یک پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با «بسیج»:

اجرای اقتصاد مقاومتی دستخوش سلایق می‌شود

رسول صادقیان گفت: چارچوب آیین نامه اجرای اقتصاد مقاومتی مشخص است و نباید دستخوش سلایق مدیران ‌شود، بلکه باید بتوانند اهداف خود را در راستای اقتصاد مقاومتی عملی کنند.
کد خبر: ۸۷۷۶۶۵۵
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

 حجت‌الااسلام رسول صادقیان پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: برای اینکه مفهوم دقیقی از مبنای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم باید با بررسی همه جانبه اقتصاد از دو دیدگاه غربی و اسلامی پرداخته شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی دستخوش سلایق می‌شود افزود: چارچوب آیین نامه اجرای اقتصاد مقاومتی مشخص است و نباید دستخوش سلایق مدیران ‌شود، با توجه به جامع بودن آن همه بخش ها اقتصادی می توانند با استناد به بند های عنوان شده اهداف خود را در راستای اقتصاد مقاومتی عملی کنند.

صادقیان خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد تعریف درستی از اقتصاد مقاومتی ندارند از اینرو اقتصاد مقاومتی را رویکردی ساده تلقی کرده که می‌تواند در جهت حمایت از تولید داخلی برآید. در بین برخی افراد هم دیده شده است که اقتصاد مقاومتی را شعارگونه نگاه می‌کنند و در برگزاری چند همایش خلاصه می‌کنند نگاه دولت به اقتصاد مقاومتی در جهتی است که بتواند تراز تجاری مثبت را فراهم کند .

صادقیان با اشاره به اجرای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: با توجه به جامع بودن آیین نامه اجرای اقتصاد مقاومتی، نباید حمایت های سطحی از این موضوع کرد، بلکه همه بخش ها می توانند با استناد به بند های عنوان شده اهداف خود را در این راستا عملی کنند. سطحی نگری از عواملی است که اقتصاد مقاومتی را از اهداف اصلی خود دور می‌کند.

این پژوهشگر اقتصادی افزود: خوشبختانه چارچوب اصلی اقتصاد مقاومتی مشخص است و نباید دستخوش سلایق مدیران ‌شود بر این اساس همه مسوولان باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. مسوولان نباید گزارش عملکرد روزانه کاری را در زمره اقدامات موثر اقتصاد مقاومتی تلقی نمایند.

صادقیان با انتقاد از اینکه اقتصادمقاومتی در حد شعار باقی مانده است خاطر نشان کرد: بیش از اینکه به سمت واقعی کردن مسئله و کار جدی پیش بروند به سمت شعار دادن و تدوین دستورالعمل های غیر واقعی رفتند و عمق شعاردهی  تا اندازه ای بود که مقام معظم رهبری خودشان تاکید کردند که از شعار عبور کنید و به سمت اقدام و عمل پیش بروید.

وی با تاکید بر اینکه دولت نتوانسته وعده‌های اقتصادی را عملیاتی کند افزود: متاسفانه اعتقاد دولت، تحقق اقتصاد مقاومتی نبوده است و این را می‌توان از عملکرد ناکارآمد اقتصادی دولت مشاهده کرد، دولت همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشته است و وابسته به کشورهای غربی است در چنین فضایی اقتصاد مقاومتی قابلیت اجرایی شدن ندارد، برجام نمی تواند مشکلات اقتصادی  مردم را رفع کند و دولت باید باور کند که برجام برطرف کننده چالش های اقتصادی نیست و آنچه که منجر می‌شود اقتصاد میانه رو و متعالی داشته باشیم اتخاذ تدابیر لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 

ارسال نظرات