قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس:
ترویج و فرهنگسازی در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ایی برخور دار می باشد، بطوری که از دو سال گذشته نظام نوین آموزش و ترویج در 6 استان کشور از جمله استان زنجان اجرا شد.
کد خبر: ۸۷۷۵۸۸۱
|
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، دغدغه اصلی کشاورزان را مسائل اقتصادی دانست و بر لزوم اقتصادی شدن بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: طی سال 92 خرید گندم از کشاورزان کشور 4 میلیون و 700 هزار تن معادل 40 هزار میلیارد ریال بوده است که این رقم در سال جاری به 11.5 میلیون تن معادل 150 هزار میلیارد ریال رسید.

خلیل آقایی سیاست دولت را توجه به تولید داخل و کاهش واردات دانست وافزود: یکی از دغدغه های دولت از همان ابتدای شروع به کار خود، تامین کود مورد نیاز کشاورزان بوده است به طوری که در این راستا جلوی صادرات کود گرفته شد و هم اکنون نیز اعلام می کنیم هیچ گونه محدودیتی در تامین کود نداریم و کشاورزان در اقصی نقاط کشور بر اساس نیاز خاک به هر میزان که کود نیاز داشته باشند آمادگی تامین آن را داریم.

وی با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی طی چند سال گذشته زیر یک اسب بخار بوده و این میزان هم اکنون به بیش از 1.54 اسب بخار ارتقا یافته است، اظهار داشت: نزدیک 50 هزار میلیارد ریال از خط اعتباری بانک کشاورزی برای مکانیزاسیون کشاورزی هزینه شده و هم اکنون نیز هیچ گونه محدودیتی در واگذاری ادوات و ماشین آلات کشاورزی به متقاضیان نداریم.

آقایی از سیاست «بازار در مقابل بازار» به عنوان مهم ترین سیاست وزارت جهاد کشاورزی یاد کرد و تصریح کرد: انتقال کشت سبزیجات و صیفی جات از فضای باز به فضای بسته از دیگر سیاست ها و رویکرد های وزارتخانه در راستای مدیریت مصرف آب محسوب می شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس با اشاره به افزایش ذخایر استراتژیک کشور از 18 روز به 6 ماه از زمان شروع به کار دولت فعلی ادامه داد: در زمینه صنایع تبدیلی نیز خط اعتباری 50 هزار میلیارد ریالی به سرمایه بانک کشاورزی افزوده شده است.

وی همچنین بر اهمیت و نقش ترویج و فرهنگسازی در بخش کشاورزی تاکید کرد و بیان داشت: از دو سال گذشته نظام نوین آموزش و ترویج در 6 استان کشور از جمله استان زنجان اجرا شد و از اول مهر ماه سال جاری این طرح به کل کشور تسری پیدا کرده است.

آقایی ابراز کرد: در حال حاضر بهترین و کارآمدترین روشی که در راستای تولید انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی دنبال می شود بهره گیری از روش «زنجیره تولید» است به طوری که این روش مراحل قبل از تولید تا صادرات را دربرگرفته و تمام مراحل و فرآیند تولید را مدیریت می کند.

وی تاکید کرد: در راستای تولید انواع محصولات در قالب زنجیره های تولید هیچ کس به اندازه تولید کنندگان و تعاونی ها نمی تواند نقش ایفا کند و تعاونی ها در این مسیر تاثیرگذارترین نقش را دارند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس با اشاره به اینکه کشورمان متنوع ترین گونه گیاهان دارویی را داراست، بر لزوم و اهمیت توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف کشور تاکید کرد.

خلیل آقایی در پایان از کاهش 5 میلیارد دلاری واردات محصولات کشاورزی طی سه سال گذشته در کشور خبر داد و خاطر نشان ساخت: طی سه سال گذشته واردات محصولات کشاورزی از 8 میلیارد دلار به 3 میلیارد دلار رسیده است.

گفتنی است، جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان روز سه شنبه 18 آبان ماه جاری با حضور خلیل آقایی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس، اسدالله درویش امیری استاندار زنجان، حسین جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان و سایر مسئولان استانی و شهرستانی و جمعی از مدیران و معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

ارسال نظرات