خبرهای داغ:
کمتر از یک هفته از تصویب نخستین برنامه پنج‌ساله راهبردی و عملیاتی شهرداری قم در شورای اسلامی شهر می‌گذرد و با بررسی شاخص‌ها، راهبردها و اهداف تعیین شده در این سند به نظر می‌رسد آینده روشنی در انتظار این شهر باشد.
کد خبر: ۸۷۷۶۶۹۳
|
۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر نخستین سند راهبردی شهرداری قم با 18 رأی موافق به تصویب رسید. در این سند چشم‌انداز 11 هدف، 38 استراتژی و 118 سیاست اجرایی تدوین شده است. اهمیت تصمیم این برنامه زمانی مضاعف می‌شود که بدانیم شهرداری تاکنون برنامه‌ای برای حرکت در مسیر توسعه، عمرانی و آبادانی شهر تدوین نکرده بود و بعضاً فعالیت‌ها به صورت سلیقه‌ای صورت گرفته و با تغییر مدیران رویکردها و اهداف نیز تغییر می‌کرد.

سید مرتضی سقائیان نژاد در نخستین روز حضور در جایگاه شهرداری قم بر این مسئله تاکید کرد و آن را جزو اولویت‌های اصلی دوره مدیریتی خود خواند.

شهردار قم گفت: باید بدانیم که اگر نقشه راه نداشته باشیم قطعاً به بیراهه خواهیم رفت؛ البته در برخی قسمت‌ها برنامه‌هایی است اما ما باید برنامه‌های پنج ساله و چشم اندازهای بلندمدت را تدوین کنیم تا بتوانیم حرکت درست و رو به جلویی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با وجود چنین برنامه‌ای هر مدیری هم که تغییر کند براساس نقشه راه حرکت کرده و مسیر مشخصی را در دستور اهداف و فعالیت‌های خود قرار می‌دهد.

نبود برنامه ریزی درست و دقیق تاکنون پیامدهای منفی زیادی در شهر داشته است. ساعاتی قبل از این تصویب این برنامه پنج ساله استاندار قم نیز در جمع اساتید، اعضای هیأت علمی و روسای دانشگاه‌ها بر توجه به این امر مهم تاکید کرد.

سیدمهدی صادقی با بیان اینکه وجود نگاه حاکم ملی بر ذهن، فکر و روش کار ما یکی از معضلات است، افزود: الان بررسی کنیم چند درصد مسؤولان در رده‌های مختلف بخشی فکر نمی‌کند؟ اگر ما موضوع نگرش و نگاه ملی هم بر برنامه‌ها و هم بر مدیریت و روابط اجتماعی، درون سیستمی و خانوادگی ما حاکم باشد وضعیت ما قطعاً بهتر خواهد شد.

این امر نشان می‌دهد که مسؤولان ارشد استان پیامدهای ناشی از عدم آینده نگری و نگاه بخشی به فعالیت‌ها و غفلت از ظرفیت نخبگان را دریافته‌اند و نمونه بارز آن را که رسانه‌ای شده می‌توان در لغو احداث نیروگاه حرارتی در قم که می‌توانست معضلی برای آینده محیط زیست استان باشد مشاهده کرد.

با این وجود باید منتظر ماند و دید که آیا این رویکرد و نگاه آینده‌نگرانه به دیگر دستگاه‌ها و مجموعه‌های سازمانی استان سرایت خواهد کرد یا با تغییر مسوولان تغییر خواهد کرد؛ با تمام این گفته‌ها تدوین برنامه پنج ساله شهرداری قم را می‌توان گامی مثبت در این مسیر عنوان کرده و آغازگر تحولی جدی در حوزه برنامه ریزی شهری در قم دانست.

شهردار قم با بیان اینکه اگر بخواهیم در شهر حرکت کنیم باید نقشه راه داشته باشیم تصریح کرد: شهر موجودی زنده است و بدون برنامه و با سعی و خطا نمی‌توان حرکت کرد.

وی با تاکید بر اینکه اداره شهر بسیار پیچیده است، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها قریب به 372 وظیفه دارند و اگر با دقت نظر حرکت نکنیم قطعاً بودجه‌های شهر را از بین برده‌ایم.

سقائیان نژاد با تاکید بر اینکه تمام شهرها برنامه استراتژیک دارند، افزود: متاسفانه در قم هیچ برنامه استراتژیک نبوده و من در ابتدای حضور در قم اقدامات لازم در این زمینه را آغاز کردم تا بتوانیم با توجه به چشم‌انداز 20 ساله 1414 براساس نقشه راه حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به سندهای بالادستی هم چون طرح جامع شهر و برنامه 20 ساله، برنامه پنج ساله قم 1400 با تشکیل جلسات متعدد کارشناسی آماده شد.

شهردار قم با تاکید بر اینکه باید بدانیم برای آینده قم چه چشم اندازی داریم و می‌خواهیم به کجا برسیم، افزود: برای این منظور محورهای تصمیم‌گیری قم باید از این برنامه مطلع می‌شدند و در این زمینه حضرات آیات حسینی بوشهری، سعیدی و اعرافی همکاری خیلی خوبی کردند و مطالعات ما را بررسی و نظرات خود را اعلام کردند.

وی استفاده از نظرات نخبگان و علما در تدوین برنامه قم 1400 را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: نهایتاً برنامه پنج ساله شهرداری در 11 هدف، 38 استراتژی و 118 سیاست اجرایی تدوین شد و به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

شهردار قم بیان کرد: البته قریب به 449 برنامه نیز آماده شده که داخل آن پروژه‌ها و بودجه‌ها مشخص شده اما فعلاً راهبردها و مسائل استراتژیک تصویب شده و حرکتی را برای تدوین بودجه عملیاتی سال 96 براساس این برنامه آغاز کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه شهر قم جایگاهی بین‌المللی دارد افزود: رویکرد ما برای آینده قم به عنوان جهان‌شهر و پایه تمدنی ایران اسلامی است که در این زمینه نگاه بلندنظرانه‌ای مورد توجه بوده است.

سقائیان نژاد تصریح کرد: امروز قم با توجه به اسناد بالادستی و چشم انداز 20 ساله برنامه دارد و ما باید در این چارچوب برنامه‌ها و پروژه‌های خود را تدوین و به اجرا برسانیم و از این پس کسی نمی‌تواند خود به خود پروژه‌ها را سلیقه‌ای اجرایی کند.

وی با تاکید بر اینکه هر شهرداری در قم موظف است که فعالیت‌های خود را با سند قم 1400 منطبق کند بیان کرد: برنامه پنج ساله شهرداری به تصویب شورای شهر رسیده و اگر چه امکان تغییراتی جزئی بر حسب شرایط زمانی در آن وجود دارد اما تمام حرکت‌های شهری باید در چارچوب آن بوده و با نظارت شورای شهر صورت بگیرد.

شهردار قم خاطرنشان کرد: در این برنامه نگاه دقیقی به فعالیت‌ها و اهداف شده و می‌تواند بستری برای تدوین بودجه عملیاتی با شاخص اجرایی بالا در شهر و مدیریت منابع را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه پنج ساله شهرداری قائل به فرد نیست، بیان کرد: در سطح کلان تاکنون پنج برنامه اجرایی شده و در بسیاری از شاخص‌ها به طور کامل به اهداف خود نرسیده و انعطاف داشته و حتی برنامه پنج ساله، 6 ساله شده است و در برنامه شهرداری قم نیز امکان دارد در مراحل پیشبرد فعالیت‌ها براساس بودجه، منابع و طرح‌های تفصیلی نیاز به تغییراتی باشد که این کار با نظر شورای شهر صورت خواهد گرفت.

سقائیان نژاد با تاکید بر اینکه اهداف در برنامه قم 1400 قابل تغییر نیست افزود: برنامه‌ها و پروژه‌ها در برنامه شهرداری قابل انعطاف است و ضمانت اجرایی آن نظارت و نیاز به مصوبه شورای شهر است.

وی با تاکید بر اینکه امکان تحقق برنامه‌های شهری تا 95 درصد وجود دارد گفت: اما این برنامه‌ها در سطح کلان کشور گاها تا 50 درصد محقق می‌شود.

مصطفی ملایی عضو شورای اسلامی شهر قم نیز سند قم 1414 و قم 1400 را منطبق بر منویات رهبری، مراجع تقلید و علما دانست و اظهار کرد: شرایط فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و گردشگری قم در این سند دیده شده و تدوین آن نوید اقداماتی شایسته در حوزه شهری را می‌دهد.

وی جایگاه قم به عنوان مرکز فقاهت، حرم اهل بیت، ام‌القرای جهان تشیع و خاستگاه انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از ویژگی‌های برنامه پنج ساله راهبردی و عملیاتی شهرداری قم استفاده از نیروها و بدنه داخلی برای تدوین آن و همچنین هماهنگی و همکاری با نخبگان و مراکز اثرگذار و شاخص شهر است.

عضو شورای اسلامی شهر قم توجه به تکریم ارباب رجوع، شهروندمداری، اقتصاد مقاومتی، جهانشهر شیعی و... را از دیگر ویژگی‌های سند راهبری شهرداری عنوان و تصریح کرد: در این سند رویکرد تعاملی مورد توجه بوده و بسترهای خوبی را برای حرکت برنامه محور در آینده شهر قم را محقق خواهد کرد.

محسن رنجبر معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهردار قم با تاکید بر اینکه برنامه قم 1400 عملکرد شهرداری برای رسیدن به چشم انداز 20 ساله را منظم می‌کند اظهار کرد: این برنامه براساس اصول علمی و با توجه به توان داخلی، ظرفیت‌ها و امکانات شهر و نیازهای آینده تدوین شده و نگاه کلان در عین حال قابل دستیابی مد نظر بوده است.

وی افزایش مشارکت بخش خصوصی، روان و متعادل سازی عبور و مرور شهری، کاهش خطرپذیری و ارتقاء ایمنی شهر، بهره‌مندی از محیط و فضاهای شهری امن، توسعه شهر هوشمند، ترویج هویت فرهنگی، تاریخی و انقلابی شهر قم تحقق مدیریت اسلامی، سازماندهی کالبدی و بهبود سیما و منظر شهری، توسعه متوازن و متعادل تجهیزات و تاسیسات، و... جزو اهداف این برنامه دانست و افزود: شاخص‌هایی نیز برای ارزیابی تحقق پذیری فعالیت‌ها مشخص شده است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهردار قم با اشاره به تعیین هزار و 45 شاخص برای ارزیابی تحقق سیاست‌ها و اهداف برنامه پنج ساله راهبردی و عملیاتی شهرداری بیان کرد: برنامه با انعطاف قابل قبولی آماده شده تا در صورت نیاز بتوان برخی سیاست‌ها و برنامه‌ها را با نظر اعضای شورای شهر تغییر داد.

در هر حال به نظر می‌رسد اجرای این برنامه در شهر قم آغازی بر حرکت برنامه محور و آینده‌نگرانه در این شهر بوده و با توجه به اینکه شاخص‌های این برنامه قائل به فعالیت‌های شهرداری است، این نیاز احساس می‌شود که دیگر دستگاه‌های استان نیز باید برنامه‌هایی را با توجه به برنامه 20 ساله قم تدوین کنند تا بتوان در کنار هم آینده‌ای رو به جلو را برای شهر محقق کرد.
محمدرضا آقاباقری
ارسال نظرات