خبرهای داغ:

برگزاری گردهمایی بزرگداشت روز جهانی شهرساز در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

گردهمایی بزرگداشت روز جهانی شهرساز با حضور دکتر مصطفی بهزادفر رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۷۵۹۹۹
|
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین، در این همایش که با حضور استادان دانشگاه، مدیران ارشد شهری، دانشجویان و اعضای انجمن علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین همراه بود، دکتر سلطان زاده ریاست دانشکده معماری و شهرسازی این دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان، روز جهانی شهرساز را به استادان و دانشجویان شهرسازی تبریک گفت.
رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت نیز به عنوان سخنران اصلی این نشست، ضمن تبریک روز جهانی شهرساز، گفت: عمر طراحی شهری به حدود نیم قرن پیش باز می گردد، در نتیجه مشکلات گوناگونی در مسیر آن وجود دارد؛ از جمله تعریف طراحی شهری، طبقه بندی مفاهیم و ورود به فعالیت های حرفه ای، در نتیجه طراحی شهری وابسته به طی کردن یک جریان تکاملی رشد بوده که به مفهوم مکان سازی گره خورده است.
دکتر مصطفی بهزاد فر با بیان سه نگاه متداول به طراحی شهری که شامل رویکرد آرمانی، رویکرد فلسفی و رویکرد تاریخی- تجربی است، طراحي شهري را دانش، هنر و حرفه ساماندهي و ارتقاي كيفيت محيطي عرصه هاي همگاني بيروني دانست.
این استاد برجسته شهرسازی افزود: مکان سازی فرآیندی است که به موجب آن از طریق برنامه سازی، برنامه ریزی و طراحی، به ساماندهی تنوعی از مکان ها به ویژه مکان های انسان ساخت، نظیر شهر، آبادی، محله، خیابان، خانه، مدرسه و نظیر آن اقدام می شود.
وی به اهمیت شناخت مفهوم مکان اشاره کرد و آن را فرا تر از مفهوم توده و فضا، بلکه کلیتی از مجموع جایگاه، فضا و رویداد واقع در آن دانست که پس از ادراک، در ذهن رسوخ می کند و در تلفیق با تمام اطلاعاتی است که پیش از آن در ذهن وجود داشته است.
بهزادفر ادامه داد: شناخت مفهوم مکان مجموعه ای از داده های محیطی و فردی مکان را در ذهن می سازند و بر اساس آن رفتارهای انسان در مکان شکل می گیرند. از نگاه کانتر مکان تلفیقی از کالبد، فعالیت و تصورات است.
رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت به وجود دو نظریه کلی در خصوص کیفیت محیط های شهری اشاره کرد و افزود: دسته اول بر عرصه عيني شيء تأکيد کرده و به کيفيت محيط شهري به مثابه کيفيت و صنعتي که ذاتي محيط کالبدي بوده و به شکل مستقل از ناظر وجود دارد، نگريسته است، به نحوي که کيفيت محيط به طور مشخص از فرم نشأت گرفته است.
بهزادفر تصریح کرد: دسته دوم بر عرصه ذهني فرد تکيه مي کنند. این دسته کيفيت محيط شهري را به مثابه پديدار يا رويدادي که در جريان داد و ستدي ميان خصوصيات کالبدي و محسوس از يک طرف و الگوها و رمزهاي فرهنگي و توانايي هاي ذهني فرد ناظر از سوي ديگر، شکل مي گیرد، معرفي مي نمايند . وی لينچ، اپليارد، لنگ و نسر را از نظريه پردازان تجربه گرايي مطرح در این زمینه نام برد.
این استاد برجسته شهرسازی طراحی شهری و معماری را پاسخ آگاهانه به دل اندوهی و دل تنگی انسان نسبت به آزادی، نور، فضا و فضاداری در عرصه مکان سازی دانست و ادامه داد: رویکرد مکان سازی به عنوان فرآیندی که به موجب آن از طریق برنامه سازی، برنامه ریزی و طراحی، به ساماندهی تنوعی از مکان ها به ویژه مکان های انسان ساخت، نظیر شهر، آبادی، محله، خیابان، خانه، مدرسه و نظیر آن اقدام می شود مدنظر قرار گرفته است. دراین میان، طراحی شهری دانش، حرفه و هنر ارتقای کیفیت فضاهای عمومی است.
وی یادآور شد: با نگاهی دوباره به مفهوم مکان و دستیابی به درک بهینه و جامع از مفهوم آن شامل چهار بعد فضا، توده، فعالیت و ادراک، رویکرد طراحی شهری نیز به هنگام شده و از نظر محتوا و فرآیند ارتقا می یابد. به طوری که با برهم کنش ابعاد طراحی شهری و ابعاد مکان، سازوکار طراحی شهری با رویکرد مکان سازی نیز دربرگیرنده ی نمایانگرهای دهگانه ی کیفیت محیطی که هریک شامل هنجارهایی از ارتقای کیفیت محیطی مکان هستند، می شود.
بهزادفر در پایان بر لزوم برخورد کیفیت گرا با شهرهای امروزی اشاره کرد و گفت: این نگاه راهی برای دست یابی به اهداف شهرسازان ایرانی در ارتقا آینده شهرهای ایران است؛ آینده ی شهرها را شهرسازان تعیین می کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها