اهمیت خانه های بهداشت در تأمین سلامت روستانشینان

خانه‏ های بهداشت نخستین و محیطی ‏ترین واحد روستائی ارائه خدمت در نظام شبکه‏های بهداشتی درمانی کشور به شمار می‏روند و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‏ها و صیانت از سلامت مردم را به عهده دارند.
کد خبر: ۸۷۷۸۶۹۷
|
۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی به نقل از گرمی مغان به عنوان یکی از شهرستان های محروم استان اردبیل از لحاظ شاخص های بهداشتی نیازمند توجه دوچندان مقامات استانی و کشوری است. از سوی دیگر وجود ۳۰۰ روستا در این شهرستان و لزوم کنترل سلامت و بهداشت عمومی در جواع روستایی، تقویت خانه های بهداشت ضروری به نظر می رسد.

خانه‏ های بهداشت نخستین و محیطی ‏ترین واحد روستائی ارائه خدمت در نظام شبکه‏های بهداشتی درمانی کشور به شمار می‏روند و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‏ها و صیانت از سلامت مردم را به عهده دارند. هر خانه بهداشت بسته به شرایط جغرافیایی یک یا چند روستا را تحت پوشش خود دارد و ارتقای‌ شاخص ‏‌های‌ بهداشتی‌ کشور به ویژه در روستاها مرهون فعالیت‏های آن‏هاست.
نبود پزشک تمام وقت در روستاها پرجمعیت، کمبود دارو و کاستی های خانه های بهداشت از جمله مشکلاتی است که روستانشینان مغانی را می رنجاند. علاوه بر آن نبود امکانات زیربنایی همچون آب و برق در برخی از خانه های بهداشت نیز مشکلات را دوچندان کرده و لازم است رسیدگی شود.

دستگاه ها برای ارتقای سلامت همکاری لازم را داشته باشند
فرماندار شهرستان گرمی در این زمینه به همشهری گفت: نقش خانه های بهداشت روستایی در تامین سلامت روستانشینان لازمه پیشرفت و توسعه متوازن جامعه است.
«میرعلی رحیمی زاد» با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد جمعیت گرمی را خانوارهای روستایی تشکیل می دهند، اظهار کرد: تأمین امکانات اولیه و دارو در روستاها، اطلاع از وضعیت بهداشت روانی و جسمی، تامین غذا و آب سالم و دفع فضولات در روستا ها از وظایف خانه های بهداشت است که باید به آن عمل شود.
وی خانه بهداشت را نبض سلامتی در جامعه روستایی دانست و گفت: نظام های سلامت، مسئولیت حیاتی و مداومی نسبت به تمام افراد یک جامعه در تمام دوره زندگی شان دارند و از این رو آموزش خانواده های روستایی در زمینه رعایت بهداشت و برگزاری دوره های آموزشی برای آنان بسیار مهم و حائز اهمیت است.
رئیس شورای اداری شهرستان گرمی تأمین سلامت مردم را اولویت اصلی دولت دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه خانه های بهداشت روستایی نقش تعیین کننده ای در تامین سلامت مردم دارند، نباید در تأمین امکانات اساسی همچون آب، برق، گاز و تلفن کوتاهی دیده شود.
رحیمی زاد تأمین اینترنت خانه های بهداشت برای اتصال به سامانه سیب را ضروری دانست و افزود: با توجه به اهمیت ارتباط آنلاین خانه های بهداشت و ایجاد نظام یکپارچه بهداشتی، لازم است شرکت مخابرات نسبت به تأمین زیرساخت اینترنت پرسرعت در خانه های بهداشت اقدام کند.

Image result for ‫رحیمی زاد فرماندار گرمی‬‎

بهبود وضعیت بهداشتی روستاها با فعالیت خانه های بهداشت
معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان گرمی گفت: افزایش فعالیت خانه های بهداشت در چند سال اخیر منجر به کاهش آمار بیماری و مشکلات بهداشتی در جامعه روستایی شهرستان شده است.
«امیر قاسمیان» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: نظارت بر تهیه آب آشامیدنی سالم، بهداشت افراد، نظافت عمومی و کنترل دفع پسماندها در خارج از روستاها توسط خانه های بهداشت باعث ایجاد شرایط مساعدتر و تحول اساسی به لحاظ بهداشت عمومی در روستاها شده است.
وی در تشریح وظایف خانه های بهداشت روستایی گفت: سر شماری سالانه و ثبت اطلاعات مانند وقایع حیاتی، آموزش بهداشت، مشارکت جامعه در سلامت، مراقبت از زنان باردار و مراقبت از کودکان و تنظیم خانواده، آموزش و مراقبت تغذیه ای از عمده ترین این وظایف است.
وی با بیان اینکه اطلاع کلی از وضعیت افراد ساکن در روستاها از وظایف خانه های بهداشت است، تصریح کرد: از دیگر وظایف این واحدها را می توان به مراقبت از دانش آموزان و بهداشت مدارس، بهداشت دهان و دندان، ایمن سازی، نظارت بر موازین بهداشت حرفه ای، بهسازی محیط، بیماریابی، کمکهای اولیه درمانی و پیگیری نام برد.
معاون امور بهداشتی شبکه بهداشت و درمان مغان از پوشش ۹۴ درصدی پزشک در خانه بهداشت شهرستان خبر داد و افزود: با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت که از ثمره دولت تدبیر و امید بود، خدمات قابل توجهی در حوزه درمان و بهداشت به مردم در کل شهرستان و علی الخصوص روستاها داده شده است.

Image result for ‫امیر قاسمیان گرمی‬‎

خدمات آنلاین و با کیفیت در سامانه سیب
معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت گرمی مغان گفت: سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) یکی از بهترین مزایای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت و جامعه روستایی است که در این برنامه کلیه گروه های سنی با توجه به مقتضیات سن و جنس از خدمات با کیفیت بهره مند می شوند.
قاسمیان ارائه خدامت بهداشتی مطلوب به مراجعه کنندگان را علت اصلی راه اندازی برنامه سیب است، اظهار کرد: برنامه سیب یکی از شاهکارهای وزارت بهداشت در جهت در طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت است که خدمات آنلاین و باکیفیت مهمترین ثمره و نتیجه آن است.
این مقام مسئول در تشریح سایر مزایای این سامانه گفت: افزایش کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده به ارباب رجوع، ایجاد فرهنگ توجه و اهمیت به سلامتی با توجه به مقتضیات هر سن و سالی در بین مردم و مراقبت اکتیو و شناسایی بسیاری از بیماری هایی مثل دیابت و فشار خون و موارد مشابه که سالانه به صورت خاموش جان هزاران نفر از مردم کشور را می گیرند، از مزایای این سامانه است.
وی با بیان اینکه این طرح از قابلیت ها و ظرفیت های فراوانی برخوردار است، تصریح کرد: دسترسی لحظه ای به آمارهای کلی جمعیتی و شاخص های سلامتی به تفکیک گروه های سنی و جنسی جهت برنامه ریزی در بخش های مختلف و اطلاعات کاملی از بیماری‌ ها، سوابق جراحی، واکسیناسیون و بیماری ‌های مزمن از دیگر مزایای سامانه سیب است.
قاسمیان تأمین امکانات خانه بهداشت برای ارائه خدمات مطلوب به روستائیان را ضروری دانست و افزود: خدمات آنلاین بهداشتی نیازمند زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی در هر جای کشور است که با توجه به مشکلات زیرساختی فراوان در شهرستان در اتصال به اینترنت این ممکن ایجاد نشده است.

 


ارسال نظرات
آخرین اخبار