فرماندار اراک با بیان اینکه نان یکی از اولویت های اساسی مردم است گفت: باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب مصرف نات سبوس دار که سالم وغنی از مواد مغذی است انجام شود.
کد خبر: ۸۷۷۸۷۴۴
|
۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حسین بختیاری ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی کلانشهر اراک با اشاره به ضرورت استفاده آرد سبوس‌دار در برنامه غذای روزانه افراد جامعه گفت: متاسفانه فرهنگی که امروز در جامعه شاهد هستیم عدم استفاده نان سبوس دار از سوی افراد جامعه است چراکه کمتر کسی به سراغ نان تیره رنگ دارای سبوس و فیبر می‌رود.

وی افزود: افراد باید بدانند که نان سبوس دار یک نان خوب و سالم است البته به شرط اینکه شرایط عمل آوری خمیر آن رعایت شود.

فرماندار اراک تصریح کرد: سفیدی نان دلیل بر کیفیت نان نیست در حالیکه این باور غلط که به دلیل ناآگاهی افراد است روز به روز سلامتی افراد را تهدید می‌کند.

بختیاری خاطرنشان کرد: نان سنگک بهترین نان برای استفاده روزانه افراد جامعه است چرا که سبوس بسیار بالایی دارد اما امروز حتی در این نوع نان هم شاهد سبوس لازم نیستیم.

وی با استفاده از منفعت طلبی برخی از سودجویان از سبوس گفت: امروزه کارخانه‌ها سبوس زیادی خریداری می‌کنند چراکه ارزش ریالی و منافع اقتصادی بالایی برای آنها دارد.

فرماندار اراک با اشاره به عدم رعایت میزان سبوس در آرد نانوایی‌ها گفت: اگر نانوایان شرایط و قواعد لازم را نسبت به کیفیت و کمیت نان رعایت نکنند طبق قانون ماده ۱۱ تعزیرات با آنها برخورد خواهد شد.

بختیاری ادامه داد: یکی از بندهای ابلاغی مقام معظم رهبری برای بهینه سازی نان در جامعه استفاده از روش تجربه شده و موفق برای تولید نان خوب و مرغوب برای جامعه است و نه تقلید از فرهنگ غرب و تحمیل هزینه میلیونی به نانوایی‌ها.

وی افزود: براساس بررسی های انجام شده نان هرچه تیره تر باشد غنی تر و هرچه روشن‌تر باشد از نظر سبوس و فیبر و دیگر ویتامین‌ها فقیرتر است. اگر این فرهنگ در جامعه ما نهادینه شود هرگز کسی سراغ نان سفید نمی رود.

تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های هوشمند کنترل آبیاری

فرماندار اراک با اشاره به مصرف بهینه آب در استان گفت: برای جلوگیری از به هدر رفتن آب در زمین‌های کشاورزی سیستم هوشمند کنترل آب زیرزمینی را طراحی کرده اند، بر اساس این سیستم مقرر شده کشاورزانی که چاه های عمیق زیرزمینی دارند براساس ساعت تنظیم شده از آب استفاده کنند و در صورت اتمام ساعت تنظیم شده دستگاه به شکل خودکار قطع می شود.

بختیاری با اشاره به اینکه نحوه آبیاری در استان مطلوب نیست، گفت: هیچ یک از شیوه‌های آبیاری در بخش کشاورزی این کلانشهر مطلوب نیست چون قسمت عظیمی از آب بخار می‌شود و هدر می رود.

وی با تاکید بر نقش فرهنگ سازی از طریق رسانه ها افزود: آبیاری قطره‌ای بهترین شیوه برای زمین های کشاورزی است وقتی سفره‌های زیرزمینی افت پیدا می‌کند به همان میزان هم زمین نشست پیدا می‌کند و به دلیل عدم جذب بارش‌ها توسط زمین شاهد به وجود آمدن سیلاب خواهیم بود که در نتیجه خسارت‌های بالایی به کشاورزان می رساند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات