اجباری شدن مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج در استان

زوجهای کهگیلویه و بویراحمدی باید مشاوره ژنتیکی پیش از ثبت قانونی ازدواج خود را در مراکز مشاوره و بهداشتی و درمانی انجام دهند.
کد خبر: ۸۷۷۵۰۷۷
|
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
مدیرکل بهزیستی استان گفت:با هدف پیشگیری از افزایش معلولیت در استان تفاهم نامه ای بین بهزیستی،استانداری، دانشگاه علوم پزشکی،دادگستری و دفتر ثبت اسناد و املاک استان برای اجباری شدن مشاوره ژنتیکی قبل از ثبت رسمی ازدواج در دفاتر ثبت و اسناد استان انعقاد شده است.

موسوی امجد با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد چهارمین استان در کشور است که این تفاهم نامه را با هدف پیشگیری از معلولیت در استان انجام داده است افزود:کسانی که قصد ازدواج دارند باید با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و نیز مراکز مشاوره ژنتیکی در محل سکونت خود گواهی ژنتیکی مبنی بر سالم بودن و نداشتن مشکل برای ازدواج دریافت و هنگام رسمی کردن سند ازدواجشان به دفاتر ثبت تحویل دهند.

وی با اشاره به اینکه 5 هزار زوج در شرف ازدواج در استان هستند که همه آنها باید قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی انجام دهند گفت: انجام این مشاوره برای زوجها به صورت رایگان است.

موسوی امجد گفت:برای کاهش معلولیت و پیشگیری از آن در استان علاوه بر انعقاد این تفاهم نامه برای انجام آزمایشات دقیق تر و صحیح تر افرادی که مشکوک هستند و نیاز به انجام آزمایش مجدد دارند با مراکز مشاوره ژنتیکی شیراز تفاهم نامه برای این کار انعقاد شده است که زوج ها می بایست قبل از ازدواج رسمی و ثبت آن به این مراکز مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه حدود 2 و نیم درصد از جمعیت استان معلولند گفت : آمار جمعیت معلول استان 18 هزار و 500 نفر مرد و زن است.

وی معلولیت های استان را ناشی از عوامل ژنتیکی، حوادث محیطی، تصادفات، دوران بارداری و ترکیبی برشمرد و افزود : بیشترین عامل معلولیت در استان منشا ژنتیکی دارد.

ارسال نظرات