ذوالفقاری:

هیچ کدام از زائران ما در انفجار عراق صدمه ندیدند/ تردد به سمت مهران تا ۷۲ ساعت آینده متوقف شده

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: به دلیل ازدحام افراد غیرقانونی در مرز مهران تردد به سمت این مرز تا ۷۲ ساعت آینده متوقف است.
کد خبر: ۸۷۷۷۷۵۲
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳

به گزاش خبرگزاری بسیج، سردار ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری پیاده روی اربعین گفت: انفجاری که ساعتی پیش در عراق رخ داده در 80 کیلومتری کربلا بود در منطقه عین تمر که شمال غرب کربلا محسوب می شود.

 

وی افزود: این انفجار در یک خانه رخ داده در مسیر زائران نبوده و زائران ما خسارتی ندیدند در این انفجار 8 نفر از کشور عراق شهید شدند که نه شهدا و نه کسی که زخمی شدند جزو ایرانیان نبودند.

 

وی در خصوص آمار زائران ایرانی گفت: تا ساعت 24 دیشب یک میلیون و 384 هزار و 797 نفر از مرزهای کشور خارج و وارد خاک عراق شدند که بیشترین خروجی با 598 هزار نفر از مرز مهران صورت گرفته است.

 

معاون امنیتی وزارت کشور با اشاره به ایجاد اختلال در مرز مهران از ساعات اولیه صبح امروز گفت: از ساعات اولیه صبح امروز با تعدادی از افراد بدون ویزا در مرز مهران مواجه شدیم که حضور این افراد تردد رادر مرز با مشکل مواجه کرده است.

 

وی اضافه کرد: تعداد این افراد بین 3 تا 8 هزار نفر است که با این شرایط دستور داده شده که حرکت زائران از ایلام به سمت مهران و از خرم آباد به سمت مهران متوقف شود تا بتوانیم این افراد را از مرز مهران تخلیه کنیم.

 

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: خودروهای مورد نیاز برای تخلیه این افراد اعزام شدند که آنها را به شهرهای دورتر منتقل کنند.

 

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: حضور این افراد در مرز مهران اختلال شدیدی برای زائرانی که تردد قانونی دارند ایجاد کرده و در ضمن ما با سخت گیری های زیادی از طرف کشور عراق مواجه شدیم که به هیچ عنوان اجازه تردد این افراد را نخواهیم داد به شرکت های مسافربری و پایانه ها نیز اعلام شده که تا 72 ساعت ورود به مهران ممنوع خواهد بود و می توانند مسافران خود را از مرز چذابه و شلمچه به کشورعراق منتقل کنند.

 

وی یادآور شد: در کنار این مسائل زائرانی که در ایلام و مهران هستند در حسینه ها تکایا و مساجد فعلا اسکان داده شدند تا بتوانیم مرز را کامل تخلیه کنیم.

 

ذوالفقاری افزود: به هر قیمتی که امکان باشد از حضور این افراد جلوگیری خواهیم کرد چون باعث اختلال در حرکت زائران  شدند.

 

معاون امنیتی وزارت کشور ادامه داد: اگر این مشکلات برطرف نشود و ما نتوانیم افراد غیرقانونی در مرز مهران را تخلیه کنیم باید منتظر اتفاقات ناخواسته و بسته شدن این مرز باشیم.

 

وی خاطر نشان کرد: تاکنون مشکلی از لحاظ ترافیک، تغذیه و اسکان و کنترل گذرنامه زائران نداشتیم و تنها مشکل ما حضور افراد غیرقانونی در این مرز است.

 

ذوالفقاری در پاسخ به این که آیا این افراد از لایه های قبلی کنترل نشده بودند گفت: قرار بود تا چند مرحله تا رسیدن به مرز مهران کنترل های قانونی صورت بگیرد اما ملاحظاتی که به کار برده شد باعث شد این مشکلات ایجاد شود کشور عراق با این مشکلات کنار نخواهد آمد و تاکنون 36 نفر از هموطنانمان را دستگیر و زندانی کرده است.

 

معاون امنیتی وزارت کشور در مورد صدور ویزاها نیز گفت: تاکنون یک میلیون و 800 هزار ویزا برای اربعین صادر شده که پیش بینی ما این است که بالای دو میلیون و 200 هزار ویزا صادر شود و تا پایان روز جمعه نیز ویزاها صادر خواهند شد.

 

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط فیزیکی که از صبح امروز در مهران ایجاد کرده ایم افرادی که فاقد ویزا هستند نمی توانند در پشت گیت ها حضور پیدا کنند متاسفانه معطل شدن زیاد زائران در مرز مهران و تراکم بیش از حد زائران برای عبور از مرز باعث سواستفاده برخی افراد شده است.

 

ذوالفقاری اضافه کرد: تاکنون بالای 6 میلیارد تومان از اعتبارات وزارت کشور برای آماده سازی پارکینگ ها و فعالیت های زیرساختی مراسم اربعین هزینه شده و علاوه بر آن سایر سازمان ها و نهادها نیز کمک های لازم را به ستاد اربعین داشته اند که یک بخش کمک های مردمی و نزولات است که صرف اسکان و تغذیه می شود و بخش دیگر خدماتی است که توسط دستگاه ها و سازمان های مسئول انجام می گیرد.

 

معاون امنیتی وزارت کشور هم چنین با فعالیت ویژه شهرداری تهران در این ستاد گفت: شهرداری تهران و برخی از شهرداری های سایر استان نیز خدمات خوبی را به ستاد اربعین ارائه داده اند هم چنین سپاه، سازمان اوقاف و سایر سازمان ها نیز براساس ظرفیت های خودشان کمک های لازم را در بخش های مختلف داشته اند و در نهایت کار برمبنای کمیته 12 گانه صورت می گیرد اما متولی اصلی آن نیروی انتظامی است.

 

وی در خصوص بازه زمانی خدمات رسانی به زائران اربعین گفت: پیش بینی کرده بودیم از 15 صفر حرکت زائران به سمت عراق برای مراسم اربعین آغاز شود اما زائران ده روزتر از پیش بینی ها حرکت خود را آغاز کردند در نهایت تا ده روز بعد از اربعین این خدمات رسانی ادامه دارد.

 

ذوالفقاری در پاسخ به اینکه تاکنون مشکلاتی در این مسیر ایجاد شده است یا خیر گفت: همه کارها براساس برنامه ریزی ها پیش رفته و تنها مشکلاتی که ایجاد شد از حدود ظهر پنج شنبه تا ظهر جمعه کنترل سخت از طرف کشور عراق صورت گرفت که باعث ازدحام در مرزها شد و با تلاش زیاد و نامه نگاری ها توانستیم آن را به حالت عادی بازگردانیم مشکل دوم نیز حضور افراد فاقد ویزا در مرزهاست به خصوص مرز مهران که اساسی ترین کار ستاد اربعین این است که انتقال این افراد را انجام دهد.

 

معاون امنیتی وزارت کشور در خصوص تامین امنیت زائران نیز گفت: مسئولیت تامین امنیت به دست دولت عراق است و نیروهای مردمی عراق نیز در این زمینه با دولت همکاری می کنند که خوشبختانه مشکل خاصی زائران ما ندارند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا زائران مجاز به حضور در سامرا هستند گفت: بعد از وقوع حادثه ای که هفته قبل در سامرا به وجود آمد سازمان حج و زیارت تاکید کردیم که تا اطمینان کامل از امنیت زائران حق حضور در سامرا را ندارند و در این زمینه نیز توصیه های لازم را داشته باشیم اما امارها حکایت از آن دارد که حضور زائران ما در سامرا نسبت به سال قبل همین ایام سه برابر شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار