خبرهای داغ:
برای التیام درد حسرت شرکت در پیاده روی اربعین حسینی، امسال مسئولان فرهنگی برنامه های مختلفی را در نظر گرفته اند و در روز اربعین نیز «جاماندگان اربعین» همانند چند سال اخیر می توانند با شرکت در پیاده روی از مسیرهای مشخص شده در تهران و شهر مقدس قم، از ثواب پیاده روی این روز برخوردار شوند.
کد خبر: ۸۷۷۷۶۷۰
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲

 

 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، از سال 92 کم کم استقبال عمومی به سمت پیاده روی اربعین بیشتر می شود و هر سال بیش از سال های قبل این اقبال بیشتر می شود و اکنون که نزدیک به فضای اربعین هستیم، موضوع مشترک در بین اکثر افراد جامعه در خصوص پیاده روی اربعین است، حال و هوای مردم بوی حضور در فضای کربلا گرفته است و همه در تکاپوی حرکتی بی نظیر که فقط یک بار در سال اتفاق می افتد قرار گرفته اند، در این میان فضای رسانه ها هم با پوشش خبری از ابتدای حرکت زائران از دورترین نقاط کشور و حتی کشورهای مجاور به سمت کربلا شورو هیجان این واقعه تاریخی را بیشتر  می کنند. 

اما یک عده هستند که فرصت و امکانات پیوستن به این خیل عظیم را نمی یابند مانند زنانی که فرزند خردسال دارند و یا افراد شاغلی که به هر دلیلی نمی توانند مرخصی بگیرند، افرادی که از نظر جسمی توانایی فیض بردن از این خیر کثیر را ندارند و یا هر دلیل دیگری در این زمینه دارند کسانی که در این چند سال به نام «جاماندگان اربعین» شهرت یافته اند و در این روزها حال و هوای جا مانده ها هیچ خوب نیست!

رهبر معظم انقلاب اثرگذارترین شخص در جا افتادن این واژه در ادبیات کسانی که به اربعین نرفته اند، است، ایشان در 9 آذرماه سال گذشته، در درس خارج فقه این دلتنگی را بیان کردند: «این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ ما هم از دور نگاه میکنیم به این حرکت، و غبطه میخوریم به حال آن کسانی که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند:گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم‌، بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی... جا دارد که امثال بنده که محرومیم از این‌جور حرکتها عرض بکنیم که «یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً».

خادم افتخاری موکب از راه دور

در سال گذشته ستاد ملی اربعین پیرو تقاضاهای فراوان بازدیدکنندگان از سایت اطلاع رسانی اربعین که به هر دلیلی توفیق حضور در حماسه عظیم پیاده روی اربعین را ندارند طرح 14 قدم به نیابت از جاماندگان در سایت پیاده روی اربعین به اجرا در آمد. امسال نیز طرح های مشابه دیگری برای جاماندگان در حال اجرا است که می توان به طرح «خادم نیابتی» اشاره کرد که در این طرح خادمان «حریم پاک» به مدت نیم ساعت به نام افرادی که نتوانستند در پیاده روی اربعین حسینی(ع) شرکت کنند، در نظافت مسیر پیاده روی نجف تا کربلا نائب خواهند شد.

همچنین کانال رسمی موکب مسجد مقدس جمکران نیز با قرار دادن امکان ارسال کمک هزینه نقدی به منظور پذیرایی از زوار، عنوان خادم افتخاری این موکب را به «جاماندگان پیاده روی اربعین» اهدا می کند.

بناست که بزرگترین قرائت دسته جمعی سوره مبارکه فجر در پیاده روی اربعین امسال برگزار شود و برای جاماندگان نیز پویش ملی «شوق وصال» در نظر گرفته شده که این افراد می توانند با قرائت سوره فجر و ارسال عدد 5 به همراه نام خود به سامانه 30008961 در این طرح شرکت کنند.

پیاده روی اربعین در ایران

از نظر مقام و منزلت حضرت عبدالعظیم(ع) روایتی از امام هادی(ع) وجود دارد که برخی شیعیان نزد ایشان رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید. رهبر معظم انقلاب نیز در مورد شخصیت حضرت عبد العظیم حسنی(ع) فرمودند: «ایشان مرد بسیار بزرگی هستند. مردم مقامات علمی این بزگوار را نمی دانند و تجلیل از حضرت عبد العظیم علیه السلام تجلیل از علم و جهاد و زهد تقوا است.»

در سیره علما هم تاکید بر زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) وارد است به طوری که آیت الله خوش وقت سفارش کردند: «امیدوارم همه ی شیعیان بخصوص اهالی محترم تهران و اطراف  قدر ایشان را بدانند و به زیارت ایشان مشرف شوند و اشتغال به دنیا مانع نشود که از زیارت محروم شوند.»

بر این اساس کسانی که نمی توانند به زیارت بروند با توجه به روایاتی که در خصوص شباهت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) به زیارت امام حسین(ع) و اهمیت بزرگداشت اربعین و همدردی با کاروان غمدیده اسرای کربلا بهترین جایگزین آن، زیارت ایشان است.

ملامحمدعلی مجتهد، معروف به مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی از علمای بنام تهران بود که در سخنرانی ای در خصوص پیاده روی مردم به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) گفته است: «قدیم مردم شاه عبدالعظیم پیاده می رفتند! آشیخ محمد حسین زاهد صبح های جمعه با شاگردهایش پیاده می‌رفت. عصر هم پیاده می آمد. من هم قدیم ها پیاده شاه عبد العظیم رفتم. قدیم ها کنار جاده جمعیتی پیاده می‌رفت.»

«جاماندگان حرم» می توانند با مراجعه با رفتن به زیارت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در روز اربعین دل خود را تسکین دهند و به همین منظور دو سال است که مردم به صورت خودجوش از مسیرهایی این پیاده روی را انجام می دهند و برای هماهنگی هرچه بهتر آن ها در تهران، مسیر هایی مشخص شده است و در میانه راه نیز موکب هایی در نظر گرفته شده و تمام امکانات در جهت شبیه سازی این فضا پیاده روی اربعین است.

یک سایت هم به نام «جامانده کربلا» تاسیس شده است که در صفحه اصلی آن نوشته شده : «می خواستم به کاروان زائران پیاده کربلا برسم تا با اهل بیت امام حسین علیه السلام همدردی کنم، اما »

ستاد مردمی رهروان اربعین حسینی تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) این سایت را مدیریت می کنند.

در شهر مقدس قم هم «حرم تا جمکران» بین الحرمین جاماندگان پیاده روی اربعین است که پس از قرائت زیارت اربعین در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می شود. دلباختگان اباعبدالله الحسین(ع) بعد از طی مسیری هفت کیلومتری از مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) برای عرض تسلیت این روز جانسوز به حضرت صاحب الامر(عج) خود را به مسجد مقدس جمکران رسانند.



ارسال نظرات