تبیین شکست اقتصادی دیگر دولت تدبیر در گفتگوی با «بسیج» با یک اقتصاددان :

کارت اعتباری خرید کالا هم نتوانست در مردم اقبالی ایجاد کند

یک اقتصاددان گفت: کارت اعتباری در صورتی جاذبه خواهدداشت که با نرخ سود کمتر از سود بانکی 18 درصد ارائه شده و یا مدت پرداخت اقساط آن طولانی تر شود.
کد خبر: ۸۷۷۴۳۳۵
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸

سیاوش غیبی پور اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: با توجه به جریان رکودی که در کشور وجود دارد استفاده از کارت های اعتباری به منظور تحریک تقاضا در دستور کار قرار گرفته است. مردم کالاهایی را که پیش از این باید با پول نقد خریداری می کردند، در چند قسط و با اعتبار دریافتی خریداری خواهند کرد. این روش از نظر فروش حجم نیز به نفع تولیدکنندگان داخلی بوده ولی آنچه از واقعیت طرح دیده می‌شود این است که به فروشندگان کالاهای خارجی سود خواهد داد.

غیبی‌پور افزود: باید به نوعی اعتبارسنجی برای صدور کارت های اعتباری از سوی دولت شکل می‌گرفت. در حقیقت کارت اعتباری برای راه‌اندازی «خرید نسیه» در کشور بوده که پیش‌بینی شده است جایگزین تسهیلات خرد برای خرید کالا شود ولی واقعیت نشان دهنده این است که در حال حاضر مردم اقدام به خرید سنتی از فروشگاه های سنتی کرده اند .

این اقتصاددان در ادامه تصریح کرد: مردم در حال حاضر، کالای مورد نیاز خود را بدون پرداخت سود به شکل اقساطی خریداری می‌کنند که این روش، کاربرد بیشتری برای مردم داشته و فاقد نرخ سود می‌باشد.

غیبی پور با بیان اینکه سود 18 درصدی برای کارت‌های اعتباری مدنظر است گفت: این در حالی است که این کارت‌ها در برخی بانک ها که با اجرای آن موافقت کرده اند با نرخ سود ثابت 18 درصد و در قالب سه طرح «طلایی»، «نقره‌ای» و «برنزی» و به ترتیب با اعتبار 30،10 و 50 میلیونی ارائه می‌شود . به همین دلیل است که مردم ترجیح می‌دهند تا از ساز و کار گذشته و سنتی که فاقد سود بانکی است استفاده کنند. چراکه کارت اعتباری با نرخ سود بیشتر از تورم، برای مردم منفعتی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر در محافل کارشناسی و سیاست‌گذاری، هدف اصلی تخصیص این کارت‌ها گروه‌های حقوق‌بگیر با دهک‌های درآمدی میانی است نه عموم مردم.

این استاد دانشگاه گفت: این کارت‌ها نمی تواند تحولی در رویکرد مصرف کننده و افزایش قدرت خرید مردم ایجاد کند. چون محدودیت‌هایی همچون پرداخت سود، جاذبه کارت اعتباری را از بین برده و در جهت جلب مشتریان نتوانسته موثر واقع افتد .

غیبی‌پور با تاکید بر این که سود کمتر از 18درصد برای کارت اعتباری ضروری است افزود: کارت اعتباری در صورتی جاذبه خواهدداشت که با نرخ سود کمتر از سود بانکی 18 درصد ارائه شده و یا مدت پرداخت اقساط آن طولانی تر شود.

این دکترای اقتصاد تاکید داشت: برای رایج شدن این کارت ها لازم است بر کارت ها سودی تعلق نگیرد و از اینرو سود بانکی با شرایط کنونی اقتصادی مردم مطابقت ندارد . لذا طرحی ناکام که توفیق چندانی نخواهد داشت در خروج از رکود اقتصادی در بخش صنایع و معادن و سایر بخش های تولیدی تاثیری نخواهد داشت.

غیبی پور در خاتمه افزود: تمایلی برای کارت اعتباری در بین مردم وجود ندارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار