خبرهای داغ:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

روح عبودیت نام و آثار علامه طباطبایی را ماندگار کرده است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آنچه که با خداوند رابطه نداشته باشد فانی است، گفت: اگر نام و آثار علامه طباطبایی زنده و ماندگار است به دلیل روح عبودیتی است که در علامه طباطبایی وجود داشت.
کد خبر: ۸۷۷۶۱۷۱
|
۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی جمعه شب در مراسم سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و نشست علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی که با حضور آیت الله مصباح یزدی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد با بیان اینکه بزرگداشت مردان الهی ریشه در آیات قرآن کریم دارد، اظهار کرد: قرآن کریم پیامبر(ص) را به بزرگداشت انبیا الهی و مردان الهی توصیه می‌فرماید و در سوره مریم این توصیه‌ها را می‌توانیم مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه از منظر قرآن کریم بزرگداشت مردان الهی امری پسندیده و مطلوب است، بیان کرد: راز نکوداشت مردان الهی این است که در مسیر تقرب انسان‌ها به خداوند تلاش داشته و واسطه بین بندگان و خداوند بوده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جنبه‌های الگویی مردان الهی در قرآن کریم ذکر شده است، افزود: بزرگداشت شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی در این است که از زندگی آن بزرگوار درس گرفته و ما هم در آن مسیر قدم برداریم.

وی با بیان اینکه آنچه که با خداوند رابطه نداشته باشد فانی است، گفت: اگر نام و آثار علامه طباطبایی زنده و ماندگار است به دلیل روح عبودیتی است که در علامه طباطبایی وجود داشت.

رجبی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم در دنیا و آخرت، آثار و وجود ما ماندگار باشد باید مانند علامه طباطبایی عبودیت خود را ارتقاء دهیم، افزود: ساده زیستی از جمله ویژگی‌های بارز علامه طباطبایی بود و ایشان به دلیل مشکلات معیشتی از نجف برگشتند و به تبریز رفتند و در کنار فعالیت علمی، زراعت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه سطح زندگی علامه طباطبایی از یک طلبه معمولی هم پایین‌تر بود، اضافه کرد: ساده زیستی علامه طباطبایی برای ما درس است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه علامه طباطبایی از وقت خودشان استفاده کامل داشتند، اظهار کرد: چنین سیره‌ای برای ما درس است و علامه طباطبایی با تکیه بر این تلاش شبانه روزی در علوم دینی و غیردینی جامعیت داشتند.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی در عرصه ترویج اندیشه بسیار مؤثر بود، گفت: این دستاوردها معلول اخلاص و تلاش فراوان ایشان بود.

رجبی ادامه داد: دیگر ویژگی علامه طباطبایی این بود که در انتخاب کار، کارشناسی دقیق بر اساس وظیفه داشت و در نوشته‌های ایشان است وقتی به قم آمده است نیازهای جامعه و وضعیت علمی و تحصیلی حوزه را مورد بررسی قرار داده است.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی به سه خلأ شناخت تفسیر قرآن، مباحث عقلی و مباحث اخلاقی در حوزه آن دوران پی بردند، بیان کرد: مرحوم علامه طباطبایی در هر سه حوزه که خلأ را احساس کرده بودند، تدریس، تحقیق و تربیت شاگردان را مورد توجه قرار دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه علامه طباطبایی قبل از امام خمینی(ره) بحث ولایت و حکومت مورد توجه قرار داده بود، افزود: آیت الله مصباح گفتند کاری که امام خمینی(ره) در عرصه سیاسی برای ما انجام داد، علامه طباطبایی در حوزه علمی و فرهنگی چنین اقدامی را انجام دادند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار