در مجله پزشکی بریتانیا آمده است؛

نوشیدنی‌های انرژی‌زا خطر ابتلا به هپاتیت C را افزایش می‌دهند

پزشکان بار دیگر به خطرات ناشی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا بدون اطلاع از مواد تشکیل دهنده آن هشدار دادند و ابتلا به هپاتیت C را یکی از این خطرات بیان کردند.
کد خبر: ۸۷۷۶۵۰۹
|
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، در مجله پزشکی بریتانیا آمده است که خوردن نوشیدنی‌های انرژی‌زای دارای کافئین بالا بسیار مضر است؛ این در حالی‌ است که اثرات بهداشتی نوشیدنی‌های انرژی‌زا به طور گسترده‌ای شناخته شده است.

 

این موضوع از آنجا مورد تحقیق قرار گرفت که یک مرد 50 ساله که روزانه قوطی‌های متعددی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌نوشید، مبتلا به هپاتیت حاد شد و نهایتاً در بیمارستانی در فلوریدا بستری شد؛ این مرد قبلاً در سلامت کامل بود، وی هیچ دارو و یا مواد مخدری مصرف نمی‌کرده و سابقه کشیدن سیگار و نوشیدن الکل هم نداشته است.

 

این فرد عادت به نوشیدن حداقل 5 بطری نوشیدنی انرژی‌زا در روز و به مدت سه هفته داشته است؛ به اعتراف خود این مرد، او یک کارگر ساختمانی است که به خاطر کار فشرده، مجبور به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا است.

 

این بیمار با نشانه‌هایی بسیار شبیه آنفولانزا همراه با معده درد، استفراغ و زرد شدن سفیدی چشم به بیمارستان آمد؛ سپس شروع به دفع ادرار تیره رنگ کرد و پوستش به رنگ زرد متمایل شد.

 

نتایج آزمایشگاهی نشان داد که این بیمار مبتلا به هپاتیت C حاد یا همان ویروس آلوده کننده کبد شده است.

 

پزشکان توضیح دادند: ما علت ابتلا به هپاتیت حاد در این بیمار را به دلیل مصرف روزانه مقادیر بالایی از نوشابه انرژی‌زای غنی از نیاسین می‌دانیم.

 

این پزشکان تاکید کردند نیاسین که به عنوان ویتامین B3 نیز شناخته شده است، به احتمال زیاد مظنون اصلی در ابتلای این مرد به هپاتیت است؛ نیاسین در مقادیر زیاد، برای انسان سمی است و می‌تواند آسیب کبدی ایجاد کند، به همان میزانی که مصرف مواد مخدر و الکل در بروز این بیماری موثرند؛ دوز سمی نیاسین، به طور معمول حدود ۵۰۰ میلی گرم در روز است، در حالی که مصرف روزانه این بیمار بیش از 200 میلی گرم در روز بوده است و کبد وی را به عفونت‌های ویروسی مبتلا کرده است.

 

پزشکان با دیدن این مورد، بار دیگر به خطرات ناشی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا بدون اطلاع از مواد تشکیل دهنده آن هشدار دادند.

 

با توجه به اینکه بازار نوشیدنی‌های انرژی‌زا همچنان به سرعت در حال گسترش است، مصرف‌کنندگان باید از خطرات بالقوه مواد مختلف آنها آگاه باشند؛ ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند نیاسین، به مقدار زیادی بیش از حد مجاز مصرف روزانه در آنها وجود دارد که مصرف‌کننده را در معرض خطر تجمع مواد مضر و سمی قرار می‌دهد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار