انتخاب دونالد ترامپ برای بسیاری از مردم این پرسش پیش آمده که وی با توافق هسته‌ای و برجام و مسائل وابسته به آن مانند فروش هواپیما به ایران و البته قراردادها و توافق‌نامه‌های مرتبط با خودروسازی، چه خواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۷۷۵۹۷
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  روزنامه حامی دولت دنیای اقتصاد از بلاتکلیفی قراردادهای جدید خودرویی خبر داده است: با انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده آمریکا، برای بسیاری از مردم این پرسش پیش آمده که وی با توافق هسته‌ای و برجام و مسائل وابسته به آن مانند فروش هواپیما به ایران و البته قراردادها و توافق‌نامه‌های مرتبط با خودروسازی، چه خواهد کرد.ازآنجاکه برجام راه را برای همکاری‌های مشترک شرکت‌های خودروساز ایرانی باز کرد و خودروسازان خارجی نیز به اعتبار توافق هسته‌ای پای میز مذاکره با آنها نشستند، خیلی‌ها منتظرند تا ببینند واکنش رئیس‌جمهور جدید آمریکا به این ماجرا چیست.

 

نگرانی‌ها بیشتر از آن جهت است که ترامپ در برنامه‌های تبلیغاتی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، تا می‌توانست به توافق هسته‌ای و برجام تاخت و حتی ادعا کرد این سند بین‌المللی را پاره خواهد کرد.طبعا اگر میهمان جدید کاخ سفید بخواهد آن‌طور که وعده داده، عمل کرده و سند برجام را زیر پا بگذارد، این اتفاق کم و بیش بر حضور خودروسازان خارجی در ایران اثر خواهد گذاشت. نگرانی دیگر اینجاست که ترامپ حتی اگر برجام را نیز محترم بشمارد، ممکن است برای همسویی با جمهوری خواهان تندرو هم که شده، محدودیت‌هایی را برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران لحاظ کرده و دامنه این محدودیت‌ها به خودروسازان نیز کشیده شود....

 

نکته دیگر اما اینجاست که در حال حاضر برخی خودروسازان بزرگ دنیا در فکر حضور در ایران هستند، با این حال چون نمی‌دانند رئیس‌جمهور جدید آمریکا پس از ورود به کاخ سفید با برجام چه خواهد کرد، فعلا بلاتکلیف مانده‌اند.در کنار اینها البته برخی دیگر از خودروسازان دنیا که تنها قصد صادرات محصول به ایران را دارند نیز هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند و منتظرند تا ترامپ مواضع رسمی خود را در قبال برجام اعلام و آنگاه تصمیم نهایی را (برای فعالیت در بازار خودرو ایران) بگیرند...

 

اما جدای از خودروسازانی که قرارداد و توافق‌نامه با طرف‌های ایرانی امضا کرده‌اند و همچنین آنها که فقط قصد صادرات دارند، برخی دیگر از شرکت‌های خودروساز خارجی نیز در حال حاضر برای حضور در ایران بلاتکلیف و مردد هستند. به‌عبارت بهتر، اگرچه تمام خودروسازان خارجی که در پسابرجام با طرف‌های ایرانی قرارداد و توافق‌نامه امضا کرده‌اند، غیرآمریکایی هستند و طبعا تاثیری بر اقتصاد این کشور ندارند، با این حال لغو کردن یا نکردن برجام (از سوی ترامپ)، کم و بیش بر حضور برخی دیگر از خودروسازان در ایران اثر خواهد گذاشت.
 

این دسته از خودروسازان همان‌هایی هستند که فعلا منتظرند تا دوران ریاست‌جمهوری ترامپ آغاز و وی مواضع رسمی اش را در قبال برجام اعلام کند، تا آنگاه تصمیم به آمدن یا نیامدن به ایران بگیرند. از جمله این خودروسازان می‌توان به فولکس واگن، نیسان و فیات-کرایسلر اشاره کرد که هنوز تصمیم نهایی برای حضور در خودروسازی ایران نگرفته‌اند.
 

آن‌طور که زاوه می‌گوید: برخی از این شرکت‌ها مانند فیات و نیسان دارای منافع مستقیم در بازار آمریکا هستند؛ بنابراین ورودشان به ایران سخت و کند خواهد شد، اما نمی‌توان حضورشان را در کشور کاملا منتفی دانست. وی همچنین در مورد فولکس واگن نیز معتقد است که این شرکت با وجود منافع مستقیم در بازار آمریکا، در نهایت مجوز ورود به ایران را خواهد گرفت.

ارسال نظرات