700 بیمار مبتلا به دیابت در لنده شناسایی شد

رئیس شبکه بهداشت و درمان لنده گفت: در سطح شهرستان لنده بیش از 700 نفر در سطح شهر و روستا مبتلا به دیابت شناسایی شده که از این تعداد 550 نفر در سطح شهر و 143 نفر در سطح روستاها می‌باشند.
کد خبر: ۸۷۷۹۸۰۸
|
۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶

امرالله خانی بعد از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه شهرستان لنده با تسلیت ایام اربعین به هفته دیابت اشاره و گفت: شعار جهانی امسال «دیابت به چشم‌ها» بوده که هم بیانگر خطر دیابت برای چشم‌ها بوده و هم باید به دیابت ظریف‌تر نگاه کنیم.

وی افزود: در سطح شهرستان بیش از 700 نفر در سطح شهر و روستا مبتلا به دیابت شناسایی شده که از این تعداد 550 نفر در سطح شهر و 143 نفر در سطح روستاها می‌باشند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنده تصریح کرد: 30 درصد مبتلایان به دیابت در سطح شهر توسط پزشکان و مراقبین سلامت تحت درمان قرار گرفته‌اند.

خانی یادآور شد: بیماران مبتلا به دیابت در سطح روستا 97 درصد توسط پزشک و 100 درصد توسط مراقیبن سلامت ویزیت و تحت درمان قرار گرفتند.

وی در ادامه به جامعه هدف دیابت اشاره و خاطرنشان کرد: در طرح غربالگری سلامت و دیابت بیش از 3 هزار نفر ویزیت شدند که از این تعداد 55 نفر در سطح شهر و 9 نفر در سطح روستاها به این بیماری مبتلا هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنده ادامه داد: 25 درصد مردم در سطح شهر و 38 درصد در سطح روستاها در طرح غربالگری دیابت ویزیت و خدمات رایگان دریافت کردند.

خانی گفت: دیابت و تولید هورمون انسلین بعد از حوادث، و نابینایی مادرزادی شایع‌ترین علت نابینایی در دنیا بوده که خطرات نارسایی کلیه و قطع پا را نیز شامل می‌شود؛ در بحث قطع پا، در ایران تصادفات مقام و دیابت مقام دوم را داراست.

وی افزود: بیماری دیابت بیماری خاموش بوده که بسیاری از افراد جامعه به آن مبتلا می‌باشند ولی از آن با خبر نیستند.

خانی تصریح کرد: در این راستا افرادی وجود دارند که در معرض خطر بیماری دیابت هستند و باید شناسایی شوند؛ افرادی که سابقه دیابت در خانواده آنها وجود دارد، افراد چاق و دارای اضافه وزن، نوزادان تازه متولد با وزن 4 کیلوگرم، افراد مبتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی و دارای دیابت دوران بارداری.

وی افزود: این بیماری علائم و نشانه‌هایی از جمله پر نوشی، تکرر ادراری، پرخوری، ضعف و بی‌حالی، کاهش هوشیاری و ... بوده که خانواده‌ها با آشنایی و آگاهی از این بیماری می‌توانند با آن مقابله کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنده در ادامه به برنامه‌های اجرا شده در هفته دیابت اشاره کرد و گفت: برپایی ایستگاه سنجش سلامت در حاشیه نماز جمعه، پیاده‌روی پرسنل تا گلزار شهدا، آموزش مردم توسط مراقبین سلامت، دعوت از بیماران دیابتی و ارائه مسائل آموزشی و راه‌های مقابله با آن، تشکیل خودیاری دیابت، برگزاری مسابقات 4 جانبه فوتسال، تهیه و توزیع تراکت‌های آموزشی و کوهنوردی کارکنان و صحبانه سالم از جمله برنامه‌های هفته دیابت در این شهرستان بوده است.

ارسال نظرات