در گفتگوی با «بسیج» با عضو شورای مرکزی بسیج مهندسین بررسی شد؛

ویژگی های حضور بسیج برای تعیین قوانین موثر رشد اقتصادی

سیدرضا فاطمی امین گفت: تعیین ساختارهای مقرراتی و قانونی خوب، می‌تواند رشد اقتصادی را موجب شود که بسیج می‌تواند نقشی موثر در این خصوص داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۷۹۶۱۵
|
۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴

سید رضا فاطمی امین کارشناس اقتصادی و عضو شورای مرکزی بسیج مهندسین صنعتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: اگر نگاهی به داده‌های رشد اقتصادی در سال‌های گذشته بیاندازیم به این نتیجه می‌رسیم که به‌طور کلی اقتصاد ایران باید در برابر عوامل مختلفی که تاثیرات منفی بر روی اقتصاد دارد مقاوم باشد تا بتواند ظرفیت رشد اقتصادی را کسب کند. البته منظور از ظرفیت، صرفا داشتن منابع نیست، بلکه  باید خلل موجود در ساختارهای اقتصادی و حاکمیتی کشور، بودجه، هزینه‌های دولت و نظام پولی و مالی را از بین ببرد. در صورت برنامه‌ریزی و عزم جدی برای بهبود ساختار و قوانین و مقررات رشد اقتصادی امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بازیابی اقتصاد در برابر تحریم‌ها است افزود: به لحاظ اقتصادی فشارها یا مشکلات اقتصادی اعم ازسیل، زلزله و ... وجود دارد لذا باید در برابر اعمال ناشی از تحریم اقتصادی،رفتارهای مبتنی بر مقاومت و مقاوم سازی را بنا نهاد. اقتصادی که بتواند خود را بر پایه مسائل و شرایط مختلف جامعه بازیابی کند تا در شرایط بحرانی خود را سریع بازیابی کند و بتواند خدمات لازم را ارائه دهد. 

این کارشناس اقتصادی درباره ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی وقتی بخواهد برای کشور اجرایی شود نیاز به انواع مختلف زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های قانونی و ریسک‌های قابل سنجش دارد. کشوری که می‌تواند با اقتصاد مقاومتی از تحریمهای مختلف نجات یابد؛ لذا بسیج با داشتن شبکه‌های اقتصادی می‌تواند در  تغییر سازه های شکل گیری، قوانین مرتبط  و سایر عواملی که اقتصاد کشورمان را دچار خسارت می‌کند بازوی اصلی اقتصاد مقاومتی محسوب شود.

فاطمی امین با انتقاد از قوانین دست و پاگیر اقتصادی، حذف و اصلاح قوانین را به‌عنوان موتور محرک برای توسعه و رشد کشور دانست و گفت: به‌نظر می‌رسد در کشورهای رو به رشد همچون کشور ایران قوانین ناکارآمد می‌تواند حوزه های پربازدهی را به ضعف اقتصادی دچار کند متأسفانه در این بخش کشور ما ضعیف است و ظرفیت تغییر قوانین را ندارد. لذا تعیین ساختارهای مقرراتی و قانونی خوب می‌تواند رشد اقتصادی را موجب شود که بسیج می‌تواند نقشی موثر داشته باشد.
وی اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهکار مناسبی برای رفع معضل سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: ما در عین حال که نیازمند پویایی اقتصادهستیم، با مشکلات ساختاری اقتصاد، تورم، نقدینگی بالا و قوانین موازی با اقتصاد مقاومتی روبرو هستیم از اینرو  پالس‌های ناموزونی به اقتصاد کشور وارد می‌شود که روند حرکت اقتصادی را مختل می‌کند. ما نیازمند وفاق در حوزه سیاست‌گذاری و قانوگذاری اقتصاد هستیم.
وی ادامه داد: یک بحث ساختاری درباره مطالبات اقتصاد مقاومتی به مساله بازنگری در قوانین اقتصادی مربوط به تولید، تجارت، بازرگانی و کشاورزی است که باید راهکار مناسبی برای آن درنظر گرفته شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ضرورت طراحی مجدد قوانین اقتصادی به شدت احساس می‌شود. نهایتا اینکه اجماع نخبگان بسیج در بخش‌های گوناگون اقتصادی موجب حرکت خوبی در مسیر اقتصادی می‌شود که از این ظرفیت می‌توان به‌نفع توسعه پایدار و اقتصادی با ثبات استفاده کرد.

ارسال نظرات