مائده محبی گفت: همه چیز بعد از رزمایش اردوگاه شروع شد. عقل و احساسم درگیر کشمکش عجیبی شده بودند. کاملا فهمیده بودم که چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است اما احساسم حاضر به پذیرش این مسئله نبود.
کد خبر: ۸۷۷۸۰۶۰
|
۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
به گزارش سرویس راهیان نورخبرگزاری بسیج،  راهیان نور سفری است برای بهتر دیدن و بهتر شنیدن، فرصتی است تا فارغ از تعلقات دنیوی با سیر در عالم روحانی همراه با شهدا قالب از تن خاکی جدا کنی و برای مدتی کوتاه با خدایت خلوت کنی.

در این سرزمین گویی شهدا نیز به اذن پروردگار به کمک خاکیان آمده‌اند تا فاصله دلشان را با معبود کوتاه کنند.
راهیان سفر عشق، در کوی عشاق با پرواز روح منتظرند تا جرعه‌ای از شهد معنویت را چشیده و با توشه‌ای پربار به خانه‌های خود برگردند.
مائده محبی، دانش‌آموزی است که پس از رفتن به اردوی راهیان نور و حضور در فضایی سرشار از معنویت با انتخاب چادر به عنوان پوشش اصلی وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شود.
وی که از این سفر با عنوان یکی از بهترین خاطرات که منشا تحولات بسیاری در زندگی‌اش شده، یاد می‌کند از تجربیات و حس درونی‌اش از انتخاب پوشش چادر می‌گوید؛

 برای اولین بار کی و با تشویق چه کسی عازم سفر اردوی راهیان نور شدید؟ 
اولین سالی که اردوی راهیان نور شرکت کردم سال دوم دبیرستان و به تشویق دبیر درس دفاعی بود.
 آیا هدف یا انگیزه خاصی از رفتن به این سفر داشتید؟
آن زمان هدفم از رفتن، گرفتن عکس و جمع‌آوری تعدادی مصاحبه برای ساخت وبلاگ بود که جایزه خوبی هم برای نفرات برتر تعیین شده بود؛ به همین دلیل چنان درگیر سوژه‌های مختلف عکاسی بودم که متاسفانه از آن سفر هیچ چیز نفهمیدم از سوی دیگر نتوانستم در مسابقه وبلاگ نویسی رتبه‌ای کسب کنم.

 چه شد که برای بار دوم عازم سفر راهیان نور شدید؟ 
سال بعد به لطف و عنایت خدا توفیق رفتن به اردوی راهیان نور برایم حاصل شد در آن سال به دلیل امتحانات نهایی هیچ یک از دوستانم حتی یک نفر هم با من همراه نشدند اما من با اراده‌ای قوی، تک و تنها با دانش‌آموزان سال پایین‌تر عازم سرزمین نور شدم.
البته بار دوم دلیل اصلیم برای رفتن، طلب شفای پدرم از شهدا بود اما از آنجایی که شهدا بسیار سخاوتمندند نه تنها پدرم، بلکه مرا نیز شفا دادند، شفا از بیماری مهلک بدحجابی البته شاید اغراق آمیز به نظر برسد اما به نظر من بدحجابی حاکی از نوعی خودکم‌بینی در فرد است.
 به نظر شما اردوی راهیان نور می‌تواند افرادی را که به لحاظ اعتقادی یا مذهبی ضعیف هستند دچار تحول کند؟ 
قطعا، دلیل صراحت بیانم در پاسخ به این سوال نیز خودم هستم چراکه با رفتن به اردوی راهیان نور بسیاری از مسائل برایم رنگ تازه‌ای به خود گرفت بنابراین نمی‌توانم منکر تاثیرگذاری این اردو باشم.
از سوی دیگر در اردوی راهیان نور خیلی از شبهات بدون نیاز به بیان دلایل فلسفی و منطقی و فقط با دگرگون شدن حال افراد برطرف می‌شود.
 به نظر شما برای افزایش میزان تاثیرگذاری اردوهای راهیان نور چه کاری باید کرد؟ 
معتقدم این شهدا هستند که انتخاب می‌کنند چه افرادی در چه مسیری قرار بگیرند اما حضور راویان دفاع مقدس هم در تاثیرگذاری و افزایش فضای معنوی راهیان نور بسیار موثر است.
از نظر من اگر زمان حضور در مناطق را افزایش دهند در ایجاد انس بیشتر دانش‌آموزان با شهدا نقش قابل توجهی خواهد داشت.
این که مجبور بودیم بعد از چندین ساعت پیمودن مسیر با اتوبوس، فقط 20 دقیقه در مناطق حضور داشته باشیم واقعا می‌تواند از جنبه معنوی اردو بکاهد.
 چه اتفاقی افتاد که شما تصمیم گرفتید چادری شوید؟ 
همه چیز بعد از رزمایش اردوگاه شروع شد. عقل و احساسم درگیر کشمکش عجیبی شده بودند. کاملا فهمیده بودم که چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است اما احساسم حاضر به پذیرش این مسئله نبود.
از این رو با دختردایی‌ام تماس گرفته و از او راهنمایی خواستم زیرا تنها کسی بود که با او در مورد موضوع حجاب اختلاف نظر داشتم زیرا چادری بود و مرا نیز همیشه به این موضوع ترغیب می‌کرد.
بعد از کلی صحبت و گفتن این که حالم دگرگون شده، شروع کردم به متقاعد کردنش که من نمی‌توانم چادری باشم زیرا ممکن است توجه خیلی دوستان و اطرافیانم را از دست بدهم و این که مرا امل خطاب کنند.

اما در نهایت من که تا شب قبل به دنبال انواع توجیهات برای متقاعد کردن خود و دختر داییم برای عدم انتخاب چادر بودم در شلمچه روی خاک‌های شلمچه نشسته بودم و به شهدا التماس می‌کردم که به من توان چادری شدن و چادری ماندن دهند.
حال غریبی داشتم به طوریکه به کل فراموش کرده بودم برای پدرم طلب شفا کنم.
کمی که آرام شدم دور تا دور منطقه قدم میزدم و از شهدا می‌خواستم که مهر سکوت به لب همه مخالفین انتخابم بزنند تا با حرفشان مرا نرنجانند.
در بازگشت از سفر، منتظر واکنش‌ اطرافیان و دوستان بودم اما در نهایت شگفتی کسانیکه حتی تصورشان را نمی‌کردم مرا تشویق کرده و انتخابم را تحسین می‌کردند.
از سویی دیگر در کمال ناباوری همه و بخصوص پزشکان، پدرم تنها با گذراندن یک دوره درمان بطور کامل بهبود پیدا کرد و من تمام اینها را مدیون شهدا هستم.
 لطفا در مورد ضرورت برگزاری اردوی راهبان نور و تاثیرگذاری آن بر قشر جوان و نوجوان در مقابله با تهاجمات فرهنگی و بدحجابی و کم رنگ شدن باورهای مذهبی توضیح دهید 
به نظرم لازم است که هرسال دلمان را خانه تکانی کنم و با رفتن به مناطق عملیاتی دفاع مقدس نرم افزار ایمانمان را به روز رسانی کنیم.

هرکسی برای زنده شدن ندای درونش باید سالی یکبار به اردوی راهیان نور برود زیرا ما انسان‌ها دچار روزمرگی می‌شویم و این اصلا خوب نیست به خصوص برای ما جوانان که در سنین حساسی از زندگی قرار داریم و اگر به سمت تله‌های تهاجم فرهنگی سوق پیدا کنیم، گریز از آنها بسیار دشوار است.
 کمبودها و کاستی‌های این سفر از نظر شما چه بود؟
پوشش دادن چنین کاروان بزرگی مسلما کاستی‌هایی دارد اما امسال به نسبت سال‌های پیش کیفیت غذاها و مکان استراحت بسیار بهتر بود.

در پایان اگر نکته خاصی است بفرمایید. 
اردوی راهیان نور می‌تواند ارزش‌های دینی و اعتقادی ما را تقویت کرده و به شکل گیری جامعه مهدوی کمک کند تا سربازان امام زمان(عج) را در دل خود پرورش دهد بنابراین با وجود همه سختی‌های راه، من به همه این سفر را پیشنهاد می‌کنم و امیدوارم شهدا نگاهشان را از هیچ یک از جوانان این مرز و بوم برندارند .
منبع: سايت کوله بار
ارسال نظرات