واصولی باعث می شود تا مردم دید بهتری نسبت به مراسم عزاداری داشته و حضور گسترده تری داشته باشند.

گفتگو: سیما میرقاسمی

ارسال نظرات