خبرهای داغ:
در جريان برگزاري جلسه دهم از دور هفتم کارگروه مشورتي قزوين+20 شهرداري قزوين، موضوع اولويت حفظ و توسعه باغستان و فضاهاي سبز قزوين توسط اعضاء و نمايندگان باغداران قزوين به بحث و بررسي گذاشته شد.
کد خبر: ۸۷۷۷۰۱۸
|
۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، در دهمین جلسه از دور هفتم کارگروه مشورتي قزوين+20 و در ادامه مباحث جلسه اول، موضوع اولويت حفظ و توسعه باغات و فضاهاي سبز قزوين با حضور اعضاء در سالن مفاخر شهرداري قزوين بررسی شد.

بر اساس اين گزارش؛ در جلسه اول بررسي وضعيت باغستان سنتي قزوين در کارگروه قزوين+20، مباحثي همچون مشکل آب، امنیت، راه‌های دسترسی و معیشت باغداران توسط مدعوین مطرح و راه‌کارهاي حفظ و توسعه باغستان سنتي قزوين مورد ارزیابی قرار گرفت.

در اين گزارش آمده است؛ برای حفظ و توسعه باغستان سنتي قزوين می‌بایست حساسیت ویژه‌ای در سطح ملی ایجاد شود، چرا که احیای باغستان قزوین نه تنها برای مردم این شهر، بلکه باید برای مردم کشور مهم باشد.

در جريان برگزاري اين جلسه اعضاء کارگروه با بيان نقطه‌نظرات خود، راه‌کارهاي قابل حصول در حوزه حفظ و توسعه باغستان را مطرح کردند.

بر اساس اين گزارش؛ ضرورت آسیب شناسی باغستان، تشکیل کمیته‌های تخصصی باغستان به منظور پیگیری و بررسی مشکلات باغداران، مشکلات آب، بازبینی طرح جامع پایلوت باغستان، حفاظت از باغستان در برابر خطرات و حوادث و بررسی حق انتقال توسعه باغستان (TDR) از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

در اين نشست اعضاء کارگروه با اشاره به ضرورت نگاه علمی و تخصصی به مسئله آب باغستان، توجه ویژه به استفاده بهینه از آب موجود و جلوگیری از عوامل هدر رفت آب و امکان ایجاد تصفیه‌خانه در مناطق مشخص به منظور هدایت هدفمند پساب شهری به باغستان سنتی را زمینه رفع مشکل آبیاری باغات عنوان نمودند.

در گذشته از 000/000/8 متر مکعب آبی که به باغستان سنتی قزوین اختصاص داده می شد، از بخش اعظم آن در حال حاضر دریغ شده است و از میزان 5/2 میلیون مترمکعب آب خریداری شده از شرکت آبفا برای باغستان، دو سوم هزینه آن توسط سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین تأمین و یک سوم آن می‌بایست توسط باغداران پرداخت شود، که در وضعیت کنونی صاحبان باغات نسبت به پرداخت این هزینه رضایت خاطر ندارند.

در وضعیت کنونی بی‌آبی کشور و میزان تولید 120 میلیارد کیلوگرم محصولات کشاورزی در طول سال، تأمین آب مورد نیاز این حجم تولید قابل تأمل است. زیرا در بعضی از تولیدات محصولات کشاورزی جدا از منافع اقتصادی، به نوعی صادرات مجازی آب از کشور انجام می شود.

در حال حاضر با توجه به مصوبه هیأت دولت مبنی بر انتقال پساب به شمال شهر قزوین، ضرورت توجه ویژه شورای عالی باغات استان به ریاست استاندار محترم و رفع مشکلات باغداران قزوین احساس می شود.

از ديگر مباحث مطرح شده، توجه به 4 عنصر حیات بخش باغستان سنتی قزوین، یعنی: آب، راه، انگیزه و امنیت باغداران بود، که همه اعضاء موضوع ایجاد انگیزه را اولویت اصلی حفظ و احیای باغستان دانستند، چرا که حضور نسل جوان و تحصیل کرده از خانواده باغداران سنتی به این عرصه احساس می شود.

از جمله پيشنهادات این جلسه، اشاره به موضوع TDR با مضمون حق انتقال توسعه و  یکی از راه‌کارهای حفظ و توسعه باغستان سنتی قزوین بود.

در این طرح ضمن اشاره به اهمیت TDR به عنوان نمونه مهم توسعه در کشور‌های خارجی و یکی از راه‌کارهای مفید برای حفظ و توسعه باغستان سنتی قزوین، مواردی همچون: نگهداری میراث ملی و جهانی، ایجاد عدالت برای زمین‌های باغات و زمین‌های شهری، حفظ و توسعه گردشگری باغستان، نگهداری و حفظ بافت‌های تاریخی شهر، ایجاد مالکیت یکپارچه، تعیین و تکلیف مالکیت و نگهداری باغستان برای مالکین، از جمله فواید و مزایای اجرای موضوع حق انتقال توسعه عنوان شد.

از ديگر مسائل مطرح شده نگاه به باغستان سنتی قزوین از دید توسعه گردشگری و زمینه سازی ایجاد شغل و درآمد برای باغداران در این حوزه بود.

در ادامه اعضاء با اعلام اینکه باغستان سنتی قزوین به عنوان هویت و فرهنگ مردم شهر قزوین است، و علاوه بر اینکه محصولات باغستان سنتی قزوین در دنیا نمونه بوده و باغداری بخشی از فرهنگ هزاران ساله شهر قزوین است و مرگ باغستان موجب فراموش شدن فرهنگ‌ها و سنت‌ها می‌شود، به اجماع تأکید داشتند که اگر از احیای باغستان به فکر بازگشت این هویت به شهر هستیم، می‌بایست علاوه بر همت دوستداران باغستان، مسئولین دولتی استان نیز دست به دست باغداران برای رفع مشکلات و موانع موجود تلاش کنند.

 در گذشته باغستان سنتی قزوین علاوه بر منبع درآمد و امرار و معاش باغداران زمینه‌ساز توسعه شهر قزوین بوده است و این دارایی ارزشمند می‌بایست به سرمایه تبدیل شود.

در ادامه جلسه ضرورت پیگیری طرح پایلوت باغستان مطرح شد، طرحی که به پایلوت قرار دادن 20 هکتار از باغستان می‌پردازد و علاوه بر بهسازی راه‌های دسترسی و ایجاد امنیت به ایجاد راه‌ها و مسیر‌های جدید آبرسانی و ایجاد حریم به منظور حفظ باغستان کمک می‌کند.

از جمله مباحث مطروحه در جلسه، ضرورت توجه ویژه نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی به منظور مطالبه حقوق باغستان سنتی قزوین از دولت بود که مواردی همچون: اختصاص 250 میلیارد تومان بودجه برای حفظ و توسعه باغستان و تشویق ارگان‌های دولتی مرتبط با باغستان برای تخصیص بودجه و کمک مالی برای احیای این سرمایه ملی بود.

توجه ویژه به موضوع معیشت باغداران و تأمین آتیه آنان موضوع دیگر مذاکرات این جلسه بود، چرا که مشارکت مردم و باغداران مهمترین عامل توسعه است و  باغستان با حضور باغداران و متولیان آن معنا و مفهوم پیدا می‌کند و لازم است توجه به امنیت شغلی و ایجاد انگیزه‌های ادامه حیات باغستان مورد توجه قرار گیرد.

97 درصد علت آتش‌سوزی باغستان، عامل انسانی دارد

96 تا 97 درصد علت بروز آتش‌سوزی در باغستان‌های سنتی شهر قزوین عامل انسانی دارد. چرا که ورود مسافران عبوری، معتادین، از بین بردن علف‌های هرز توسط باغداران، از جمله عوامل آتش‌سوزی در باغات قزوین هستند.

همچنین اعضاء کارگروه از تلاش‌های سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین که با حداکثر امکانات موجود و با در نظر گرفتن مشکلات اطفای حریق باغستان، تمام تلاش خود را برای رفع خطر و جلوگیری از آسیب به این سرمایه ارزشمند نموده است، قدردانی نمودند.

گفتنی است سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با راه‌اندازی سامانه پیامکی و ارسال پیامک‌های آموزشی برای باغداران درخصوص حفظ و نگهداری باغستان اقدامات خوبی انجام داده است.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها