خبرهای داغ:
به بهانه روز کتاب و کتابخوانی

غذای فراموش شده!

جای بسی تعجب است بشر امروز در مورد غذای جسم همه جوره تلاش می‌کند، اما غذای روح را آن‌گونه که باید جدى نگرفته‌ است.
کد خبر: ۸۷۷۸۴۰۳
|
۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، با وجود این همه تکنولوژی‌های جدید مانند، گوشی‌های هوشمند، تلویزیون، سینما و اینترنت در عصر «انفجار اطلاعات» هیچ چیزی جای کتاب این یار مهربان را پر نمی‌کند. کتاب یک غذا و نوشیدنی بدون جایگزین برای روح است، چنانچه این نوشیدنی سالم و مقوّی باشد، روح آدمی را تقویت می‌کند؛ ولی چنانچه این غذا یا نوشیدنی روح مسموم، فاسد، گندیده و مضر، با رنگ‌ و لعاب خیلی خوب، هم که باشد روح آدمی را آلوده، بیمار و مشوش می‌کند. جای بسی تعجب است بشر امروز در مورد غذای جسم همه جوره تلاش می‌کند، اما غذای روح را آن‌گونه که باید جدى نگرفته‌ است.

البته بدون تعارف این سخن ابوالفضل بيهقي که می‌گوید: هيچ كتابي نيست كه به يك بار خواندن نيارزد؛ يا هر كتابي به يك بار خواندن مي‌ارزد؛ از جملاتی است که اگر کسی اهل مطالعه باشد آن را به راحتی نمی‌پذیرد، چرا که واقعاً برخی کتاب‌ها ارزش یکبار ورق زدن هم ندارند! اما برخی کتب مانند قرآن مجید، نهج‌البلاغه، مفاتیح‌الجنان، دیوان حافظ و امثال اینها با خواندن مکرر آنها طراوت روحی بیشتری نصیب انسان می‌شود. 

یک‌روز که به کتاب فروشی رفتم روی یک کتاب جمله تأمل‌برانگیزی نوشته بود آن جمله این بود: مسئله این نیست که خرید کتاب چقدر گران تمام شود، مسئله این است که اگر کتاب نخوانی چقدر برایت گران تمام می‌شود!؛ برای توضیح بیشتر عرض کنم، به طور نمونه حالا که پدر شدم بهتر می‌فهمم اگر کتاب‌های بیشتری خوانده بودم، راحت‌تر در برابر تقاضای پسرم که شب‌ها قبل از خواب می‌گوید: بابا یک قصه یا داستانی برایم بگو تا بروم بخوابم! پاسخگو باشم. درست فرمود رهبر عزیزم: «العلم سلطان» - علم، قدرت است - «من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه». یعنی مسئله، دو طرف دارد: اگر علم داشتید، می‌توانید سخن برتر را بگوئید، دست برتر را داشته باشید - «صال» یعنی این - اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه». پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت می‌کند؛ در سرنوشت شما دخالت می‌کند. (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه تهران، 13 بهمن‌ماه 1388.)

البته در کنار دغدغه و معضل گرانی کتاب، مشکل دیگر کتابخوان‌ها، کمبود جای مناسب برای کتاب‌ها در زندگی آپارتمان نشینی امروزه کاملا محسوس است. پس راه حل در اين ترافيك شديدِ توليد انبوه كتاب، برنامه‌ریزی، کشیدن نقشه و تدابير لازم در این عرصه است.

حرف آخر
رهبر معظم انقلاب فرمودند: لازم است که مردم را کتاب خوان بکنیم؛ اما از این واجب‏تر، آن است که استعداد نویسندگى را در بین مردم پیدا کنیم و تولید کتاب بکنیم.


حجت شعبانی


ارسال نظرات
آخرین اخبار