مدیر شبکه مستند سیما تاکید داشت: اگر فیلم‌ساز به جامعه و اطراف خودش از منظر دینی نگاه کند آن موقع به سراغ هر موضوعی که برود همان منظر دینی در آن ظهور خواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۷۶۷۳۱
|
۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، به نقل از ستاد خبری دهمین جشنواره فیلم کوتاه «رویش»، سلیم غفوری به چگونگی شکل‌گیری و ساخت یک فیلم دینی اشاره کرد و گفت: زمانی که از کلیتی مثل سینمای دینی صحبت می‌کنیم باید به منظر فیلم‌ساز توجه کنیم، حتی در پرداختن به موضوعی اجتماعی مثل ترک اعتیاد نیز می‌توان منظر دینی داشت؛ اینکه چگونه به مباحثی مثل اعتیاد و یا ترک اعتیاد بپردازیم، منظری است که فیلم دینی را شکل می‌دهد.

وی افزود: اگر فیلم‌ساز به جامعه و اطراف خودش از منظر دینی نگاه کند آن موقع به سراغ هر موضوعی که برود همان منظر دینی در آن ظهور خواهد کرد، یعنی اگر به سراغ مسائل اجتماعی هم برود می‌اندیشد که من به‌عنوان مسلمان وظیفه‌ام در مقابل جامعه چیست و چه کمکی برای رفع مشکلات می‌توانم انجام دهم؛ من اگر جامعه اسلامی پاک می‌خواهم هر مشکل و هر تضادی که با این جامعه پاک وجود دارد را باید حل کنم، اینجاست که منظر فیلم‌ساز مهم می‌شود و آن آموزه‌هایی که در فیلم‌سازی فراگرفته نقش‌آفرین می‌شود.

مدیر شبکه مستند سیما در پاسخ به این سؤال که اگر فیلم بر پایه نگرش، نگاه و منظر فیلم‌ساز ساخته می‌شود، آیا نیازی به حضور کارشناس دینی در فیلم‌های دینی وجود دارد یا نه، خاطرنشان کرد: فیلم دینی به این معنی نیست که باید کارشناس دینی در مقابل دوربین قرار گیرد و درباره آن موضوع صحبت کند، در بسیاری از فیلم‌ها کارشناس را نمی‌بینیم بلکه این کارگردان است که در پژوهش فیلم و شکل دادن به موضوعی که می‌خواهد به آن ورود پیدا کند، از نظرات کارشناس بهره می‌برد؛ نقش کارشناس، مشاوره و جهت‌دادن به فکر کارگردان است، در واقع این تسلط کارگردان است که ازآنچه کارشناس در اختیار او قرار می‌دهد بهره برد و درنهایت خودش به فیلم فرم و شکل دهد.

غفوری ادامه داد: باید دقت داشت آنچه کارشناس و عالم دینی می‌گوید تاریخ و اتفاقات تاریخی است، اینکه فیلم‌نامه‌نویس چگونه این محتوا و مطلب را تبدیل به درام و قصه بکند و آن مستند را در قالب یک قصه بیان کند، تبحر و توانمندی فیلم‌نامه‌نویس است.

وی در خصوص چگونگی روایت در یک مستند روایی و پرهیز از کلیشه‌محوری نیز خاطرنشان کرد: اساساً در روایت‌های تاریخی، صرف بیان و نقل آن موضوع اهمیت چندانی ندارد، مهم این است که ما چگونه این موضوع تاریخی را تبدیل به قصه کنیم، چون برای مخاطب آنچه جذاب است قصه‌گویی است، مخاطب از سینما و فیلم توقع قصه‌گویی دارد و اگر قصه‌گویی درست در نیاید مخاطب آن ارتباط لازم را برقرار نمی‌کند، در سینمای مستند هم همین‌طور است، کارگردان باید محتوا را تبدیل به قصه کند.

مدیر شبکه مستند سیما کارگردان را محوری‌ترین شخص در چگونگی ارائه مفاهیم دینی در یک فیلم مستند معرفی کرد و افزود: بخش زیادی از یک مستند به عملکرد کارگردان برمی‌گردد، در سینمای مستند نمی‌توان فیلم‌نامه را از قبل نوشت، بسیاری از نکته‌ها به صحنه موکول می‌شود و در آن لحظه کارگردان باید بیندیشد که در صحنه چه باید بکند و تصمیم بگیرد که واکنشش نسبت به کنش سوژه‌اش چه می‌تواند باشد.

غفوری که کارگردانی مستندهای موفق «عراق، سرزمین جنگ‌ها»، «آخرین فرزندان سومالی» و «کشمیر، بهشت فراموش‌شده» را در کارنامه خود دارد، در خصوص ورود نگاه‌های جدید فیلم‌سازان جوان به حوزه سینمای دینی گفت: قطعاً اینکه نگاه‌های نو و جذاب را وارد عرصه سینمای مستند بکنیم امر مثبتی است ولی اگر این فرم و ساختار جدید توأم با یک درایت و آگاهی نباشد همین نقطه مثبت می‌تواند به نقطه چالش‌زا و خطرناک تبدیل شود.

وی افزود: فیلم‌سازی که می‌خواهد در این حوزه فعالیت کند اولاً خودش باید به یک آگاهی و پختگی در موضوعی که به آن می‌پردازد رسیده باشد و دوما حتماً ازنظرات کارشناسان آن حوزه به‌عنوان مشاور و راهنما استفاده کند تا از موضوع منحرف نشود.

عضو هیات انتخاب نهمین جشنواره فیلم کوتاه «رویش» در ارتباط با فعالیت‌های جشنواره رویش در ایجاد فضای گفتمان سینمای دینی برای بروز و ظهور خلاقیت سینمایی در ارائه مفاهیم دینی گفت: نفس خلاقیت به خرج دادن چیز بدی نیست به شرطی که خلاقیت و ورود به برخی حیطه‌ها توأم با پختگی، شناخت، آگاهی و استفاده از باتجربه‌ها و کارشناسان این حوزه باشد، البته این فقط مربوط به مستند دینی نیست بلکه راجع به هر مستندی دارای اهمیت است.

غفوری در خصوص مواجهه فیلم‌سازان جوان با خطوط قرمز در پرداختن به مفاهیم دینی و نمایش برخی مسائل تأکید کرد: در بعضی مسائل ما خودمان برای خودمان خط قرمز قرار می‌دهیم چون من به‌عنوان یک فیلم‌ساز یا یک کارشناس تسلط بر موضوع ندارم و نمی‌توانم موضوع را آن‌طور که شایسته است پرداخت کنم و با بیان سینمایی به تصویر بکشم، می‌گویم این خط قرمز است؛ هر موضوعی را می‌توان با یک پژوهش درست و استفاده از نظر صاحب‌نظران آن عرصه به‌درستی به تصویر کشید.

وی تأکید کرد: گاهی حتی برای یک موضوع اجتماعی ممکن است به سه کارشناس نیاز باشد، یک کارشناس اجتماعی یک کارشناس دینی و یک کارشناس روان‌شناسی که فیلم‌ساز از فرایند و برآیند نظر این کارشناسان به یک نگاه نو و درست برسد؛ در واقع امر دین امری مجرد از فضای جامعه نیست که پرداختن به آن مشکل باشد.

مدیر شبکه مستند سیما در پایان گفت: من معتقدم دین جوهره زندگی ماست و باید در تمام شئون زندگی ساری و جاری باشد یعنی باید بتوانیم به موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و حتی تحولات جهانی از منظر دینی نگاه کنیم؛ دین جدا از حیات روزانه ما نیست، انسان مسلمان در تمام شئونات زندگی‌اش باید دینی زندگی کند، فیلم‌ساز مسلمان باید نماز خواندن، مسجد رفتن، روزه گرفتن و حج رفتن را ترویج کند و محور قرار بدهد و در کنار آن باید در کسب و معاش هم دین را نمایش دهد، باید در تعامل با جامعه خودش هم دین را تعریف کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها