رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

انجام اقدامات مختلفی در بخش کشاورزی استان در جهت بهینه سازی مصرف آب

در راستای بهینه سازی مصرف آب اقدامات مختلفی در بخش کشاورزی استان زنجان انجام گرفته که حذف ارقام با نیاز آبی بالا و معرفی و جایگزینی ارقام با نیاز آبی پایین می باشد.
کد خبر: ۸۷۷۵۸۷۵
|
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه این سازمان در اکثر کارگروه های استان عضویت داشته و ارتباط خوبی با سازمان های مردم نهاد دارد، گفت: علاوه بر 96 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان زنجان، سازمان جهاد کشاورزی استان به نوعی با کل جمعیت استان در ارتباط است چراکه آحاد مردم متاثر از فعالیت های این سازمان هستند.

حسین جعفری بحران آب، پایین بودن بهره وری عوامل تولید، سرمایه گذاری محدود، مدیریت بازار (مصرف و صادرات) و مشکلات مالکیت زمین را از جمله چالش های بخش کشاورزی برشمرد و افزود: در راستای بهینه سازی مصرف آب اقدامات مختلفی در بخش کشاورزی استان زنجان انجام گرفته که حذف ارقام با نیاز آبی بالا و معرفی و جایگزینی ارقام با نیاز آبی پایین، معرفی ترکیب کشت مناسب برای محصولات زراعی و باغی و تجهیز مزارع و باغات به سیستم های آبیاری نوین از جمله آن ها به شمار می رود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 42 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده اند که 9 هزار و 200 هکتار آن طی دو سال اخیر محقق شده است.

جعفری اجرای عملیات آبخوان داری و آبخیزداری را از موثرترین راهکارهای مدیریت مصرف آب دانست و بیان داشت: استان زنجان یکی از استان های پیشرو در زمینه اجرای این عملیات بوده است و امسال نیز خوشبختانه اعتبارات آبخیزداری به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین بذر را از مهم ترین عوامل تولید تاثیرگذار در ارتقای بهره وری محصولات تولیدی دانست و اضافه کرد: در این راستا ردیفی برای تکثیر هسته های بذری اختصاص داده و توزیع بذر گواهی شده نیز امسال در استان رشد 45 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه استان زنجان جزو موفق ترین استان ها در زمینه کنترل و مدیریت آفات بوده است، گفت: در زمینه بهره گیری از آبیاری میکرو یا موضعی نیز استان زنجان دومین استان کشور بوده و با 189 درصد پیشرفت از برنامه ابلاغی جلوتر بوده است.

جعفری از مساحی 240 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر 50 درصد چاه های موجود در استان غیر قانونی است و به این چاه ها هیچ گونه یارانه و الگوی کشتی ارایه نمی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ضرورت اعمال مشوق های صادراتی به منظور توسعه صادرات محصولات تولیدی استان زنجان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: در زمینه بیمه محصولات کشاورزی نیز نمایندگان طرحی را امضا کرده اند که ردیف ویژه ای به این منظور در برنامه ششم دیده شود به طوری که دولت مکلف به تامین این ردیف باشد.

گفتنی است، جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با حضور خلیل آقایی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس، اسدالله درویش امیری استاندار زنجان، حسین جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان و سایر مسئولان استانی و شهرستانی و جمعی از مدیران و معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

ارسال نظرات