خبرهای داغ:
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: برخی با زیرپاگذاشتن احکام اسلامی به دنبال تداوم ریاست خود هستند، باید هدف اصلی زندگی برای انسان مشخص شود تا پس از آن هم مصلحت و مفسده برای او تعیین شود.
کد خبر: ۸۷۷۸۸۹۰
|
۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به راه رسیدن به سعادت ابدی اظهار کرد: سعادت ابدی از آن‌ کسانی است که از برتری‌طلبی و فساد پرهیز کنند، انسان‌ها هر کاری را با خیر و شر آن می‌سنجند، اگر آن کار نتیجه خوبی برایشان داشت، می‌گویند مصلحت است وگرنه می‌گویند که فساد است.

وی ادامه داد: زندگی اجتماعی انسان هم هدفی دارد، برای اینکه مفهوم فساد یک کار را درک کنیم، باید آن را نسبت به هدفش بسنجیم، اگر نتیجه درستی بر کاری مترتب می‌شود، بگوییم آن کار صلاح است وگرنه بگوییم که آن کار فساد است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: گاهی کاری در جامعه مفسده به دنبال دارد، اما باید آن را انجام داد، به عنوان مثال فردی قتل عمدی را انجام می‌دهد، این فرد را باید براساس حکم اسلام قصاص کرد، حتی اگر او از روی عصبانیت قتل انجام داده باشد، به علت جنایتش مجازات می‌شود، قصاص ممکن است که زندگی خانواده فرد قاتل را به تباهی بکشد، اما کسی به این مسئله توجه نمی‌کند و فرد قاتل مجازات می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به دلیل ایجاد حکومت‌ها در جامعه اسلامی اظهار کرد: ممکن است که یک کاری هم مصلحت و هم مفسده داشته باشد، یکی از دلایل وجود حکومت این است که حکومت مصلحت و مفسده یک کار را بسنجد، تصمیم گیری در این خصوص سخت است و یک فرد باتقوا باید در رأس حکومت باشد تا مورد تأثیر هوای نفس تصمیم گیری نکند.

وی ادامه داد: زمانی که یک کاری هم مصلحت و هم مفسده داشته باشد، باید بررسی شود که کدام از یک از آن‌ها بر دیگری اولویت دارد، اسلام می‌گوید که یک دختر 9 ساله باید روزه بگیرد، اما بسیاری از افراد می‌گویند که روزه گرفتن برای چنین دختری ضرر دارد، اما برخی دیگر هم گفتند که ما هم در این سنین روزه گرفتیم و اتفاقی نیفتاد، این مسئله موجب اختلاف در میان مردم می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یک سؤال در مسائل اجتماعی این است که در زندگی باید به دنبال چه چیزی باشیم، بینش بیشتر مردم این است که باید به دنبال مادیات و منافع خود باشند، تشخیص مفسده و مصلحت بستگی به بینش انسان دارد که به دنبال چه چیزی باشد، از قدیم بین مردم در این مسئله اختلاف وجود داشت.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تفاوت بینش مردم در خصوص کار خیر گفت: وقتی انسان کاری را به نسبت به یک هدف مطلوب می‌سنجد، مصلحت و مفسده آن کار برای او مشخص می‌شود، اما مطلوب بین افراد مختلف است، فرعونیان به دنبال زندگی مادی بودند و مصلحت برای آن‌ها انجام هر کاری برای رسیدن به مادیات بود.

وی ادامه داد: فرعونیان حضرت موسی را مسخره می‌کردند که با یک چوبدستی پیش فرعون آمده است، این در حالی بود که دستگاه فرعون، بسیار باشکوه بود، خداوند می‌گوید که فرعون فاسد بود، اما فرعونیان کار حضرت موسی را فساد می‌دانستند، در زمان رسول اکرم(ص) هم چنین مسائلی مطرح شد. 

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: قرآن می‌گوید یک دسته ادعای ایمان به خدا و روز قیامت دارند، اما دروغ می‌گویند، آن‌ها به دنبال فریب مؤمنین هستند، اگر به آن‌ها بگویید که در زمین فساد نکنید، می‌گویند ما اصلاح‌گر هستیم، خداوند می‌گوید خود این افراد مفسد هستند، اما درک نمی‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به راه تشخیص مصلحت در زندگی اظهار کرد: برای شناخت مصلحت و مفسده دو راه داریم، نخستین راه عقل است که در اختیار همه انسان‌ها است، اما اگر در جایی عقل نارسا بود، در آنجا پیامبران به کمک انسان می‌آیند.

وی ادامه داد: انسان‌ها به صورت عادی خیر و شر را در منافع دنیا می‌دانند، برای همین برخی نمی‌توانند شهادت را درک کنند، البته هیچ عاقلی حیات خودش را به خطر نمی‌اندازد، مگر بداند که یک چیزی بهتر از زندگی دنیا گیر او می‌آید، تا زمانی که نفهمیم کمال واقعی چه چیزی است و به چه دلیل خلق شدیم، مصلحت و مفسده حقیقی را نمی‌توانیم تعیین کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند که سفارت آمریکا در ایران دایر شود تا رونق اقتصادی در کشورمان ایجاد شود، چون مصلحت است، برخی با زیرپاگذاشتن احکام اسلامی به دنبال تداوم ریاست خود هستند، باید هدف اصلی زندگی برای انسان مشخص شود تا پس از آن هم مصلحت و مفسده برای او تعیین شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها