خبرهای داغ:
ابتکار بسیجی پایگاه بسیج حضرت ابوالفضل(علیه السلام) گلپایگان
میلاد اسماعیل بیگی بسیجی مبتکرگلپایگانی موفق به تکثیر بذر درخت گردو و بادام به روش شوک دهی دمایی در خارج از فصل معمول کاشت شد.
کد خبر: ۸۷۷۵۶۷۹
|
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸

به گزارش خبرنگار بسیج از گلپایگان ؛ به منظور تحقق اهداف ناب اقتصاد مقاومتی و فرامین مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) در خصوص بهره گیری از اقتصاد دانش بنیان به عنوان مبنا و اساس اقتصاد مقاومتی، میلاد اسماعیل بیگی بسیجی پایگاه مقاومت حضرت ابوالفضل (ع) گلپایگان ، موفق به تکثیر بذر درخت گردو در خارج از فصل معمول کاشت این درخت شد.

این طرح که در اواخر خرداد ماه سال جاری و در قالب طرح های دانش بنیان و برنامه های علمی-پژوهشی و اقتصادی در پایگاه مذکور انجام گردید پس از گذشت چند ماه به نتیجه رسیده و هم اکنون نهال های جوان درخت گردو سرحال و شاداب در حال رشد می باشند.

بر اساس گزارشات خروجی این طرح، مشخص گردید اگر بتوان در شرایط مصنوعی و غیر طبیعی ویژگی های دمایی و اقلیمی معمول فصل کاشت بذرهای درختانی چون بادام و گردو را به نوعی فراهم نمود، می توان در هر موقع از سال نیز اقدام به کاشت و بهره برداری از آنها نمود.

در این روش محقق طرح با استفاده از روش شوک دهی دمایی و با بهره گیری از شوک سرمایی فریزرهای خانگی توانسته است بذرهای درخت گردو را در دمای منفی ۱۸ درجه تحریک نماید و پس از مدتی آن را به صورت عادی در گلدان های پلاستیکی بکارد.

آنچه که در این طرح اهمیت دارد سرعت بالای جوانه زنی، احتمال خطای کم، مدیریت متمرکز، ایجاد شرایط تکثیر در بیشتر فصول سال از جمله فصل گرم تابستان و سازگاری بهتر درختان در فصل گرما است.

با توجه به این که به کارگرفتن مبانی علمی و کاربردی اقتصاد دانش بنیان همواره راه گشا و تسهیل کننده مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بوده است لذا استفاده از چنین روش هایی در کشاورزی و دامداری علاوه بر افزایش بهره وری، خود می تواند از عرصه های اشتغالزا و پردرآمد باشد که هم اکنون با عنوان ایجاد باغ ها یا نهالستان ها به صورت خزانه های انواع نهال به صورت معدود در شهرستان در حال فعالیت می باشند.

علاوه بر این کشاورزان منطقه می توانند با بهره مندی از چنین روش های خلاقانه ای به صورت جدی تر وارد بحث اصلاح الگوی کشت و پرورش دام شوند و از ضرر و زیان بیش از حد تولید کنندگان و حتی تهی شدن روستاها ممانعت نمایند.

منبع: با تخلیص از بیان نیوز

ارسال نظرات
پر بیننده ها