خبرهای داغ:
۲۵ آبان روز تجلی ایثار بود در لباس شهادت، روز حماسه آفرینی مردم در قاموس شهدا، روزی که مردم ندای “هل من ناصر ینصرنی” را لبیک گفتند و به احترام به نام عملیاتی که شهیدانش را تشییع می‌کردند، عاشورایی خود را به دامان فداکاری سپردند.
کد خبر: ۸۷۷۸۶۱۶
|
۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ آنان که دستی در دفتر تاریخ دارند مطلع‌اند که مردم اصفهان از سال‌های بسیار دور در دفاع از حریم اهل بیت و انقلاب و آرمان‌های خود همیشه پیشتاز بوده‌اند و این پیشتازی در برخی از روزها بیشتر نمایان شد؛ روزی مانند ۲۵ آبان ماه سال ۶۱٫

در این روز مردم حماسه‌ای آفریدند که با گذشت بیش از ۳۰ سال از تاریخ آن همچنان بر قوت خود باقی است و درخشندگی نام "روز حماسه ایثار” را برای مردم نصف جهان به ارمغان آورده است.

در این روز مردم این شهر با دلی که بیقرار اما همسو با عقاید و اهداف رزمندگان بود ۳۷۰ تن از شهدای عملیات محرم را بالای دست و سر خود بردند و به رسم ادب آنها را تا گلستان شهدا برای تدفین تشییع نمودند، و همین همسو بودن با ایثار شهدا سبب شد حضرت امام خمینی(ره) بفرمایند: "در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می‌کنید که چند روز پیش ۳۷۰ شهیدش را تشییع کردند. همین ملت شهید داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند.”

همچنین رهبر معظم انقلاب هم درباره نقش مردم این شهر در زمان‌های مختلف تاریخی سخن‌های بسیاری ایراد نموده‌اند و آن را نماد تجلی ایثار، فداکاری، پایبندی به اصول انقلاب و روحیه جهادی دانستند.

به جاست که برای درک اندک ذره‌ای از دریای معرفت شهروندان شهری که معروف است به شهید پروری، مروری بر عملیات محرم و به دنبال آن سالروز ۲۵ آبان ماه داشته باشیم.

بدون شک در عملیات محرم عمده بار جنگیدن بر دوش رزمندگان اصفهانی گذاشته شده بود که میتوان آن را یکی دیگر از علل موفقیت و سربلندی این شهر دانست که در پایان هم با دست یافتن به یکی از شهرهای عراق به نام زبیدات برگ زرینی بر دفتر خاطرات این شهر اضافه نمود.

اما این افتخار آفرینی تنها به اهداف عملیات خاتمه نیافت و مردم این شهر بار دیگر با فدا کردن جان بیش از ۷۰۰ نفر از رزمندگان خود و به دنبال آن هم فراهم آوردن اسباب مراسم تشییع و تدفین ۳۵۰ تن از این شهیدان در یک روز و مابقی شهدا در روزی دیگر  توسط گروه های خودجوش مردمی میزان برجستگی این افتخار آفرینی را دو چندان کردند.

بسیاری از رزمندگان صبح برای تشییع آمدند و عصر به جبهه اعزام شدند

۳۴ سال از آن واقعه می‌گذرد اما اگر باز هم قصد عزیمت به خیابان‌های شهر را کنید و از مردم درباره این روز سوال بپرسید با جواب‌های قابل توجهی روبرو خواهید شد.

پدر شهید عزیزاللهی با اشاره به حضور خود و فرزندش در این میدان امام(ره) به مناسبت تشییع شهدا به خبرنگار تسنیم گفت: آن روز میدان امام(ره) مملو از جمعیت بود و خیلی از خانواده‌های شهدا برای بدرقه شهیدان آمده بودند چه آنهایی که فرزندشان در میان شهدا بود و چه آنهایی که نبودند.

وی افزود: پسر من مهرداد نیز با اینکه ۱۵ سال سن داشت در عملیات محرم شرکت بود و از نزدیک شاهد شهادت دوستانش بود و به گفته خودش هرجور بود پس از عملیات خود را به اصفهان رساند تا بتواند در مراسم تشییع شهدا شرکت کند، البته بسیاری از همرزمان مهرداد در این وضعیت قرار داشتند، چه بسیار رزمندگانی صبح برای تشییع آمدند و عصر همان روز مجددا به جبهه اعزام شدند.

مادر شهید عزیزالهی نیز افزود: پسر من در آن روز برای مردم و خانواده‌هایی که به میدان آمده بودند صحبت می‌کرد و آنان را به صبر و آرامش دعوت می‌نمود درکنار این مسئله هم جوانان را تشویق به حضور در جبهه و حفظ کردن سنگر شهدا می‌کرد و از آنان می‌خواست در جبهه حضور یابند.

مرتضی آرسته نیز در ارتباط با تشییع شهدا در این روز گفت: روز ۲۵ آبان در اصفهان غوغا بود، تاکنون در اصفهان چنین مراسم تشییع شهدا به این شکل برگزار نشده بود اما نکته جالب این بود که از ساعت ۶ صبح مردم برای وداع با شهدا در این مراسم حضور یافتند.

این پیشگام انقلابی اصفهانی بیان کرد: در آن روز خیلی‌ها برای تشییع سومین فرزند شهید خود آمده بودند، برخی خانواده‌ها تنها یک فرزند داشتند که آن‌هم ۲۵ آبان تشییع می‌شد، ۲۵ آبان یک روز استثنائی در اصفهان بود.

حضور بی بدیل دانش آموزان در میان شهدای ۲۵ آبان

البته این نکته را نباید از قلم انداخت که در این روز از قشرهای مختلف جامعه شهدای بسیاری را تشییع کردند و اگر بخواهیم به گوشه کوچکی از آن اشاره کنیم می‌توان شهدایی را نام برد که تنها ۱۵ سال عمر کرده بودند؛ دبیرستان هاتف اصفهان از جمله دبیرستان‌های پسرانه‌ای بود که در آن روز بیش از دیگر اماکن تحصیلی افتخار آفرینی کرده بود.

در عملیات محرم تنها از این دبیرستان ۱۵ نفر از دانش آموزان به درجه شهادت نائل گشتند و در کنار ۳۷۰ شهیدی که در ۲۵ آبان ماه تشییع شدند قرار داشتند که این خود به تنهایی می‌تواند الگویی برای نوجوانان امروزی محسوب شود تا بیش از پیش هم سن و سال‌های گذشته خود را بشناسند.

انتشار اخبار غیر حقیقی توسط رسانه‌های خارجی پس از عملیات محرم

البته نباید از نقش رسانه را در نشان دادن همدلی مردم در این روز غفلت کرد؛ از آنجایی که تمام دنیا در جنگی نابرابر علیه ایران ایستاده بودند و در تلاش برای تخریب هرچه بیشتر روحیه جهادی مردم بودند تمامی اخباری که در شبکه‌های خارجی زبان پخش میشد مغایر با واقعیت بود اما رسانه‌های ایرانی و فارسی زبان به جد آنچه را که در واقع رخ داده بود به تصویر می‌کشیدند.

جالب‌تر اینکه پس از اجرای عملیات محرم و دستیابی ایرانیان به اهداف این عملیات، انعکاس رسانه‌های خارجی بیش از پیش تغییر کرد که از جمله آن می‌توان به اخبار انتشار یافته در زیر اشاره کرد:

رادیو آمریکا

مقامات ایرانی مدّعی شدند  که نیروهای ایرانی به پیروزی بزرگی نائل شده بودند و به کلیه هدف‌های خود دست یافته‌اند، اما  در اعلامیه منتشره از رادیو بغداد ادّعا شده که تلاش عبث ایرانی‌ها برای عبور از مرز خنثی شده است.(۱۲/۸/۱۳۶۱)

رادیو صدای آمریکا

افسران عراقی مدعی هستند که نیروهایشان منظم سازمان یافته و به خوبی مجهز هستند و اکنون که در خاک خود می‌جنگند، حتی یک متر آن را به ایران نخواهند داد. (۱۶/۸/۱۳۶۱ )

رادیو بی بی سی

علی رغم حضور تعدادی خبرنگار خارجی در ایران، هنوز یک گزارش مستقل برای تایید ادعاهای ضد و نقیض طرفین جنگ در دست نیست. (۱۸/۸/۱۳۶۱)

اما با این حال تعدادی از اخبار رسانه‌های پر بازدید جهانی نیز مجبور به انتشار واقعیت‌ها شدند؛ روزنامه گاردین با انتشار خبر پیروزی ایران نوشت: حملات شدید ایرانیان آن چنان شکاف بزرگی در خط دفاعی عراق به وجود آورده که نیروهای عراقی درمقیاس نزدیک خطوط مقدم شهرهای عراق، کوت و العماره، را ترک کرده و از صحنه نبرد گریخته‌اند.(۲۰/۸/۱۳۶۱)

به دنبال این اخبار از هم گسیخته و غیر واقع حضرت امام خمینی(ره) طی بیانیه‌ای می‌فرمایند: «صدام در هر جبهه‌ای که سیلی خورده است و در هر جبهه‌ای که شکست خورده است، دنبال او یک دسته از این عراقی‌های بیچاره را که تحت ظلم او هستند و دست و پا می‌زنند  از آنجا بیرون کرده است و یا به جبهه برده و با سلاح‌های دور زن خودش همه آن افراد شهرهای عربی نشین را که محترم هستند این‌ها را هدف قرار می‌دهد و یا به شهرهای ایران حمله می‌کند، این همان مسئله است. هر وقت شکست می‌خورد یک چنین قضیه‌ای است  الآن شکست فاحشی خورده است. منتظر باشید که باز اگر خدای ناخواسته بتواند او در شهرهای مرزی یک جنایتی بکند و دوستان منافقش هم در داخل و این برای این است که اذهان را از این شکست ( بلکه بتواند) منصرف کند.»

تمام این اخبار گوشه‌ای بود از نشان دادن قدرت رزمندگان در جبهه‌های دفاع مقدس، "محرم” عملیاتی بود که با رمز "یا زینب” آغاز شد و و رزمندگان توانستند به مدد یاری حسین(ع) در آن به پیروزی دست یابند و ۲۵ آبان ماه هم روزی بود که جوانان این شهر و مرز و بوم سنگ تمام گذاشتند و کبوتران خود را با شوری عظیم به آسمان سپردند.

۲۵ آبان روز تجلی ایثار بود در لباس شهادت، روز حماسه آفرینی مردم در قاموس شهدا، روزی که مردم ندای "هل من ناصر ینصرنی” را لبیک گفتند و به احترام به نام عملیاتی که شهیدانش را تشییع می‌کردند، عاشورایی خود را به دامان فداکاری سپردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها