استاندار لرستان گفت: این استان گرفتار کشاورزی معیشتی سنتی شده که برای ورود به کشاورزی صنعتی و اقتصادی نیازمند همکاری همه جانبه به ویژه مساعدت وزارت جهادکشاورزی در خصوص تخصیص آب به استان است.
کد خبر: ۸۷۷۵۹۵۸
|
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان،هوشنگ بازوند در آیین جشن شکرگزاری گندم در سالن جهاد کشاورزی افزود: لرستان همچنان برای تخصیص آب با وزارت نیرو در کش و قوس است که وزارت جهاد کشاورزی باید استان را در این راستا یاری کند.
وی با اشاره به این که از مجموع 190 هزار هکتار اراضی کوهدشت تنها 9درصد آبی شده گفت: ساخت سد معشوره برای حیات استان و این شهرستان ضروری است.
وی با اشاره به موافقت ضمنی وزیر جهاد کشاورزی با تخصیص آب به لرستان در شورای عالی آب اظهار کرد: این مهم نیازمند مکاتبات و پیگیری های بیشتری است.
استاندار لرستان ادامه داد: همچنین از وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود به کشاورزان استان برنامه کشت ارائه کند تا این قشر کشت سال آینده را بر اساس قیمت های امروز بازار انتخاب نکنند.
بازوند همچنین گفت: تولید گندم لرستان از 205 هزار تن در سال 92 به 510 هزار تن در سال 95 افزایش یافته است.
وی مصرف گندم استان را 200 تا 210 هزار تن در سال عنوان کرد و اظهار داشت: گندم کاران استان علاوه بر ایجاد اشتغال، 6 هزار و 500 میلیارد ریال به اقتصاد لرستان کمک کرده اند.
استاندار لرستان تصریح کرد: در حال حاضر میانگین تولید گندم در کشور 40 درصد بوده که این میزان در استان 62 درصد است.
بازوند همچنین تبدیل کشاورزی استان به صنعتی و اقتصادی را در گرو ارتقا بهره وری دانست و ادامه داد: مرکز تحقیقات کشاورزی استان باید در راستای دانش بنیان شدن محصولات اقدام اساسی داشته باشد.
وی همچنین تاکید کرد: تبدیل اراضی دیم به آبی باید در دستور کار قرار گیرد چراکه میانگین اراضی آبی کشور 75درصد بوده که این میزان در لرستان 25 درصد کمتر است.
استاندار لرستان همچنین یکی از ضعف های کشاورزی استان را استقبال کم از توسعه باغ ها برشمرد و افزود: باید به باغداری و در نهایت به کشت های گلخانه ای توجه ویژه ای شود.
ارسال نظرات