خبرهای داغ:
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی مطرح کرد
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: باید از زندگی امام حسن(ع) درس‌آموزی کنیم و به جای فرهنگ فردگرایی، فرهنگ دیگرگرایی و ایثار به جامعه بازگردانیم.
کد خبر: ۸۷۷۴۳۱۹
|
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام محمدمهدی نادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: بحث صلح امام حسن(ع) با خلیفه وقت اموی مهم‌ترین نکته‌ای بود که در زندگی امام حسن(ع) برجسته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در یک جمع‌بندی کلی می‌توان از این صلح به عنوان صلح تحمیلی تعبیر کرد که علت و منشأ آن کوتاهی، سستی و همراهی نکردن یاران حضرت بود. در واقع ولی امر جامعه تصمیماتی اتخاذ کرد که به کنش پیروان و امت اسلامی بستگی داشت.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه مردم دوران امام حسن(ع) زندگی آرام و راحت را بر جنگ و شهادت ترجیح می‌دادند، گفت: زمانی که امام این موضع‌گیری را مشاهده کردند، متوجه شدند این امت کسانی نیستند که پا در رکاب جهاد و شهادت باشند، بنابراین مجبور به پذیرش صلح‌نامه شدند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت در تنظیم این صلح‌نامه تدبیر و دقت‌های کافی را به کار بردند و با هوشمندی صلح‌نامه را تدوین کردند.

نادری با اشاره به یکی از بندهای صلح‌نامه در زمینه تعیین نکردن جانشین از سوی معاویه گفت: معاویه این بند صلح‌نامه را زیر پا گذاشت و پس از خود یزید را به عنوان جانشین معرفی کرد، امام حسن(ع) در تدوین صلح‌نامه منافع امت اسلام را رعایت کردند، ولی در عمل معاویه به بسیاری از بندهای صلح‌نامه عمل نکرد.

وی ضمن مقایسه وضعیت کنونی جامعه با وضعیت زمان امام حسن(ع) گفت: رهبر جامعه با توجه به کنش اجتماعی تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنند، این تصمیم با توجه به اینکه اقبال عمومی جامعه به جنگ، جهاد، مقاومت و پایداری باشد یا از جنگ و مبارزه خسته شده و رفاه زده باشند، تفاوت می‌کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی کرامت را از دیگر ویژگی‌های امام حسن(ع) ذکر کرد و افزود: حضرت در طول زندگی خود سه بار نیمی از اموال خود را به فقرا و افراد نیازمند بخشیدند، حضرت تا جایی که در توان داشتند، در برطرف کردن گرفتاری‌های مسلمانان تلاش می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: این درسی از زندگی امام حسن(ع) است که به جای فرهنگ فردگرایی، فرهنگ دیگر گرایی و ایثار به جامعه بازگردد و تا جایی که در توان داریم در برطرف کردن نیاز مردم تلاش جدی و لازم را داشته باشیم.
ارسال نظرات