حجت الاسلام ریاضت در گفتگو با «بسیج»مطرح کرد

پیاده روی اربعین؛ معجزه آخرالزمانی شیعه حسینی

حجت الاسلام ریاضت بیان داشت: شاید بتوان از پیاده روی اربعین به معجزه آخر الزمانی شیعه حسینی نام برد در حقیقت پدیده ای است که به غیر از معجزه نمی توان نامی بر آن گذاشت.
کد خبر: ۸۷۷۹۶۹۰
|
۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

حجت الاسلام و المسلمین محمود ریاضت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به ثواب و اهمیت زیارت اربعین حسینی اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرمایند: " اذا اراد الله بعبد خیراً قذف فی قلبه حب الحسین او حب زیارت الحسین" یعنی اگر خداوند اراده خیر برای بنده ای داشته باشد محبت امام حسین (ع) و زیارت او را در دل بنده قرار می دهد.

وی افزود: یکی از ویژگی های اباعبدالله (ع) این است که همه روز های سال زیارت آن حضرت وارد است یعنی به زیارت هرروزه ایشان سفارش شده است اما در بین روزها و شب های سال بعضی شب ها و روزها زیارت آن حضرت، خاص است مانند شب و روز جمعه، ماه رجب، شب عید فطر، عید قربان و شب های قدر ؛ اما 4 شبانه روز است که زیارت خاص الخاص امام حسین(ع) است، روز عرفه، شب نیمه شعبان، نیمه رجب و روز اربعین که دربین این 4 روز زیارت اربعین اخص و از همه مهم تر است.

حجت الاسلام ریاضت خاطر نشان کرد: پیاده روی اربعین حسینی به خاطر همدری با قافله اسرای کربلا است که با پای پیاده مسیر کوفه تا شام را در اسارت طی کردند و ثواب و پاداش های بی شماری را برای زیارت پیاده امام حسین (ع) در روز اربعین بییان کرده اند البته در کشور عراق در نیهم هرجب و ماه شعبان نیز پیاده روی می کنند اما به حجم و گستردگی زیارت اربعین سید الشهدا (علیه السلام) نیست.

وی یادآور شد: سابقه پیاده روی اربعین، عرفه، نیمه شعبان و نیمه رجب تقریبا نزدیک به 800 سال گذشته سیره علما که عمل به روایات اهل بیت(ع) بوده بر می گردد؛ یعنی از زمان شیخ مفید و دروه ای که حوزه علمیه نجف توسط شیخ طوسی تاسیس شد زیارت پیاده سید الشهدا هم به صورت گسترده بین علما پایه گذاری شد، اما خوشبختانه به عنایت و برکت سید الشهدا این حرکت از انحصار علما در آمد و چند سالی است که گسترش یافته و عمومیت پیدا کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین ریاضت بیان داشت: شاید بتوان از پیاده روی اربعین به معجزه آخر الزمانی شیعه حسینی نام برد در حقیقت پدیده ای است که به غیر از معجزه نمی توان نامی بر آن گذاشت؛ هر کسی که توفیق این زیارت را پیدا کند برای هر قدم او ثواب هزار حج، عمره، صدقه و آزاد کردن هزار بنده در راه خدا نوشته خواهد شد و از همه مهم تر اینکه به زائر حضرت گفته می شود: " إستأنف العمل" یعنی عمل خود را از سر بگیر، همچون شخصی که از مادر زاییده شده است.

وی اضافه کرد: باید توجه کرد بخشش گناهان زائر امام حسین (ع) ناظر به بخشی ازگناهانی بوده که حق الله است زیراف حق الناس به هیچ عنوان آمرزیده نخواهد شد مگر با رضایت شخص که البته می گویند کسی که به زیارت حضرت مشرف می شود یکی از توفیقاتش این است که تلاش می کند حق الناسی بر گردنش نباشد.

حجت الاسلام و المسلمین ریاضت تصریح کرد: یکی از اثرات زیارت امام حسین (ع) مهربانی مردم نسبت به یکدیگر و ایثار کردن است. لذا این یک درسی برای انسان ها است که به حقوق یکدیگر تعدی نکنند، اگر کسی به زیارت امام حسین (ع) همراه با به جا آوردن آداب آن موفق شد حق الناسی به گردنش نخواهد آمد و اگر لغزشی هم داشته باشد خداوند از سر تقصیرات او خواهد گذشت اما نباید به این بسنده کرد چراکه هدف از زیارت سید الشهدا(ع) تقرب به خداوند است و از همه مهم تر اینکه افق دید خود را بالا ببریم.

وی در خاتمه با اشاره به حدیثی گرانبها از امام رضا (علیه السلام) عنوان کرد: امام رضا(ع) فرموده اند: " هر کسی به زیارت جد ما برود انگار به زیارت خداوند در عرش رفته است" بنابراین رفتن به کربلا رفتن به عرش است نه بهشت. امیدواریم زیارت همه زائران مورد قبول حق واقع شود و به عنایت حضرت اباعبدالله به این هدف دست یافته و به عرش برویم.


ارسال نظرات