در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفت؛

500هکتار اراضی مرتعی شهرستان میامی زیر کشت باریجه+تصاویر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی کاشت گیاه دارویی باریجه امروز در یک سامانه و 500 هکتار از اراضی شهرستان میامی آغاز شد.
کد خبر: ۸۷۷۴۷۶۵
|
۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
محمدعلی رضایی در حاشیه کاشت گیاه باریجه در ارتفاعات روستای نردین بخش کالپوش شهرستان میامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در میامی افزود: امروز در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی کاشت باریجه در 500 هکتار از اراضی در یک سامانه و بابیش از 160 بهره بردار در این منطقه آغاز شد.

وی با بیان اینکه برداشت باریجه سه ماه و کاشت آن 6 ماه طول می کشد افزود: امروز مردم در این طرح مشارکتی در قالب 30 گروه وهر گروه حدود 17 هکتار اقدام به کاشت گیاه دارویی باریچه کردند.

رضایی با اشاره به اینکه باریجه یکی از گیاهان دارویی شناخته شده در منطقه نردین میامی است که پایه های موجود این گیاه در این منطقه موجود بوده وبه دلیل کم بودن در واحد سطح برای جمع کردن به صرفه نبوده است، گفت: با کاشت این 500 هکتار در منطقه برداشت آن برای بهره برداران به صرفه و آسان خواهدشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی یاد آور شد: بهره برداری از باریجه در صورت بارش مناسب دو سال و در صورت بارش سه چهار سال زمان می برد.

وی افزود: این گیاه دارویی توجیه اقتصادی بالایی دارد به طوری که با در نظرگرفتن بیشترین هزینه ها بعد از سه الی چهار سال برداشت ازهر بوته بیش از 30 گرم بوده که در حال حاضر کیلویی 100 هزار تومان خرید وفروش می شود.

رضایی یکی از مهمترین مزایای باریجه را ماندگار بودن و تثبیت آن عنوان و تصریح کرد: این گیاه علاوه مزایای دارویی، در عطرها و چسب های بی رنگ نیز کار برد دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامیافزود : این گیاه بعد از برداشت هشت تا 12 سال بسته به نوع آب و هوا و اقلیم عمر می کند و محصول می دهد.

وی با بیان اینکه کاشت و برداشت باریجه در جهت تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی انجام می شود، گفت: اجرای این طرح برای ارتقای سطح کیفی این گیاه و احیای مراتع کم بازده در منطقه و موجب اشتغال زایی و بالابردن سطح درآمد روستاییان خواهدشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: این گیاه بعد از برداشت هشت تا 12 سال بسته به نوع آب و هوا و اقلیم عمر می کند و محصول می دهد.

در این آیین،حجت الاسلام صفائی پور امام جمعه میامی ، محمد مهدی کریمی فرماندار میامی و جمعی از مسئولان شهرستان و اقشار مردم حضور داشتند.

بنابراین گزارش؛شیره باریجه و کتیرا کاربردهای متعدد دارویی، بهداشتی و صنعتی دارد که به صورت خام و بدون فرآوری به کشورهای خارجی صادر می شود .

این محصولات جزو گونه های مجاز مشروط بوده که بهره برداری و حمل آن فقط به صورت طرح بهره برداری مصوب و با مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری امکان پذیر است.

500هکتار اراضی مرتعی شهرستان میامی زیر کشت باریجه

500هکتار اراضی مرتعی شهرستان میامی زیر کشت باریجه

500هکتار اراضی مرتعی شهرستان میامی زیر کشت باریجه

500هکتار اراضی مرتعی شهرستان میامی زیر کشت باریجه

انتهای پیام/


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار