دل گوجه ها، آب می شود در هوای رب شدن

نبود امکانات براي صادرات محصولات، در كنار نبود تعاوني و اتاق بازرگانی در منطقه برای ارتباط با کشورهای همسایه، واحدهاي توليدي پارس آباد را با مشکل جدي مواجه کرده است.
کد خبر: ۸۷۷۷۵۳۹
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد به نقل از آران مغان، شهرستان پارس آباد مغان به‌عنوان قطب تولیدکننده گوجه‌فرنگی در استان اردبیل همواره با مشکلاتی همراه بوده بطوریکه کمبود صنایع تبدیلی و نبود زیرساخت های لازم برای صادرات موجب شده این محصول مهم در بازارهای این شهرستان به کمترین قیمت خریداری شود که این امر موجبات نارضایتی کشاورزان منطقه را بدنبال دارد.


از سویی عدم حمایت دولت و نبود برنامه ریزی مناسب برای صادرات هم باعث شده که واحدهای تولیدی شهرستان پارس آباد نیز همواره با مشکلات عدیده ای مواجه شوند که از جمله می توان به واحدهای تولیدی که در زمینه تولید رب گوجه فرنگی در این شهرستان فعالیت دارند، اشاره کرد.

 

در سال‌های گذشته به رغم تلاش‌های صورت گرفته برای رونق تولید، خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی و تأکید همه دستگاه‌های متولی امر بر توجه به فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی، هنوز تحقق نقش واقعی این بخش در اقتصاد کشور و به ویژه استان اردبیل با موانع بسیاری روبه رو است.

 

روشن نصیری یکی از صادر کنندگان نمونه در زمینه رب گوجه فرنگی شهرستان پارس آباد به خبرنگار آران مغان گفت: از سال 91 به مدت سه سال محصولات رب خود را به کشور آذربایجان صادر کرده و با اینکه خودش شرکت بازرگانی داشته و به عنوان صادر کننده نمونه هم انتخاب شده، اما از سال 93 به دلیل تاکید خريداران آذربايجان مبنی بر خرید رب بصورت "اسیپتیک" ، ديگر امکان صادرات این محصول برای شرکت ما مقدور نشد چرا که توان خرید دستگاه اسپتیک را نداشتیم که بتوانیم رب را اسپتیک کرده و صادر کنیم.

 

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان با مشکلات کمی روبرو نیستند و از تولید تا مصرف مشکلاتی بر سر راه آنها قرار دارد، افزود: در حال حاضر نبود امکانات صادراتی تجار و بازرگانان و نبود اتاق بازرگانی در منطقه برای ارتباط با کشورهای همسایه، ما را با مشکل روبرو کرده است به گونه ای که در نبود صادرات تنها قادر به فروش آن در داخل کشور از جمله مشهد، تبریز و تهران هستیم و اگر این استانها هم از ما درخواست محصول نکنند رب ما در انبار شرکت خاک می خورد.

 

نصیری گفت: در حال حاضر پارس آباد دارای شرایط بسیار خوبی برای صادرات محصولاتی از جمله مواد غذایی، لبنیات و محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه است اما بی برنامه گی دولت باعث شده، در چند قدمی منطقه مغان با وجود گمرک بیله سوار محصولات ما به جای صادرات به کشورهایی همچون آذربایجان، روسیه، گرجستان، قفقاز و ... سر از بازار دلالان دربیاورد.

 

مدیر واحدهای خدماتی شرکت شهرکهای صنعتی پارس آباد تصریح کرد: برای انتفاع کارخانه داران رب از این محصول، ایجاد بازار مستقیم برای فروش توسط واحد، فراهم شدن امکانات بسته‌بندی در کنار راه‌اندازی تشکل‌های فعال حوزه کشاورزی برای تبیین برنامه‌های راهبردی حائز اهمیت است. موضوعی که همچنان باعث شده دلالان، واحدهای تولیدی رب گوجه این منطقه را خریده و به نام برند شرکتهای مشهور جا زده و یا اینکه به شکل خرده فروشی محصول خود را بفروشیم.

 

نصیری ادامه داد: در حالی که منطقه ما قطب گوجه فرنگی بوده و با بهترین کیفیت رب تولید می شود، اما برخی سودجویان در موقع برداشت این محصول با اجاره کردن سوله هایی محصولات گوجه فرنگی این شهرستان را به بهانه ای خریداری کرده و این امر باعث شده واحدهای تولیدی رب شهرستان در خرید گوجه با مشکل مواجه شوند.

 

وی با اعلام اینکه تا کنون حمایتی از سوی مسوولان عایدشان نشده، ادامه داد: وجود صنایع تبدیلی در شهرستان تنها به سود کشاورزان نیست و در صورت وجود کارخانه‌های صنایع تبدیلی و حمایت در صادرات، بخش قابل توجهی از جوانان این منطقه نیز مشغول به کار می‌شوند.

 

نصیری با بیان اینکه تولیدکنندگان با مشکلات کمی روبرو نیستند و از تولید تا مصرف مشکلاتی بر سر راه آنها قرار دارد، گفت: در حال حاضر در برخی موارد نبود امکانات صادراتی تجار و بازرگانان این شهرستان را نیز با مشکل روبرو کرده است.

 

این کارخانه دار پارس آبادی، نبود تعاونی و اتحادیه را از جمله مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی بیان کرد و افزود: در صورت راه‌اندازی این قبیل تعاونی ها زمینه برای بالا بردن سطح آموزش‌ها، یکپارچگی بین کارخانه داران و فراهم کردن زمینه‌ها و فرصت‌های صادراتی به سایر استان‌ها ایجاد می‌شود.

 

در همین زمینه اکبر صمدی فرماندار شهرستان پارس آباد اظهار داشت: دولت براي فعال كردن واحدهاي توليدي راكد و ايجاد صنايع تبديلي تمام توان خود را بكار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه منطقه ما نیاز به ساخت کارخانجات صنایع تبدیلی دارد، گفت: ما از سرمایه‌گذاران در حوزه ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی پارس‌آباد حمایت می‌کنیم چرا که با توجه به ظرفیت‌های موجود در این بخش می‌توانیم شاهد توسعه و رونق کشاورزی در شهرستان باشیم.

 

رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان پارس آباد نیز در این زمینه با بیان اینکه سه کارخانه رب گوجه‌فرنگی در پارس آباد مشغول فعالیت است، به خبرنگار آران مغان گفت: این کارخانه ها بصورت فصلی به تولید رب گوجه‌فرنگی می‌پردازند.

 

بایرام معزز، حضور دلالان و سودجویان را یکی از مشکلات کارخانه داران و بازار گوجه فرنگی این شهرستان دانست و یادآور شد: این امر باعث شده 50 درصد از گوجه فرنگی خریداری شده توسط دلالان به خارج از شهرستان یا استان برده شود و چون گوجه فرنگی در حین برداشت قیمت ثابتی ندارد و نقدی توسط واسطه ها خریداری می شود از این حیث مشکلاتی را برای کارخانه هایی که در زمینه رب فعالیت دارند، می شود.

وی افزود: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی های معوقه و پرداخت نشدن تسهیلات بانكی از دیگر مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی این شهرستان مرزی است.

رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان پارس آباد در پاسخ به چرایی عدم صادرات محصولات تولیدی کارخانه داران این شهرستان نیز گفت: نبود برند و فله ای بودن محصولات برخی کارخانه های این شهرستان باعث شده که زمینه صادرات آنها ممکن نشود؛ چرا که صادرات بدون برند محصول ممنوع می باشد.

معزز همچنین از پیگیری براي راه اندازی تعاونی در شهرک صنعتی این شهرستان خبر داد.

 

شهرستان پارس آباد از جمله شهرستانهای مستعد کشاورزی و دامپروری است که سالانه ده‌ها هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می‌شود، اما گسترش و توسعه کشاورزی و دامی در این شهرستان به دلیل ضریب نفوذ پایین صنایع تبدیلی و تکمیلی نتوانسته است جایگاه خود را در کشور به‌ درستی پیدا کند که انتظار می‌رود مسئولان نسبت به حل این مشکلات اقدام موثر به عمل آورند تا شاهد پیشرفت منطقه باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار