خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام رفیعی مطرح کرد

تبعات گسترش فساد اقتصادی در کشور/ نباید در کشور اسلامی به بیت‌المال دست‌اندازی شود

استاد حوزه علمیه قم گفت: اعتماد مردم به‌ خصوص جوانان به‌ نظام به دلیل عملکرد برخی از مدیران کم شده است.
کد خبر: ۸۷۷۴۳۲۱
|
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در مراسم سوگواری شهادت امام حسن(ع) که در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد، با اشاره به تبعات گسترش فساد اقتصادی در کشور اظهار کرد: اعتماد مردم به‌خصوص جوانان به‌نظام به دلیل عملکرد برخی از مدیران کم شده است، طی سال‌های اخیر پرونده‌های فساد اقتصادی جزو خبرهای اصلی رسانه‌ها بود، در حالی‌که دریافت وام ازدواج برای جوانان ماه‌ها طول می‌کشید، اما برخی افراد وام‌های میلیاردی از بانک‌ها می‌گیرند.

وی ادامه داد: امام حسن(ع) در روایتی فرمودند که سیاست سه چیز است، اول اینکه انسان حق خدا را رعایت کند، دوم رعایت حقوق مردم است و سوم اینکه انسان حقوق اموات را رعایت کند. امام خمینی(ره) فرمودند کسی که فکر می‌کند، دین از سیاست جداست، جاهل است، نامه پیامبر(ص) به سران کشورهای جهان یک کار سیاسی بود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مگر می‌توان در دوران غیبت امام زمان(عج) که تاکنون 12 قرن از آن گذشته است، حکومت را به دست افراد ناصالح داد، اگر چه حکومت اسلامی هم نتواند تمام اهداف اسلام را محقق کند، ملاک سیاستمداران یک کشور اسلامی باید این باشد که حقوق خداوند در همه ابعاد رعایت شود و نباید در چنین کشوری با بیت‌المال بازی شود.

رفیعی با اشاره به زمان شهادت امام حسن(ع) اظهار کرد: در خصوص زمان شهادت این امام چندین روایت وجود دارد، علمای برجسته‌ای همچون شیخ مفید زمان شهادت امام حسن(ع) را در پایان صفر می‌دانستند. اما برخی دیگر از علما روز هفت صفر را زمان شهادت این امام ذکر کردند، روایت میلاد امام کاظم(ع) در این روز از نظر بیشتر علما ضعیف است.

وی ادامه داد: جا دارد که در ماه صفر یک روز اختصاص به امام حسن(ع) داشته باشد، سیره بزرگان حوزه همچون آیت‌الله حائری یزدی هم برگزاری مراسم عزاداری امام حسن(ع) در روز هفت صفر بود، حتی باوجود دو روایت میلاد امام کاظم(ع) و شهادت امام حسن(ع) در این روز جا دارد که در روز هفت صفر مراسم سوگواری امام حسن(ع) برپا شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: چند سال پیش کنگره بزرگی برای امام حسن(ع) با مشارکت نهادهای مختلف برگزار شد که مجموعه مقالات این کنگره در سه جلد به چاپ رسیده است، در این مقالات به ابعاد مختلف زندگی امام حسن(ع) پرداخته‌ شده و این مجموعه مقالات بهتر از کتاب‌های دیگر در خصوص سیره این امام است.

رفیعی با اشاره به فرزندان امام حسن(ع) اظهار کرد: شیخ مفید 15 فرزند ازجمله هشت پسر و هفت دختر را برای این امام ذکر کرده است. چهار تن از فرزندان امام حسن(ع) در واقعه عاشورا شهید شدند، یکی دیگر از فرزندان ایشان یعنی حسن مثنی در این واقعه مجروح شد. زید بن حسن از جمله فرزندان امام حسن(ع) است که 100 سال عمر کرد و از جمله کارهای او کمک به نیازمندان بود، حضرت عبدالعظیم و نفیسه خاتون از جمله نوادگان امام حسن(ع) هستند.

وی ادامه داد: حسن مثنی یکی دیگر از فرزندان امام حسن(ع) بود که سید بن طاووس بسیار از او تعریف کرده است، حسن مثنی متولی موقوفات امیرالمؤمنین(ع) بود و در 35 سالگی از دنیا رفت. حسن مثنی داماد امام حسین(ع) بود که از او پنج فرزند باقی ماند و برخی از این فرزندان انقلاب کردند. حسن مثنی در واقعه عاشورا مجروح شد، اما به شهادت نرسید.

استاد حوزه علمیه افزود: سادات حسنی اغلب اعقابشان زیدی است، البته این افراد انقلابی هستند و سادات حسنی در طول تاریخ چهار حکومت را در مناطق مختلف جهان تشکیل دادند. حکومت ادریسیان به دست ادریس بن عبدالله محض در سال 172 در مراکش تشکیل شد و هنوز آثار این حکومت در کشورهایی همچون مراکش و الجزایر وجود دارد و حکومت ادریسیان دو قرن ادامه داشت.

رفیعی با اشاره به حکومت علویان در ایران خاطرنشان کرد: این حکومت در سال 250 در منطقه طبرستان توسط داعی کبیر تشکیل شد و حکومت علویان 66 سال ادامه داشت. همچنین یک حکومت شیعی دیگر هم توسط محمد بن ابراهیم طباطبا در شهر کوفه تشکیل شد، اما محمد بن ابراهیم در نهایت توسط مأمون کشته شد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار