از افزایش حقوق 187 برابری پزشکان تا نبود دارو برای بیماران
زنگ خطر ورشکستگی طرح تحول نظام سلامت به صدا درآمده است ولی گویا هنوز بسیاری از مسئولین با صدای این زنگ در خواب خوش به سر می‌برند!
کد خبر: ۸۷۷۸۱۵۶
|
۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ هدف کلان طرح تحول نظام سلامت، مطابق فرموده رهبر معظم انقلاب که بیمار جز دغدغه بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد، رفع دغدغه‌های هزینه درمان مردم و بیماران است.

جمله‌ای که از سوی مسئولین به کرات تکرار شد؛ و با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت مسئولین دولت یازدهم بر طبل اجرای این طرح به عنوان مهمترین طرح‌های بهداشتی و درمانی کشور کوبیدند و اجرای این طرح را در راستای رفع دغدغه‌های مردم بیان داشتند طرحی که به اذعان خود مسئولین با همت دولت تدبیر و امید اجرایی شد.

طرح تحول سلامت برای کاهش هزینه از جیب مردم بود یا...

با اجرایی شدن طرح دریچه‌ای از امید و آروز بر مردم گشوده شد، هزینه‌های کمرشکن درمانی آن هم در شرایط بد اقتصادی که به واسطه تحریم‌ها بر خانواده‌های بیماران تحمیل شده بود تنفس را برایشان تنگ کرده و راه گلویشان را بسته بود امام زمانی که سخن از آغاز این طرح شد بارقه امید را در چشمان بیماران و خانواده‌ها می‌شد دید.

طرح تحول سلامت آمد تا هزینه‌های درمان را از جیب بیماران کم کند و امکانات بهداشتی و درمانی را به نحو عادلانه در کشور توزیع کند.

گویا این طرح نیز در زمان اجرا به انحراف رفته است و مدتی است که سخنانی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد و امروز مسئولین دولت یازدهم از کسری بودجه چند میلیاردی بیمه سلامت سخن می گویند و امید دارند تا با انتشار اوراق قرضه این مشکل را رفع سازند.

استقراض 8 هزار میلیارد تومانی دولت از مردم با انتشار اوراق قرضه شبه‌ربوی، استقراض سازمان تأمین اجتماعی از منابع بانک رفاه كارگران، افزایش فشار سهم سلامت در سبد هزینه‌های خانوار، افزایش تورم حوزه سلامت و ایجاد بیشترین تورم بخشی نسبت به سایر بخش‌ها را در پی خواهد داشت؛ و باید گفت که دیگر زنگ خطر ورشکستگی طرح تحول نظام سلامت به صدا درآمده است ولی گویا هنوز بسیاری از مسئولین با صدای این زنگ در خواب خوش به سر می‌برند!

مسائل امروز نظام سلامت جایی رسیده که اگر برای حل آن چاره‌اندیشی نشود، کشور را با فاجعه‌ای اقتصادی مواجه می‌سازد به طوری که نه توان اقتصادی ادامه روش غلط فعلی در طرح تحول سلامت برای دولت وجود داشته باشد و نه امکان اجتماعی اینکه این طرح ادامه پیدا نکند.

طرح تحول جیب پزشکان را پُر پول کرد

قائم مقام دبیر جامعه کارگری کشور در پنجمین کنگره خانه کارگری استان مرکزی ضمن تاکید بر اجرای غلط طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت آمد تا بغض متراکم پزشکان را بترکاند و آنان به حقوقشان دست پیدا کنند، این طرح با هدف کاهش پرداختی مردم، رشد خدمت‌رسانی، احیای پزشک خانواده، کاهش زیرمیزی‌ها و ... اجرایی شد، اما چرا این نتایج حاصل نشده است؟ چرا تاثیراتش ملموس نیست؟

صادقی تاکید کرد: این طرح ناکارآمدی خود را نشان داده اما چرا همچنان برای اجرای آن، مسئولین پافشاری می‌کنند جای تعجب است؟ در واقع اگر حذف یارانه‌ها مشکلات اقتصاد را حل کرد این طرح تحول هم موثر خواهد شد.

وی افزود: سیاست پوپولیستی منتقل شده از دولت قبل به وزیر بهداشت باعث می شود چرخ حوزه بهداشت و سلامت کشور به گل فرو برود، راهی را که غلط است چرا اصرار به اجرای آن داریم؛ ادغام سازمان تامین اجتماعی در نهایت مشکلات یک سال حوزه درمان را رفع می سازد ولو غیر، اما در آینده اعتراضات فراوان بازنشستگان شاهد خواهیم بود.

طرح تحول مرهم زخم بیماران یا سکوی قهرمانی؟

قائم مقام دبیر جامعه کارگری کشور خطاب به برخی مسئولین تصریح کرد: نباید برای اینکه خود را قدرتمند نشان دهید نظام را تضعیف نکنید؛ به واسطه این طرح حقوق پزشکان 187 برابر افزایش یافته و هر قدر هم بودجه به آن تخصیص دهیم باز هم کم است چراکه به مانند چاه بدون ته، هر میزان ثروت به آن اختصاص یابد همه را می‌بلعد و علتش هم این است که پزشکان سیر نمی‌شوند.

صادقی با تاکید بر مدیریت منابع طرح تحول سلامت گفت: اجرای این طرح اگر با مدیریت منابع همراه نباشد با شکست مواجه خواهد شد؛ اوراق قرض که دولت توزیع کرده شبه ربوی است که برای اقتصاد کشور به مانند سم است.

بیان این مطالب در واقع تصدیق این جمله است که پولی که دولت روحانی هر سال برای ثروتمندتر شدن پزشکان خرج می‌کند بیش از دو برابر پولی است که برای آبادانی کشور خرج کرده است.

این روزها که طرح ادغام بیمه‌های درمانی به مجلس رفته است حرف و حدیث‌هایی به گوش می‌رسد اینکه گویا اهداف پشت پرده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از موضوع تجمیع بیمه‌ها، جبران کسری بودجه وزارت بهداشت است. کسری بودجه طرحی که اداف علیه آن برای اقشار محروم جامعه آنگونه که بایسته و شایسته است تامین نشده است.

قصه دارو و نان

حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی نیز به مانند دیگر استان‌ها دچار چالش جدی شده است، چالشی که گریبان بیماران را نیز گرفته است. از کمبود مراکز درمانی تا عدم توزیع عادلانه دارو؛ تاجایی که شاید نبود دارو مهم‌ترین چالش پیش روی بیماران به ویژه بیماران صعب‌العلاج باشد، دارویی که به قیمت جان تمام شود.

عدم تحویل دارو از سوی داروسازان به مراکز درمانی استان مرکزی

دکتر حسن طاهراحمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان این استان گفت: مهمترین مشکلی که ما در حوزه سلامت با آن مواجه هستیم بدهی‌های دانشگاه است.

وی افزود: مشکلات دیگر در این حوزه فرسوده شدن بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی درمانی و کمبود تجهیزات است که همگی نشأت گرفته از کمبود منابع مالی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: به رغم عدم پرداخت مطالبات هشت ماهه پرسنل و پزشکان، همکارانم تلاش می کنند که با تمام کمی و کاستی‌ها از خدمت‌رسانی صادقانه کم نگذارند.

طاهراحمدی ادامه داد: دو هفته است به دلیل بدهی 150 میلیارد تومانی شرکت‌های دارویی از تحویل دارو خودداری می کنند و این در حالیست که طلب ما از بیمه‌ها 190 میلیارد تومان است.

داروسازان وام بی‌بهره به دولت نمی‌دهند

این سوال پیش می‌آید که اگر دیگر استان‌های کشور به این وضع دچار شوند آیا حلاوت «طرح تحول» به کام ملت تلخ نمی‌شود؟ آیا در امر درمان بیماران به ویژه بیماران صعب‌العلاج خللی وارد نمی‌شود؟ آیا در هر استان شاهد بازار سیاه فروش دارو نخواهیم بود؟

اواخر مهرماه نامه انجمن داروساران به وزیر رفاه اجتماعی در رسانه‌ها منتشر شد؛ و داروسازان اعلام کرده بودند که با توجه به مطالبات 7 ماهه خود از دولت، دیگر سرمایه‌ای برای ادامه طرح تحول نظام سلامت ندارند که بی‌بهره‌ به دولت وام بدهند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات