وزیر نفت گفت: کدام ساختار مدیریتی بندر امام را بندر امام کرد؟ خارجی‌ها اینکار را کردند یا اجنه؟ خیر، هیچ‌کدام در بندر امام یک مجتمع پتروشیمی وجود داشت که همین ساختار مدیریتی آن را به قطب پتروشیمی تبدیل کرد.
کد خبر: ۸۷۷۴۸۳۴
|
۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  بیژن زنگنه در مراسم امضای موافقتنامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما و کنسرسیومی به رهبری توتال با حضور شرکت‌های CNPC از چین و پتروپارس ایران در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی IPC اظهار داشت: این دومین HOA در قالب ساختار جدید قراردادهای نفتی است که به امضا می‌رسد.

 

وی افزود: باید تأکید کنم که این چارچوب قرارداد است، ما هنوز به قرارداد نرسیده‌ایم و برای رسیدن به قرارداد به چند ماه زمان نیاز داریم، اما 70 درصد اصول و ساختار قرارداد اینجا تنظیم و نهایی شده است.

 

وزیر نفت با تأکید بر اینکه دو راهبرد توجه به میادین مشترک و افزایش بازیافت را دنبال می‌کنیم، گفت: از توتال متشکرم که دوباره وارد بخش نفت ایران شد و باید بگویم توتال همیشه در بخش نفت ایران پیشتاز بوده و در شرایط سختی کار کرده است.

 

وی اضافه کرد: از حضور شرکت CNPC هم در این قرار داد خوشحالم و باید تأکید کنم ما هیچ‌وقت چین و شرکت‌های نفتی چین به عنوان شرکا و همکاران راهبردی خود فراموش نخواهیم کرد.

 

زنگنه تصریح کرد: امیدوارم پس از این امضای قرارداد شرکت‌هایی که برای کار در ایران دچار تردید بودند، تردیدشان برطرف شده و وارد بازار ایران شوند.

 

وزیر نفت گفت: این HOA باعث 6 ماه صرفه‌جویی در زمان در بخش مهندسی می‌شود و امیدواریم 70 درصد کار که بالغ بر 3.5 میلیارد دلار خواهد بود در ایران انجام شود، اگرچه ایرانیان هم باید برای کار در شرایط رقابتی آماده شوند و کار دیگر به صورت امانی نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: البته برای شرکت‌های ایرانی هم مشکلاتی وجود داشته است و آنچه در این شرایط تا الان به دست آورده‌ایم باارزش است و باید به آن بها داد.

 

زنگنه با اشاره به تلاش برای فعال کردن شرکت‌های اکتشاف و تولید در ایران گفت: وقتی من پتروپارس را تأسیس کردم، هدف ما ایجاد یک شرکت GC بود نه یک شرکت E&P و با توجه به این که 11 شرکت برای انجام پروژه‌های اکتشاف و توسعه تأیید صلاحیت شده‌اند اگر دو تا از آنها هم واقعاً E&P شوند و بتوانند در منطقه کار بگیرند، هم کار بزرگی شده است.

 

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما هم از توتال و هم از پتروپارس توقع داریم که از این جایگاه برای انتقال فناوری در مدیریت پروژه و مهندسی مخزن استفاده کنند و البته پتروپارس هم با توجه به اینکه شریک 20 درصدی است باید به همین میزان منابع مالی بیاورد که رقم بزرگی بالغ بر یک میلیارد دلار خواهد بود.

 

وی گفت: با اجرای این طرح باب توسعه فاز اول برداشت از پارس جنوبی با استفاده از فشار طبیعی مخزن بسته می‌شود و وارد فاز دوم برای افزایش برداشت و جلوگیری از افت فشار مخزن خواهیم شد.

 

زنگنه تأکید کرد: این نخستین طرحی است که نه در ایران بلکه در کل منطقه انجام می‌شود تا جلوی افت تولید از میدان را بگیریم.

 

وزیر نفت افزود: اولین تولید از لایه نفتی پارس جنوبی هم امسال شروع می‌شود و در این کار عقب هستیم و باید آن را به جای مطلوبی برسانیم.

 

* تولید از 11 فاز پارس جنوبی تا پایان دولت

وی در ادامه اظهار داشت: در پارس جنوبی تا پایان این دولت معادل 11 فاز جنوبی پارس جنوبی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود که تاکنون فاز 12 معادل 3 فاز استاندارد و فازهای 15 و 16 و 17 و 18 وارد مدار شده‌اند و تا پایان سال فازهای 19 و 21ـ20 وارد مدار می‌شوند که در مجموع معادل 11 فاز متعارف خواهد بود و 6 فاز باقی می‌ماند که عقب‌ماندگی آنها بیشتر به بخش تأسیسات دریایی آنها به دلیل مشکلات ایجاد شده برای شرکت صدرا بازمی‌گردد. 

 

زنگنه تصریح کرد: معنی تولید از این 11 فاز تولید نزدیک به 300 میلیون مترمکعب گاز غنی است که در مجموع تولید ما را به تولید روزانه قطر از پارس جنوبی می‌‌رساند.

 

* اصرار داریم ظرفیت تولید نفت خام را به 4.8 میلیون بشکه در روز برسانیم

وی در ادامه با اشاره به اینکه نیازهای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز بزرگ است، گفت: 130 میلیارد دلار برنامه برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادست داریم و اصرار داریم ظرفیت تولید نفت خام را به 4.8 میلیون بشکه در روز برسانیم و ظرفیت تولید میعانات گازی ما هم با بهره‌برداری از 27 فاز پارس جنوبی به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

 

وزیر نفت تأکید کرد: همه اینها سرمایه‌گذاری نیاز دارد و بسیاری از آنها باید از افزایش ضریب بازیافت و جلوگیری از افت تولید حاصل شود.

 

زنگنه اظهار داشت: می‌گویند چرا پروژه‌ها را به ایرانی‌ها نمی‌دهید، اما باید بگویم ما به تکنولوژی نیاز داریم که بخشی از آن تکنولوژی مدیریت است که طرح را نه ظرف 12 سال بلکه ظرف 4 سال به بهره‌برداری برساند و بعلاوه تکنولوژی مدیریت مخزن را نیاز داریم و اضافه بر همه اینها به پول نیاز داریم.

 

وی تصریح کرد: اگر ما 80 میلیارد دلار قراردا ببندیم و شرکت‌های ایرانی در این قراردادها 20 درصد مشارکت کنند، 16 میلیارد دلار پول نیاز دارند. از کجا می‌آورند؟ می‌گویند از صندوق توسعه ملی می‌آوریم،‌ اما مگر صندوق توسعه ملی چقدر پول دارد؟ آیا باید همه منابع خود را به نفت بدهد و پتروشیمی و فولاد و دیگر طرح‌ها را بی‌نصیب بگذارد؟

 

وزیر نفت ادامه داد: همین الان موافقتنامه اصولی منعقدشده با تدبیر انرژی نزدیک 2.5 میلیارد دلار منابع نیاز دارد؛ از کجا جور می‌کنید؟ می‌گویند در ایران پول زیاد است، این را قبول دارم،‌ اما وقتی می‌خواهید پول جمع کنید با چه نرخی است و کلاً چقدر می‌توانید پول جمع کنید؟

 

وی تأکید کرد: بانک‌ها یا باید به نفت پول بدهند یا به صورت مویرگی دیگر صنایع را تغذیه کنند.

 

زنگنه گفت: در دولت گذشته 30 تا 40 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی به نفت پول دادند و ما خوشحال می‌شدیم اگر باز این کار را بکنند، اما دیگر پول نیست و چنین منابعی نداریم.

 

وی افزود: ما با استفاده از منابع و پول صندوق توسعه ملی پارس جنوبی و غرب کارون را فعال کردیم، اما مگر نسبت به نیاز ما چقدر پول هست؟ نمی‌توانیم صبر کنیم که شرکت ایرانی پروژه را بگیرد و بعد از 3 سال بگوید پول جور نشد.

 

وزیر نفت تأکید کرد: امیدواریم با این قراردادها به پول برسیم و سهم خودمان را در بازار جهانی نگه داریم، چراکه اصل کار تولید است و قدرت کشور به ظرفیت تولید بستگی دارد نه به حرف و صحبت و استدلال.

 

وی ادامه داد: به ما می‌گویند چرا قراردادها را بر اساس خام‌فروشی می‌بندید، اما باید اول استخراج کنیم تا بعداً بتوانیم صنایع زیرمجموعه را فعال کنیم.

 

* آیا اجنه بندر امام(ره) را ساختند؟

زنگنه اظهار داشت: کدام ساختار مدیریتی بندر امام را بندر امام کرد؟ خارجی‌ها اینکار را کردند یا اجنه؟ خیر، هیچ‌کدام در بندر امام یک مجتمع پتروشیمی وجود داشت که همین ساختار مدیریتی آن را به قطب پتروشیمی تبدیل کرد.

 

وی افزود: عسلویه را چه کسی عسلویه کرد؟ همان کسانی این کار را کردند که امروز هم می‌گویند باید بازیافت را افزایش بدهیم تا عسلویه دوم و سوم درست شود.

 

وزیر نفت گفت: اگر میعانات نباشد سیرافت چطور تولید خواهد کرد؟ ما در حال حاضر برای یک تن اتان به اندازه 4 تن تقاضا داریم، البته آقایان می‌گویند با این قیمت اتان سرمایه‌گذاری نمی‌صرفد و البته این در حالی است که سرمایه‌گذاران برای هم می‌زنند تا پروژه را بگیرند و پروژه به رقبای آنها نرسد.

 

وی با تأکید بر اینکه بدون اتان نمی‌توانیم پایین‌دستی را فعال کنیم، گفت: برای پایین دستی باید بالادستی تولید کند و مثلاً اتان و NGL داشته باشیم تا پایین‌دستی ما فعال شود.

 

* ظرفیت تولید نفت برای افزایش قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی باید زیاد شود

زنگنه اظهار داشت: سیاست کلی نظام که در سال 78 ابلاغ شده است، می‌گوید باید افزایش ظرفیت تولید صیانت‌شده نفت کشور برای افزایش قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی اتفاق بیفتد و قدرت سیاسی و امنیتی را مقدم بر اقتصادی گذاشته است.

 

وی تأکید کرد: نمی‌شود یک کشور بگوید ظرفیت تولید ندارد و قدرت امنیتی و سیاسی آن حفظ شود.

 

وزیر نفت اظهار داشت: این یک جهاد برای سربلندی جمهوری اسلامی و تأمین رفاه و سعادت برای مردم است و ما این کار را با قدرت جلو می‌بریم واین آخرین مورد نخواهد بود.

ارسال نظرات