گزارش

کمندان در کمند آب

عملیات اجرایی پروژه سد کمندان شهرستان ازنا در سال 83 رسماً آغاز شد.
کد خبر: ۸۷۷۸۶۶۷
|
۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان ،به نقل از ایسنا عملیات اجرایی پروژه سد کمندان شهرستان ازنا در سال 83 رسماً آغاز شد. هدف از احداثآن، تأمین آب کشاورزی و شرب شهرستان‌های ازنا و الیگودرز بوده که با سپری شدن بیش از 12 سال هنوز طلب مالکان اراضی(معارضان) حاشیه سد پرداخت نشده است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، آب‌گیری این سد تا خرداد 94 یکی از مصوبات سفر دولت یازدهم به استان بود که طبق آخرین وعده‌ها قرار است دو سال بعد از تاریخ مشخص شده در مصوبه، این کار اجرا شد اما مطالبات معارضان مهمترین مشکل کنونی این پروژه است.

با آب‌گیری این سد روستای "کمندان" به زیرآب می‌رود و ساکنان به اجبار باید به مکان دیگری کوچ کنند. بین 150 تا 200 خانوار در این روستا سکونت دارند که در حال حاضر بلاتکلیف هستند.

این بلاتکلیفی سبب شد که یکشنبه 23 آبان ماه برخی از اهالی این روستا مقابل مجلس شورای اسلامی تحصن کنند و خواستار استیفای حق‌شان شدند.

مالکان اراضی حاشیه سد طلب زیادی دارند

اسد عبدالهی فرماندار شهرستان ازنا در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: بخشی از اراضی خریداری شده اما هنوز به‌طور کامل طلب مالکان پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: با آبگیری سد، روستای حاشیه این پروژه به زیرآب می‌رود و باید خانه‌ها را تخلیه کنند اما هنوز تعیین‌تکلیف نشده است.

عبدالهی با اشاره به اینکه قول داده‌اند، خرداد 96 سد آب‌گیری شود، افزود: اهالی فعلاً در روستا ساکن بودهاما اعتراض آنان به زمان آب‌گیری سد است و خواستار مشخص شدن وضعیت خودشان هستند.

فرماندار ازنا با یادآوری اینکه سد کمندان پروژه‌ای ملی بوده، تصریح کرد: مهمترین مشکل این سد، تأمین نشدن اعتبار است و مالکان اراضی حاشیه سد طلب زیادی دارند.

مخالفت با مکان پیشنهادی برای جابه‌جایی روستا

علی‌امید سیفی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: تحصن اهالی روستای کمندان در جلوی مجلس شورای اسلامی به خاطر پرداخت مطالبات و خسارات وارده به اراضی کشاورزی آنان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید به اهالی روستای کمندان 25 میلیارد تومان بابت خسارت زمین‌های کشاورزی و جابه‌جایی روستا پرداخت شود که تاکنون فقطشش میلیارد تومان به آنان پرداخت شده است.

سیفی بیان کرد: چهارشنبه هفته جاری قرار است هیأتی از وزارت نیرو برای تعیین تکلیف این پروژه به کمندان سفر کنند.

این مسئول یادآور شد: اهالی روستای کمندان اصرار دارند که روستا به بالای دریاچه سد انتقال داده شود، اما به دلیل اینکه آب شرب مردم دو شهرستان ازنا و الیگودرز از این سد تأمین خواهد شد و به منظور جلوگیری از آلودگی آب ‌با فاضلاب انسانی و حیوانی با این مهم مخالفت کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار کرد: پیشنهاد ما جابه‌جایی این روستا به دو کیلومتر پایین‌دست سد است اما اهالی با آن مخالفت کرده‌اند و هنوز به‌طور قطع مکان جابه‌جایی مشخص نشده است.

ساکنان روستا دو خواسته‌ی مهم دارند

مجید کیان‌پور نماینده مردم دورود و ازنادر مجلس درباره تجمع اهالی روستای کمندان ازنا مقابل مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: در جریان این کار نبودم اما صبح روز یکشنبه 23 با بنده که وکیل آنان هستم، تماس گرفتند و به عنوان وظیفه به نزد ایشان رفتم.

وی ادامه داد: آنان دو خواسته‌ی مهم دارند؛ یکی اینکه مطالبات بابت تملک اراضی و منازل و همچنین خواستار جابه‌جایی روستا و اجرای وظایف دستگاه‌های خدمات‌رسان در این زمینه هستند.

کیان‌پور تأکید کرد: خیلی با احترام و حرمت رفتار کردند و نزدیک به 12 سال دنبال حق خودشان هستند و بنده به‌عنوان "وکیل" برای رسیدن به حق‌شان پیگیری می‌کنم.

نماینده مردم دورود و ازنا یادآور شد: همان روز با وزیر نیرو و چند مسئول دیگر کشوری و همچنین استاندار لرستان صحبت کردم که برای احقاق حق اهالی روستای کمندان ازنا قول مساعد داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هفته آینده بنده به اتفاق مدیران ذیربط به منطقه می‌رویم و در بحث مطالبات مردم و سریع‌تر به بهره‌برداری رسیدن سد،پیگیری و تلاش می‌کنیم و اولویت با پرداخت مطالبات مردم است.

کیان‌پور اظهار کرد: با بهره‌برداری از سد کمندان حدود 7700 هکتار از اراضی پایین‌دست آن سیراب می‌شود و در بخش کشاورزی تحولی شگرف به‌وجود می‌آید.

به گزارش ایسنا، وجود سد برای هر منطقه‌ مزیت‌های فراوانی دارد اما ساکنان روستای کمندان، در کمند "طلب و جابه‌جایی روستا و رفتن زیر آب" گرفتار هستند و با توجه به فاصله زمانی اندک تا خرداد 96 همچنان بلاتکلیف هستند.

 
انتهای خبر/ز

ارسال نظرات